Kaasujalka

Audi A6 e-tron -konseptiauto – e-voluution seuraava vaihe

Julkaissut:

|

19.4.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi A6 e-tron -konseptiauto – e-voluution seuraava vaihe

Täysin uutta teknologiaa edustava PPE-perusrakenne (Premium Platform Electric) on loppuvuodesta 2022 lähtien C-segmentin ja myöhemmin B-segmentin autojen tekninen alusta. Tämä pitää sisällään myös – ensimmäistä kertaa sähköautomarkkinoilla – sekä korkeamman maavaran SUV-mallit sekä dynaamisesti muotoillut matalammat mallit, kuten tuleva Audi A6 e-tron

Audi A6 -konseptiauto alleviivaa mallin asemaa brändin luksusluokan mallistossa. Malli on edustanut Audia yhdessä maailman suurimman volyymin segmentissä vuodesta 1968 lähtien, vuoteen 1994 asti Audi 100 -mallina. Ensin tulivat Sedan, Avant sekä allroad ja myöhemmin Sportback, joka esiteltiin ensimmäisenä A7-mallissa. Sähköisellä voimalinjalla on jo pitkät perinteet Audi A6:ssa: vuonna 2011 julkistetun täyshybridiversion jälkeen nykyinen Audi A6 TFSI e esiteltiin vuonna 2019 ladattavana hybridinä, erinomaisella sähköisellä toimintamatkalla.

Shanghain autonäyttelyssä 2021 esiteltävä Audi A6 e-tron -konseptiauto on Audin johdolla kehitettävään tulevaan PPE-alustaan perustuva täyssähkömalli. Samalla se edustaa myös täysin uutta suunnittelukonseptia: yhteistä nykyisen A6:n kanssa ovat vain mitat. 4,96 metriä pitkä, 1,96 metriä leveä ja 1,44 metriä korkea kori on muodoltaan Sportback ja sen linjat heijastavat selkeästi Audin nykyistä muotokieltä.

PPE-teknologia varmistaa osaltaan sen, että auton muotokielen ilmentämä dynaaminen suorituskyky ja arkipäivän käytettävyys saavat vastineen myös todellisuudessa – ja auto voi palvella täydellisesti kotitalouden ensisijaisena ajoneuvona. Tämä tarkoittaa erityisesti sitä, että valitusta voimalinjasta ja malliversiosta riippuen Audi A6 e-tronin odotetaan tulevaisuudessa ylittävän 700 kilometrin (WLTP) toimintamatkan ja sen tehokkaimmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h alle neljässä sekunnissa.

4,96 metrin pituus, 1,96 metrin leveys ja 1,44 metrin korkeus ovat identtiset nykyisen Audi A6/A7-sarjan kanssa. Dynaamiset mittasuhteet ja tyylikkäät linjat – mukaan lukien Audille tyypillinen fastback-muotoilu – kertovat ilmiselvästi, että tätä autoa on kehitetty tuulitunnelissa.

Aerodynamiikalla on aina ollut keskeinen rooli Audin pitkässä historiassa. Audi 100/C3:n ilmanvastuskerroin, 0,30, on edelleen legendaarinen. Auto oli aikanaan aerodynamiikan maailmanmestari kaikissa luokissa – ja selvästi kilpailijoitaan parempi jo vuonna 1982, ja vuosia siitä eteenpäin. Audi 100:n kolmas sukupolvi mullisti soljuvilla linjoillaan siihen asti erittäin konservatiivisen luksusluokan autojen muotoilun.

Suuret 22-tuumaiset pyörät ja lyhyet ylitykset, tasainen ohjaamon lattia sekä coupe-katon loivapiirteinen kaari antavat ajoneuvolle selkeästi urheiluautomaisen ulkoasun. Kulmikkaiden muotojen sijaan korin kuperat ja koverat pinnat sulautuvat toisiinsa pehmeästi.

Digitaalisten Matrix-led-ajovalojen laatutaso on lähes elokuvamainen. Jos Audi A6 e-tron -konseptiauto on pysäköitynä keula seinää kohti esimerkiksi lataukseen, kuljettaja ja matkustajat voivat aikansa kuluksi pelata seinään projisoitua videopeliä. Sen sijaan, että käytössä olisi pieni ruutu ohjaamossa, he näkevät pelinsä virtuaaliset maisemat seinään heijastettuna laajakuvaformaatissa – ja kaikki tämä digitaalisten Matrix-led-valojen kautta. Pelaajat voivat seistä joko ajoneuvon vieressä tai suoraan sen edessä saadakseen erityisen hyvän näkymän usean metrin levyisenä näkyvään peliin. Pelaajat voivat hallita peliä älypuhelimen kautta. Myös peli itsessään on Audi-tuote – Audin suunnittelijat kehittivät sen erityisesti Audi A6 e-tron -konseptiautoa varten.

Konseptiauton takaosan uuden sukupolven digitaaliset OLED-elementit muodostavat yhtenäisen valonauhan ja toimivat näytön tapaan. Niitä voidaan käyttää luomaan myös lähes rajattomasti muokattavia digitaalisia valokuvioita ja dynaamista valonäyttöjä asiakkaan henkilökohtaisten mieltymysten mukaisesti.

Yksi takavalojen uusi ominaisuus on digitaalisten OLED-elementtien kolmiulotteinen, korin muotoon sovitettu arkkitehtuuri, joka integroi auton pimeällä näkyvän designin täydellisesti kokonaisuuteen. Tämä antaa mahdollisuuden kokea dynaaminen valoshow, ei aiempaan tapaan vain kaksiulotteisena, vaan vaikuttavalla 3D-efektillä.

Takavalojen tapaan myös ajovalot täyttävät vaatimukset valojen perinteisistä toiminnoista: ne valaisevat edessä olevan tien kirkkaasti ja selkeästi, sopeutuvat älykkäästi erilaisiin liikennetilanteisiin, säähän ja ympäristöön ja myös kommunikoivat muiden tienkäyttäjien kanssa. Takana ultrakirkkaat, tasapintaiset ja korkeakontrastiset digitaaliset OLED-takavalot voivat tulevaisuudessa parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta.

Auton ympärille lisättävät heijastukset mahdollistavat kommunikoinnin laajentamisen ensimmäistä kertaa ajoneuvon ulkopuolelle. Ajoneuvon älykkään liitettävyyden avulla A6 e-tron -konseptiauto tuottaa visuaalisilla signaaleilla tietoa muille tienkäyttäjille.

Mahdollisimman matala rakenne, tarvittaessa korkea maavara

PPE-alusta on suunniteltu yksinomaan akkukäyttöisille voimalinjoille ja siksi tässä voidaan hyödyntää teknologian kaikki edut. Tulevien PPE-mallien keskeinen yksikkö on akselien väliin sijoitettu akkumoduuli, jossa A6 e-tron -konseptiauton tapauksessa on noin 100 kWh energiaa. Kun koko ajoneuvon pohja on hyödynnetty, akku on voitu mahduttaa suhteelliseen matalaan tilaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa voidaan käyttää samaa alustaa sekä korkean maavaran ajoneuvoissa että dynaamisten, matalien autojen alustana – kuten Audi A6 e-tron -konseptiauto – ilman, että perusrakenteeseen tehdään muutoksia.

Skaalautuva akun koko ja akseliväli mahdollistavat PPE-rakenteen soveltamisen eri segmenttien autoissa. Melko pitkän akselivälin ja lyhyiden ylitysten suhde on kuitenkin kaikille yhteistä, ja tämä yhdessä suurien pyörien kanssa johtaa yksinkertaisesti täydellisiin mittasuhteisiin – eikä ainoastaan muotoilullisesti. Matkustajat hyötyvät pitkästä akselivälistä, sillä se merkitsee pidempiä sisätiloja ja siten enemmän jalkatilaa sekä edessä että takana – tämä on merkittävä etu kaikissa segmenteissä. Lisäksi sähköautot ovat yleensä tilavampia, sillä niissä ei ole keskitunnelia – sitä ei tekniikan vuoksi yksinkertaisesti tarvita.

Vaikka autoissa ei olekaan keskitunnelia, ei Audin tavaramerkistä eli quattro-nelivetojärjestelmästä tarvitse luopua. Tulevissa PPE-malleissa on versioita, joissa on yksi sähkömoottori sekä etu- että taka-akselilla. Elektroniikka koordinoi nelivetoa tarpeen mukaan, jolloin saavutetaan täydellinen tasapaino ajodynamiikan ja energiatehokkuuden välillä. Lisäksi e-tron-mallisto tarjoaa perusversiot, jotka on optimoitu pienimmälle mahdolliselle kulutukselle ja pisimmälle mahdolliselle toimintamatkalle – näissä versioissa voima tulee yhdestä taka-akselille asennetusta sähkömoottorista.

Audi A6 e-tron -konseptiauton kaksi sähkömoottoria voivat tuottaa 350 kW:n kokonaistehon ja 800 Nm vääntömomentin.

Audi A6 e-tron -konseptiauton etupyörät on yhdistetty erityisesti sähköajoneuvoille optimoituun akseliin viidellä tukivarrella, takana on monivarsituenta. Konseptiautossa on Audi-ilmajousitus säätyvillä iskunvaimentimilla.

Nopea lataus ja pitkä toimintamatka

Audi A6 e-tron -konseptiauton – samoin kuin kaikkien muidenkin tulevien PPE-mallien –  voimalinjan ytimenä on 800 voltin latausteknologia. Kuten Audi e-tron GT:ssä, tämä varmistaa, että Audi A6 e-tron konseptiauton akku voidaan ladata jopa 270 kW teholla erittäin nopeasti pikalatausasemalla. Vallankumouksellinen teknologia tulee ensimmäistä kertaa saataville PPE-alustalla suuren volyymin keskikokoisiin ja luksussegmentin autoihin.

Tämä teknologia mahdollistaa latausajat, jotka vastaavat perinteisillä moottoreilla varustettujen autojen tankkausaikaa. Akun voi ladata vain kymmenessä minuutissa tasolle, joka takaa yli 300 km toimintamatkan. Audi A6 e-tron konseptiauton 100 kWh:n akku voidaan ladata 5 prosentista 80 prosentin tasolle alle 25 minuutissa.

Yli 700 kilometrin toimintamatkan (riippuen voimalinjasta ja tehosta) ansiosta Audi A6 e-tron -konseptiauto soveltuu erinomaisesti kotitalouden ykkösautoksi. Lisäksi sen toimintamatka ja latausnopeus pärjäävät polttomoottoriautoille, joten se on täydellinen yleisauto päivittäiseen käyttöön, lyhyistä kauppareissuista pidempiin lomamatkoihin.

Dynaamisilta ominaisuuksiltaan ja sähköautolle tyypillisesti Audi A6 e-tron -konseptiauto todella häikäisee verrattuna polttomoottorilla varustettuihin kilpailijoihinsa. Suuri vääntömomentti on käytettävissä heti ensi kiihdytyksestä ja jopa taloudellisimpaan käyttöön suunnitellut mallit kiihtyvät 0–100 km/h alle seitsemässä sekunnissa. Äärimmäisissä huipputehokkaissa malleissa sama saavutetaan jopa selvästi alle neljässä sekunnissa.

PPE-alustarakenne – monipuolinen, muuttuva, sähköinen

Vuonna 2018 debytoi Audin ensimmäinen täyssähköinen tuotantomalli – Audi e-tron. Siitä lähtien Audi on järjestelmällisesti ja nopeasti – alle kolmessa vuodessa – laajentanut sähköisen liikkumisen koko mallistoonsa. Audi e-tron SUV ja e-tron Sportback -mallien jälkeen helmikuussa 2021 esiteltiin erittäin dynaaminen Audi e-tron GT, joka perustuu yhdessä Porsche AG:n kanssa kehitettyyn uuteen teknologia-alustaan. Vain kaksi kuukautta myöhemmin ensi-iltansa saivat Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron, A-segmentin ainutlaatuiset SUV-mallit, jotka perustuvat samaan teknologiseen alustaratkaisuun, Volkswagen-konsernin MEB-alustaan. Täyssähköinen Audi Q2 L e-tron on ollut saatavilla Kiinan markkinoilla vuodesta 2019.

Audi A6 e-tron -konseptiauto on nyt ensimmäinen jäsen ajoneuvoperheessä – ensin C-segmentissä, myöhemmin myös B- ja D-segmenteissä – joka perustuu innovatiiviseen PPE-alustaan (Premium Platform Electric). Tätä modulaarista alustarakennetta kehitetään Audin johdolla yhdessä Porsche AG:n kanssa. Ensimmäiset PPE-alustalle rakennetut sarjatuotanto-Audit julkaistaan vuoden 2022 jälkipuoliskolta alkaen.

PPE-ajoneuvot ovat tulossa tarjolle maailmanlaajuisesti Audin kaikille tärkeimmille markkinoille. Audi aikoo valmistaa ajoneuvoja sekä Euroopassa että Kiinassa, joka on yhtiön suurin yksittäinen markkina-alue. Changchuniin rakennetaan nimenomaan tätä varten uusi tuotantolaitos, josta Audin PPE-teknologiaa hyödyntävät sähköautot alkavat rullata tuotantolinjalta vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Tuotantolaitosta johtavat yhteistyössä Audi ja sen yhteisyrityskumppani, VAW-Volkswagen.

PPE on ensimmäinen alusta, joka on suunniteltu soveltumaan ennennäkemättömään valikoimaan suuren volyymin autoja – mukaan lukien korkean maavaran SUV- ja CUV-mallit sekä Audin malliston ytimeen kuuluvat matalammat mallit, kuten Audi A6-sarja. Suunnitteilla on laajentaa PPE-sarjaa myös B-segmenttiin, joka on ollut Audin suurimman volyymin markkinasegmentti vuosikymmenien ajan. PPE soveltuu lisäksi erinomaisesti teknologiseksi alustaksi huippuluokan D-segmentin ajoneuvoihin.

PPE-alustan ansiosta täyssähköautot houkuttelevat nyt myös sellaisia asiakkaita, jotka haluavat jotain muuta kuin SUVin. Tällaisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Audille tyypilliset Sportback-mallit, joiden huipulle Audi A6 e-tron -konseptiauto asettuu.

Tämän ansiosta Audi voi laajentaa täyssähköautovalikoimaansa tehokkaasti suurten volyymien B- ja C-segmenttien kautta. Lisäksi mittakaavaedut mahdollistavat luksusluokan teknologian ja erilaisten malliversioiden sisällyttämisen laajaan, premium-markkinoilla vertaansa vailla olevaan mallivalikoimaan.

Kehityksestä on etua myös kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta. Lyhyesti sanottuna PPE-alustarakenne varmistaa, että yhtiön nopeasta muutoksesta kohti sähköistä liikkumista volyymilla ja monipuolisuudella tulee jälleen yksi Audin menestystarinoista.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Hirvieläinonnettomuudet lisääntyneet
Audi Q4 e-tron alle 49000 eurolla
BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40 markkinoille syksyllä 2021

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *