Näin jarrutat oikein
Näillä Urmas Hurmalaisen jarrutuskurssin opeilla säästät jarruja ja kytkintä sekä parannat liikenneturvallisuutta ja jarrutusenergian talteenottoa.
- Manuaalivaihteisessa autossa on kolme poljinta, jarrupoljin on keskellä
- Automaattivaihteisessa autossa on kaksi poljinta, jarrupoljin on vasemmalla.
- Älä epähuomiossa luule jarrupoljinta kytkimeksi
- Jarrun merkkivalo on ympyröity huutomerkki, usein punainen. Jos se syttyy, katso ensin, ettei käsijarru ole jäänyt päälle.
- Vanhemmissa autoissa käsijarru on vedettävä kahva. Vapauta se kiskaisemalla kahvaa ylöspäin.
- Uudemmissa autoissa käsijarru on sähköinen, valaistulla P-kirjaimella merkitty nappula. Vapauta se napauttamalla nappulaa.
- Jarrumerkkivalon syttymisen voi aiheuttaa myös palanut jarruvalo, kuluneet jarrupalat tai jarrunesteen vähyys.
- Vakavamman jarruongelman huomaa, kun jarrupoljin menee pohjaan ilman vastusta.
- Vakava jarruongelma voi paljastua myös, kun pedaalin painaminen on kuin märkää sientä polkisi.
- Jos jarruissa on ongelma, älä aja enää yhtään pidemmälle.
- Hätäjarrutuksessa jarrupoljinta pitää painaa riittävällä voimalla, vaikka autossa olisi ABS-jarrutkin.
- Älä säikähdä tärinää ABS-jarruilla, se on vain merkki jarrujen toimivuudesta.
- Älä pumppaa ABS-jarrua, koska se voi sekoittaa ABS-järjestelmän.
- Renkaiden pitoa liukkailla auttaa liikkeelle lähtö ja kiihdyttäminen niin, etteivät pyörät ”sudi” eli lyö tyhjää.
- Pidä säähän, liikenteeseen ja omaan ajotaitoosi nähden sopivaa tilannenopeutta.
- Sivuluisun välttääksesi aja kaarteeseen maltillisella nopeudella.
- Jäisellä tiellä vaaditaan moninkertainen jarrutusmatka kuivaan asvalttiin verrattuna.
- Jos ajat kaarteessa ja auto pitää pysäyttää mahdollisimman nopeasti, niin paina kytkin pohjaan ja jarruta.
- Moni automaattivaihteilla ajava käyttää jarrupoljinta vasemmalla jalalla ja se on vähän hölmöä. Kaasu- ja jarrupoljinta tulisi käyttää vain oikealla jalalla, näin säästät jarrupaloja- ja levyjäkin.
- Ennakoi tilanteet nostamalla kaasupedaali ylös riittävän ajoissa, niin saat minimoitua jarrujen käyttöä ja jarrupalojen kulumista.
- Jos aiot pysähtyä kävelynopeudesta manuaalivaihteisella autolla, paina kytkin pohjaan ja jarruta kevyesti.
- Kovemmasta vauhdista manuaalivaihteisella autolla pysähtyessä hiljennä nopeutta ensin kevyesti jarruttamalla ja paina kytkin pohjaan vasta hieman ennen pysähtymistä.
- Kun hiljennät kovemmasta vauhdista nostamalla kaasun ylös ajoissa ja painat myöhemmin pelkkää jarrua, mutta et kytkintä, hyödynnät moottorijarrutuksen ja jarrutusenergian talteenottoa tehokkaasti. Moottorijarrutus loppuu, kun painat kytkimen pohjaan.
- Varsinkin perushybridillä kannattaa opetella jarruttamaan oikein ja maksimoida talteenotettava jarrutusenergia ajoneuvon lataukseen.
- Automaattiautolla jarruttamiseen pätevät samat neuvot kuin manuaalivaihteisella: vain sillä erolla, että kytkinpoljinta ei ole.
Vastaa