Kaasujalka

Koeajo Ford Focus – Kevythybridi Focuksessa eristää pörinätkin

Julkaissut:

|

6.5.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Focus – Kevythybridi Focuksessa eristää pörinätkin

Ford Focus kevythybridinä yllätti iloisesti paitsi pihiydellään, myös mukavuudellaan. 3-pyttyisen ja 1-litraisen turbomoottorin äänet ovat selvästi vaimeammat kuin pikkuveli Fiestassa.

Focus oli sikäli erikoinen tuttavuus, että manuaalivaihteisella autolla ajamisesta on vierähtänyt jo todella pitkä tovi. 1-litrainen ja 3-sylinterinen Ford Focus Active mHEV on odotettu hybridiuutuus ja ajo-ominaisuuksiltaan pätevä. Harmi vain, että tätä hybridiä ei vieläkään saa automaattilaatikolla.

Focus-kevythybridi on konstailematon alemman keskikoon perheauto. Ei ihme, että se valittiin Suomessakin Vuoden Autoksi 2019. Kun itse aikoinaan piti jättää työsuhde-Mondeon avaimet firman tiskille ja ostaa omalla rahalla käytetty, ensimmäisen sukupolven 1.8-litrainen bensa-Focus, ihastuin jo silloin Focuksen napakkaan ajettavuuteen.

Kuusilovinen automaattilaatikko toimii täsmällisesti ja jouhevasti, mutta aika lailla tätä kevythybridi-Focusta pitää ns. kepittää.

Puhtia riittävästi

Kevythybridi-Focus on tehty Fordin 1,0-litraisen EcoBoost -moottorin toisen sukupolven version pohjalle. Pikkuturboa saa 125- ja 155-hevosvoimaisina versioina. Tutusti sylinterejä on rivissä vain kolme. Focukselle on kuitenkin annettava pisteet siitä, että siinä kolmipyttyisen pörinä ei juuri häiritse. Ehkä sekin auttoi, että koeajoon sain tehokkaamman 155-hevosvoimaisen version.

Mukavimmin moottori käy, kun käyntinopeus on lähemmäs 2000 rpm. Kun kierrokset ovat jossain 1500:n tietämillä pikkuturbo jyrisee melko rumasti. Sujuva ajaminen vain vaatii melko ahkeraa kepittämistä. Moottorin ensimmäinen sylinteri voidaan poistaa käytöstä osakuormalla ajaessa ja sillä saa polttoaineen kulutusta aavistuksen pienemmäksi.

Focus-kevythybridi on Focukselle tyypilliseen tapaan hyvä ja vakaa ajettava. Ohjaustuntuma on tarkka ja tanakka. Jousitus ansaitsee kiitoksen: se on jämäkkä, mutta ei kuitenkaan liian kova.

17 % taloudellisempi

Kevythybridi tarkoittaa sitä, että tämä Focus etenee aina polttomoottorin voimalla ja sähkömoottori antaa kyytiin vain lisäpuhtia. Se ei siis ole samalla tavalla hybridi kuin vaikkapa perinteinen Toyota Prius.

Kevythybridi-Focus ottaa jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa hukkaan menevän energia litiumioniakustoon ja tämä tietysti alentaa kulutusta. Focuksessa pääsin koeajoviikolla satasen tasan kuudella litralla ja mielestäni se on ihan hyvä luku, kun ajo myöhäissyksyllä koostui jatkuvasta pätkäajosta kaupungissa ja yhdestä 200 kilometrin ajosta moottoritietä Vantaalta Lahteen ja takaisin.

Maahantuojan ilmoituksen mukaan uusi sähköistetty Ford Focus EcoBoost Hybrid kevythybridi on 17 % perus-Focusta taloudellisempi.

Koeajoauton Active -varustetaso tekee sen ulkonäöstä katumaasturimaisen ja sehän tietysti tänä päivänä hivelee nuorekkaamman väen silmiä. Hiveli se omiakin silmiä, vaikka en maasturimiehiä olekaan.

Plussat
Hyvännäköinen
Vakaa ajettava
3-sylinteriseksi yllättävän äänetön

Miinukset
Ei saa automaattivaihteilla
Vaatii jatkuvaa vaihtamista

Jälkimaku
Focus on oiva perusauto kuitenkin hyvännäköisissä kuorissa. Olen perusmies ja Focus -kevythybridi voisi hyvinkin olla autoni, jos pitäisi uusi auto tässä hinta- ja kokoluokassa ostaa.

 

Ford Focus Active 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv
Moottori: R3, turbo, suoraruiskutus, 999 cm3
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Polttoaine: bensa + avustava sähkömoottori (kevythybridi)
Teho: 155 hv
Polttoaineen kulutus, yhdistetty (WLTP): 5.3 l/100 km
Vääntö: 190 Nm
Co2-päästöt: 119 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.5 s
Huippunopeus 207 km/h
Mitat: pit 4397 mm, lev 1844 mm , kork 1483 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 375 – 1354 l
Malliston hinnat: alk. 23 982 €
Koeajoauton kokonaishinta lisävarusteineen (ilman toimituskuluja) 31 362 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Sähköinen Mazda MX-30 – Lidlin latauspiste tuli taatusti tutuksi
Renault Megane – Kenties luokkansa mukavin
Audi e-tron Sportback – Yksi parhaimmista

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *