Kaasujalka

Näin jarrutat oikein

Julkaissut:

|

5.5.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Näin jarrutat oikein

Näillä Urmas Hurmalaisen jarrutuskurssin opeilla säästät jarruja ja kytkintä sekä parannat liikenneturvallisuutta ja jarrutusenergian talteenottoa.

 

  1. Manuaalivaihteisessa autossa on kolme poljinta, jarrupoljin on keskellä
  2. Automaattivaihteisessa autossa on kaksi poljinta, jarrupoljin on vasemmalla.
  3. Älä epähuomiossa luule jarrupoljinta kytkimeksi
  4. Jarrun merkkivalo on ympyröity huutomerkki, usein punainen. Jos se syttyy, katso ensin, ettei käsijarru ole jäänyt päälle.
  5. Vanhemmissa autoissa käsijarru on vedettävä kahva. Vapauta se kiskaisemalla kahvaa ylöspäin.
  6. Uudemmissa autoissa käsijarru on sähköinen, valaistulla P-kirjaimella merkitty nappula. Vapauta se napauttamalla nappulaa.
  7. Jarrumerkkivalon syttymisen voi aiheuttaa myös palanut jarruvalo, kuluneet jarrupalat tai jarrunesteen vähyys.
  8. Vakavamman jarruongelman huomaa, kun jarrupoljin menee pohjaan ilman vastusta.
  9. Vakava jarruongelma voi paljastua myös, kun pedaalin painaminen on kuin märkää sientä polkisi.
  10. Jos jarruissa on ongelma, älä aja enää yhtään pidemmälle.
  11. Hätäjarrutuksessa jarrupoljinta pitää painaa riittävällä voimalla, vaikka autossa olisi ABS-jarrutkin.
  12. Älä säikähdä tärinää ABS-jarruilla, se on vain merkki jarrujen toimivuudesta.
  13. Älä pumppaa ABS-jarrua, koska se voi sekoittaa ABS-järjestelmän.
  14. Renkaiden pitoa liukkailla auttaa liikkeelle lähtö ja kiihdyttäminen niin, etteivät pyörät ”sudi” eli lyö tyhjää.
  15. Pidä säähän, liikenteeseen ja omaan ajotaitoosi nähden sopivaa tilannenopeutta.
  16. Sivuluisun välttääksesi aja kaarteeseen maltillisella nopeudella.
  17. Jäisellä tiellä vaaditaan moninkertainen jarrutusmatka kuivaan asvalttiin verrattuna.
  18. Jos ajat kaarteessa ja auto pitää pysäyttää mahdollisimman nopeasti, niin paina kytkin pohjaan ja jarruta.
  19. Moni automaattivaihteilla ajava käyttää jarrupoljinta vasemmalla jalalla ja se on vähän hölmöä. Kaasu- ja jarrupoljinta tulisi käyttää vain oikealla jalalla, näin säästät jarrupaloja- ja levyjäkin.
  20. Ennakoi tilanteet nostamalla kaasupedaali ylös riittävän ajoissa, niin saat minimoitua jarrujen käyttöä ja jarrupalojen kulumista.
  21. Jos aiot pysähtyä kävelynopeudesta manuaalivaihteisella autolla, paina kytkin pohjaan ja jarruta kevyesti.
  22. Kovemmasta vauhdista manuaalivaihteisella autolla pysähtyessä hiljennä nopeutta ensin kevyesti jarruttamalla ja paina kytkin pohjaan vasta hieman ennen pysähtymistä.
  23. Kun hiljennät kovemmasta vauhdista nostamalla kaasun ylös ajoissa ja painat myöhemmin pelkkää jarrua, mutta et kytkintä, hyödynnät moottorijarrutuksen ja jarrutusenergian talteenottoa tehokkaasti. Moottorijarrutus loppuu, kun painat kytkimen pohjaan.
  24. Varsinkin perushybridillä kannattaa opetella jarruttamaan oikein ja maksimoida talteenotettava jarrutusenergia ajoneuvon lataukseen.
  25. Automaattiautolla jarruttamiseen pätevät samat neuvot kuin manuaalivaihteisella: vain sillä erolla, että kytkinpoljinta ei ole.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *