Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo V60 D3 – Kelpaa Suomi-rokkarillekin

Julkaissut:

|

10.6.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo V60 D3 – Kelpaa Suomi-rokkarillekin

Iäkkäästäkään Volvo V60 -dieselistä ei ensimmäisenä tule mieleen Suomi-rock. Vaan käsittääkseni sellaisella ajeli vuosia sitten tiettävästi keikkamatkansa Suomi-rockin ikoni Pate Mustajärvikin.

Koeajossa Volvo V60 D3. Olen aina ollut kiinnostunut rokkareiden autoista. Kun olin nuori, haaveilin rock-tähteydestä itsekin. Minusta siinä on hauska ristiriita, kun pitkätukkainen rokkijätkä ajaa aika porvarillisella premiumautolla. Popeda ja Pate Mustajärvi ovat olleet suosikkejani siitä lähtien, kun joskus 1970-luvulla ostin Popedan C-kasettimuotoon tallennetun Rasvaa koneeseen -albumin. Siitä kovan tason ammattimuusikoksi sittemmin kouluttautunut bändikaverini ivasikin: ”Jee jee Hurmalainen, rasvaa koneeseen!”.

Kaverin mielestä Popeda oli roskaa samalla tavalla kuin muutkin sen ajan rymistelybändit. No, vuosikymmenten saatossa Popedasta ja sen keulakuvasta Patesta on kehittynyt raudanlujia ammattilaisia. Nuoruuden bändiaikoina piti autofanittamisen kanssa olla vähän kaapissa: siihen aikaan rokkari perusporvarillisen menopelin kanssa ei tuntunut uskottavalta.

 

LUE MYÖS:

Vuodet vierivät ja tavat muuttuvat. Patenkin uraa olen sivusilmällä seurannut. Ja jos jotain hänen autoonsa viittaavaa on kuvissa vilahtanut, olen halunnut tietää asiasta lisää. Niin olen muidenkin artistien kohdalla. Netissähän eri kuuluisuuksien automallien bongaaminen on ihan perusjuttuja.

Paten omilta Facebook-sivuilta löytyi video, jossa Pate jutteli kuulumisistaan ajaessa keikkapaikalle. Kuvassa näkyi selvästi 2010-luvun Volvon ohjauspyörä. Sitten löysin jutun, jossa Pate poistuu joltain keikkapaikalta, istuen Volvo V60:n tai Volvo S60:lla ratin takana. Jossain vaiheessa Pate ajoi kolarin ja auto meni lunastukseen. Automerkkiä ei lehtiuutisissa kerrottu.

Viime kesänä tietysti katsoin suomalaisten rokkareiden keikka-arkea esittelevän Jone & tähdet -ohjelman kaikki jaksot. Popeda-jaksossa Pate huristeli keikkapaikalle maasturi-Mersulla. Jossain haastattelussakin Pate on kertonut ajavansa Mersulla.

Tuttua jyskytystä

Pate on automiehenä kiinnostava senkin takia, että hän on auliisti esitellyt lehdissä ”vanhaa rouvaansa”, vuosimallin 1962 Buick Electraansa. Ehkä senkin takia kiinnosti, minkälaisella autolla Suomi-rockin veteraani ajaa arjessaan. Minusta on vanhemmiten ollut mukava huomata, että rokkarikin voi keikkalavojen ulkopuolella sauvakävellä ja viettää normaalia elämää. Ehkä sen takia, että  itsekin heitin kitarat nurkkaan ja luovuin rock-unelmistani, kun vanhemmat niin neuvoivat tekemään: ”Ei tuolla kitaran rämpyttämisellä elä!”.

Hyvin näyttää elävän, jos onnistuu luomaan pitkän uran. Minä ajan vanhalla C-Mersulla, rokkarit uudehkoilla Volvoilla, Bemareilla ja Mersu-maastureilla.

Isäukko osti lähes vuoden vanhan 6-pyttyisen diesel-Volvon vuonna 1981. Se oli mallia 244 D6. Ajoin seuraavana kesänä kortin. Siksi meillä syntyi päätoimittajan kanssa pieni väittely, oliko koeajoon ottamassamme Volvo V60 D3:ssä neli- vai viisipyttyinen dieselmoottori. Minun mielestäni se kävi samalla tavalla muistoja herättävästi kuin oman isäukon D6 silloin kultaisella 1980-luvulla. Kun emme päässeet yksimielisyyteen, asia piti tarkistaa netistä.

Kyllä minä oikein sylinterien määrän muistin. Auto-data.net kertoo sylinterien lukumääräksi 5. Niin vahva tuo muistikuva isävainaan 6-sylinterisen diesel-Volvon turvallisesta jyskytyksestä oli, että ei sellaista hörinää tehdä rivinelosella.

Isäukon Volvo 244 D6:n moottorilla ajettiin aikoinaan murheitta reilut 300 000 km, sen jälkeen siihen vaihdettiin Volvon B20 -bensamoottori. Ukko ajoi tällä Volvolla elämänsä loppuun, vuoteen 2002 asti.

Volvo V60:n tullessa markkinoille vuonna 2010 monia ihastutti sen coupemainen ulkonäkö. Valitettavasti kaareva katto söi myös tiloja. Edelleen, lähes 300 000 kilometrin mittarilukemallakin V60-dieselin vahvuuksia ovat jämäkkä ajotuntuma ja asiallinen varustelu. Se kulkee vakaasti kuin juna, eikä juuri hae uria. Kaupungissa se kuitenkin kääntyy vähän kankeasti ja on hiukan kömpelö pysäköidä. Rengasmelu on enimmäkseen vaimeaa, mutta karkealla tiellä renkaat kyllä rallattavat.

Vankkaa laatua

Laatuvaikutelma on Volvossa ollut aina hyvä ja vankalta tämä koeajettukin V60-diesel tuntuu edelleen: 9 vuotta vanhana ja lähes 300 000 kilometriä ajettuna.

Nahkaverhoilluilla etupenkeillä on väljä ja mukava olo, reisituki on erinomainen. Leppoisan ajoasennon löytymistä helpottaa myös se, että ituimen kallistusta voi säätää.

Ajatus Suomi-rokin ikonista porvarillisen V60:n puikoissa tuntuu vähän vieraalta. V60 D3:lla ajettuani ymmärrän kuitenkin, että se on erinomainen työjuhta, kun pitää taittaa pitkiä matkoja keikoille. Vääntöä kun riittää mukavat 400 Newtonia.

 

Volvo V60 D3 vm.2012
Mittarilukema: 285 000 km
Moottori: R5, 1984 cm3
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Polttoaine: diesel
Teho: 163 hv
Vääntö: 400 Nm
Yhdistetty kulutus: 6.1 l/100 km
Co2-päästöt: 149 g/km
Mitat: pituus 4628 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2776 mm, tavaratila 692 l
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 9 980 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *