Kaasujalka

Vaihtoautovertailu – Sähköautot 14 000–20 000 €

Julkaissut:

|

2.7.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu – Sähköautot 14 000–20 000 €

BMW i3 60Ah vuosimallia 2015 oli myynnissä CarMan Oy:ssä Vantaalla, mittarilukema oli 99 600 km ja hintapyyntö 15 490 €. Tämän ikäpolven BMW i3 60 Ah:n toimintamatka täydessä latauksessa on Wikipedian mukaan 130-160 km.

 

Täyssähköautoja alkaa pikkuhiljaa tulla vaihtoautohalleihinkin. Jo 15 000–20 000 euron hintaluokassa on useita vaihtoehtoja. Mittarilukemaa enemmän ostopäätökseen vaikuttaa mm. tekniikan tuoreus ja toimintasäde.

Maaliskuun 17. Nettiauto.comissa oli tarjolla peräti 106 erilaista täysin sähköllä käyvää henkilöautoa hintaluokassa 14 000–20 000 euroa. Merkki- ja mallivalikoima oli jo melko kirjava: Fiat 500E (20 kpl), BMW i3 (19 kpl), Nissan Leaf (16 kpl), Volkswagen Up! (12 kpl), Renault Zoe (9 kpl), Mercedes-Benz B (8 kpl), Volkswagen Golf (7 kpl), Kia Soul (8 kpl), Seat Mii (3 kpl), Smart ForFour (2 kpl) ja Skoda Citigo (2 kpl).

Luksusauto Tesla Model S ja Teslan muutkin mallit ovat varmasti kalliimpien sähköautojen hittejä, mutta näistä edullisemman luokan sähköautoista ei mikään nouse hitiksi yli muiden.

–Täyssähköisten vaihtoautojen valikoima on vielä sen verran suppea, sanoo Kamuxin Konalan liikkeen myyntipäällikkö Hannes Vuorma.

Vuorman mukaan edullista, mutta riittävän tuoretta perusautoa jokapäiväisiin tarpeisiin hakevat perheelliset ostavat vielä perinteisiä polttomoottoriautoja.

–Käytetynkin sähköauton ostaja on kiinnostunut modernista tekniikasta, perinteisiä autoihmisiä enemmän heitä kiinnostaa ehkä moderni elektroniikka ja päästöt Uskoisin heidän olevan kiinnostuneita samalla tavalla vaikkapa älypuhelimien uusista ratkaisuista. He eivät ole niitä, jotka tykkäisivät korjailla autoja käsin, Vuorma sanoo.

Mittarilukema ratkaisee vähemmän

Perinteistä polttomoottoriautoa vaihtoautohallista etsivälle 100 000 kilometrin mittarilukema on perinteisesti ollut maaginen raja.

–Myyntikokemuksieni mukaan akkutakuut ja auton ohjelmisto -ominaisuudet merkitsevät enemmän kuin pelkkä kilometrilukema. Esimerkiksi enemmän ajetun Teslan moderni varuste voi viedä lähemmäksi kauppaa kuin vähemmän ajetun Teslan, josta tuo varuste puuttuu.

Vuorma uskoo, että perusperheellisetkin siirtyvät sähköautoihin vaiheittain.

– Ensin vaihdetaan se polttomoottorinen Golf tai Astra vaikka plug-in -hybridiin ja sen jälkeen ehkä päädytään täyssähköautoon. Kun eri merkkisten- ja mallisten uusien autojen lähtöhinnat tulevat edullisimmaksi sekä autojen toimintasäteet pitenevät, sen myötä ne siirtyvät käytettyjen autojen kauppoihin ostettavaksi. Sitä myötä ostajakunta laajenee myös sähköautoihin, hän sanoo.

Asiakkaat osaavat kysyä

Autoverkkokauppa Vantaan Petikossa myy niin uusia kuin käytettyjäkin sähköautoja: Citroenia, Peugeotia, Renaultia ja Hyundaita,

– Meillä on vaihtoautopuolella eniten myynnissä Renault Zoeta, mutta olemme me myyneet myös jonkun Nissan Leafin ja Volkswagen Up! -mallin. Viikko sitten täältä lähti Imatralle myös sähköinen Renault Kangoo -pakettiauto, sanoo Autoverkkokaupan vaihtoautopäällikkö Mika Kärkkäinen.

Kärkkäinen sanoo sähköautoa hakevien asiakkaiden olevan erittäin hyvin perillä siitä, mitä ovat ostamassa.

–He eivät esitä ihan perinteisiä kysymyksiä. Eniten he kysyivät akkutakuista, sitten toimintamatkoista ja kolmantena myös latausmahdollisuuksista: onko autossa niin pikalataus- kuin kotilatausmahdollisuuskin.

Vaikka moni vaihtoautokauppias ajattelee hieman pelollakin käytettyjen sähköautojen ongelmia tulevaisuudessa, niin Kärkkäinen luottaa järjestelmien ja myös korjausmenetelmien paranemiseen ja luotettavuuteen.

–Luotan siihen, että tulevaisuudessa pystymme mittaamaan esimerkiksi akun tilan, etteivät ongelmat tule sikana säkissä sen enempää meille kuin asiakkaillemmekaan. Muistan hyvin ajan, kun ABS-jarrut ja kaikenlainen muukin elektroniikka yleistyi autoissa. Mietimme silloin, että eihän näillä autoilla tee mitään enää käytettyinä. Vaan eipä niissäkään asioissa sen ihmeellisempiä ongelmia tullut. Uskon myös siihen, että tekniikan kehittyessä korjaamoille tulee monipuolisempiakin korjausvaihtoehtoja kuin vain automaattisesti vaihtaa se sammunut akku uuteen, Kärkkäinen sanoo.

Teksti Timo Kiiski


Renault Zoe on  ranskalaisen Renault S.A.:n jo vuodesta 2012 lähtien valmistama täyssähköauto. Toimintasäteeksi valmistaja on ilmoittanut keskimäärin 300 km.  Kuvan Zoe on vuosimallia 2015 ja mittarilukema vain 15 000 km. Hintapyyntö Lempäälän MS-Autossa oli 14 900 €.

Nissan Leaf on sarjavalmisteisten täyssähköautojen pioneeri. Suomen markkinoillekin se tuli jo vuonna 2010. Kuvan  Nissan Leaf Acenta Solar Navi vuosimallia 2015 edustaa mallin ensimmäisestä sukupolvea, toinen sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2018. Mallivuodelle 2013 tehtyjen uudistusten myötä ensimmäisen polven Leafinkin toimintasäde kasvoi liki 200 km:iin. Kuvan Leafilla on ajettu 59 000 km ja sitä myy Käyttöauto Oy Jyväskylässä. Hintapyyntö 14 890 €.

 

Voisiko Fiatilla uusi ja hieno tulevaisuus pienissä sähköautoissa? Ainakin niitä on runsaasti tarjolla sähköautojen vaihtoautomarkkinoilla. Kuvan Fiat 500E:n toimintasäde on vain 150 km. Kaupunkiajoon se kuitenkin riittää. Kuvan Fiat 500E on vuosimallia 2014 ja mittarilukema 81 000 km. Tätä Fiatia myi Bayerncar Oy Seinäjoella, hintapyyntö oli 14 500 €.

Kuvan Volkswagen e-Golf vuosimallia 2015 on Suomi-auto ja mittarilukema vain 68 000 km. Tämän ikäluokan täyteen ladatulle e-Golfille valmistaja lupasi enimmillään 190 kilometrin toimintamatkan kesäkeleillä. . Lohjan Kamux pyytää tästä sähkö-Golfista lämpöpumpun kera 17 800 €.

Tämä Mercedes-Benz B Electric Drive A -täyssähköauto on vuosimallia 2015 ja mittarilukema on vasta 42 000 km. Toimintamatka yhdellä latauksella on enimmillään 230 km. Helsingin J. Rinta-Joupin hintapyyntö on 18 999 €.

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Vaihtoautovertailu 15 000 € – ”Harmaat” etuvetoiset crossoverit
Vaihtoautovertailussa netin 4 tehokkainta
Vaihtoautovertailussa tila-autot n. 15 000 € – Ehkä epätrendikäs, mutta järkevä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *