Kaasujalka

Pakkanen paljastaa akun todellisen kunnon

Julkaissut:

|

18.3.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pakkanen paljastaa akun todellisen kunnon

Kun kova pakkanen yllätti tänä talvena etelässäkin, joutui moni autoilija huomaamaan, että vanhan akun tehot eivät enää riittäneetkään pyöräyttämään autoa käyntiin. –Valitettavasti ”talvi yllätti autoilijan” -otsikko koskee myös akkupuolta, sanoo Exide-akkuja maahantuovan Exide Technologies Oy:n avainasiakas- ja tuotepäällikkö Marko Paasi.

 

Nykyauton akku tuleekin tiensä päähän usein varoittamatta. Omaankin autoon piti äkkiä hakea Exide-akku, vaikka huollossa vaihdon tarpeesta huomautettiin jo syksyllä.
– Ennen akut alkoivat oireilemaan jo ennen kuin ne lakkasivat lopullisesti toimimasta. Kun akku ei kunnolla jaksanut pyörittää moottoria, niin autoilija tiesi jo hyvissä ajoin sen olevan huonossa hapessa. Nyt voi käydä niin, että autoilija havahtuu yhdestä kerrasta siihen, että moottoritilassa ei enää tapahdu mitään. Ehkä vain valot välähtävät ja se on sitten siinä, Paasi sanoo.

Nykyään ei välttämättä naapuriltakaan voi pyytää apuvirtaa.
– Joissain autoissa virran antaminen toiseen autoon ei enää ole edes sallittua, koska se voi rikkoa oman tai virtaa antavan auton elektroniikkaa, Paasi sanoo.

Juuri elektroniikan ja erilaisten sähköisten mukavuusvarusteiden lisääntyminen pistää tämän päivän autossa akun aiempaa kovalla kuormitukselle.
–Kun kotikonstein on mahdotonta lukea akun kapasiteettia ja jännitteitä, niin akun kunnon voi tarkastaa mm. erikoisakkuliikkeissä, joissa ammattilaiset voivat akun testeriin kiinni laittamalla mitata sen kunnon.

Start & Stop vaatii syklinkestoa

Kun akusta saa moottorin lisäksi virtaa myös Webaston kaltaiset lisälämmittimet, ratinlämmitin, penkinlämmittimet ja lasinlämmittimet, niin varsinkin lyhyttä matkaa ajaessa auton laturi ei ehdi ladata akkua riittävästi ja pikkuhiljaa akku alkaa menettää kapasiteettiaan silloinkin, kun autolla ei ajeta.
–Jos autolla ajetaan harvoin ja lyhyitä matkoja, niin auton seisoessa pidemmän aikaa akussa tapahtuu purkautumista joka tapauksessa. Mitä enemmän autossa on elektroniikkaa, sitä enemmän se vaatii akulta. Jopa vuoden tai parinkin jälkeen akku voi olla tiensä päässä, jos autolla ajetaan voittopuolisesti lyhyttä ajoa.

Pitkän matkan ajossa akku ehtii latautua.
–Juuri ajotapa ja olosuhteet ratkaisevat niin paljon, että mitään ehdotonta käyttöikää akulle on vaikea sanoa.  Yleensä puhutaan 3-5 vuodesta, riippuen käytöstä ja huollosta. Nykyaikaisella ylläpitovaraajalla pystytään jonkin verran pidentämään akun elinikää, mutta sekin vaatii, että ainakin kerran kuukaudessa ja talvella kerran viikossa akku varautuu yhtäjaksoisesti pidempään. Lohkolämmittimen laittaminen pariksi tunniksi sähkötolppaan lämmittää autoa, mutta sekin on liian lyhyt aika akulle varautumista ajatellen.

Exide on yksi harvoista auton akkujen alkuperäistoimittajista: se asennetaan moneen uuteen autoon tehtaalla. Maailman johtava akkuvalmistaja tekee yhteistyötä mm. Mercedes-Benzin, Fordin, Volkswagen Groupin ja Volvon kaltaisten johtavien autonvalmistajien kanssa.
– Koska teemme akkuja autovalmistajille ja tiedämme tarkat kriteerit, joita eri automallien ominaisuudet akuilta vaativa, pystymme hyödyntämään samaa tietotaitoa myös jälkimarkkinointipuolen akuissa, Paasi sanoo.

Exide-akuista löytyy eri hintaluokista ja eri aikakausien autoihin juuri sopivat akut. Esimerkiksi auton moottorin liikennevaloissa sammuttavalla Start & Stop -tekniikalla varustettu uusi auto vaatii akulta eri ominaisuuksia kuin iäkkäämpi auto. Käynnistys-sammutus-syklien määrä voi helposti kymmenkertaistua start-stop-toiminnollisessa autossa,
– Start & Stop -teknologian autoissa akulta vaaditaan suurempaa syklinkestoa kuin perinteisiltä standardiakuilta, Paasi sanoo.

Start& Stop -autoon sopii AGM-akku, jossa on jopa nelinkertainen syklinkesto standardiakkuihin verrattuna. AGM-akut on suunniteltu siten, että niitä voidaan pitää vain osittain varautuneina. Ne antavat tehoa, kun auton moottori ei käy (esimerkiksi punaisissa valoissa), ja ne mahdollistavat hyvän ja turvallisen käynnistyksen, kun autoa aletaan ajaa uudelleen. • Vuoteen 2024 mennessä suurin osa (61 %) ajoneuvoista on varustettu Start-Stop-järjestelmällä (mikro- ja kevythybridit).
–Toinen Start-Stop-järjestelmää varten kehitetty akkutyyppi on EFB, jossa on kolme kertaa suurempi syklinkesto kuin standardiakussa, Paasi sanoo.

Hakukoneella oikea akku

Perinteisempään autoon ilman nykyajan monia elektronisia hienouksia Exide Classic -akku on laadukas ja edullinen valinta.
–Exide Classic sopii täydellisesti vanhempiin autoihin, joissa  on normaali perusvarustus. Päivitetty Caution-tarra estää vakioakkujen asentamisen Start-Stop-ajoneuvoihin u

Jos autossa on ollut AGM-akku, ei ole suositeltavaa vaihtaa sitä EFB-akkuun. Sama pätee myös toisinpäin.
–Sen sijaan tavallinen akku pystytään päivittämään AGM:ään tai EFB:hen, Paasi sanoo.

Exide on toimittanut lyijyakkuja autonvalmistajille jo yli 100 vuoden ajan. Vuonna 2004 yritys toi ensimmäisten joukossa Euroopassa markkinoille Start-Stop-autoille kehitetyt akut.

Uusin Exide Premium varautuu nyt jopa 2 kertaa nopeammin kuin muut vakioakut. Syynä on Exiden patentoima hiiliapuaineiden lisäys negatiivisilla levyillä. Koska akkuvika on tärkein syy moottorin pysähtymiseen, nopea varautuminen vähentää merkittävästi häiriöitä akun varaustilan säilyessä kauemmin korkeana. Premium Carbon Boost -akku on suunniteltu kestämään äärimmäisiä lämpötiloja, energiaa vaativia sähkölaitteita ja tehoa vaativaa kaupunkiajoa.
–Meidän kotisivuilta osoitteesta exide.fi voi ihan oman auton rekisterinumeron perusteella hakea juuri omaan autoon sopivaa akkua, Paasi sanoo.

Täyssähköautot ovat oma lukunsa ja niiden akkuteknologialla ei ole mitään tekemistä perinteisten akkujen kanssa. Sen sijaan lataus- ja kevythybridit käyttävät samoja AGM- ja EFB-akkuja kuin Start-Stop -tekniikalla varustetut muutkin polttomoottoriautot.
– Myös dieseleihin käyvät samat akut kuin vastaavan auton bensiinimalliin. Uuteen dieseliinkin sopii Exide AGM- tai EFB -akku, vähemmillä mukavuusvarusteilla varustettuun iäkkäämpään autoon taas Exide Classic. Mitä vähemmän autossa on mukavuuslaitteita, sitä vähemmän se vaatii myös akulta.

Kotikonsteinkin voi kovimpiin pakkasiin varautua ainakin jonkin verran.
– Jos on 40 asteen extremepakkaset ja auto on seissyt jonkin aikaa, niin kannattaa kytkeä ainakin radio ja valot starttaamisen ajaksi pois. Jos autolla on pitkiä seisonta-aikoja, suosittelen hankkimaan akkuun yläpitovaraajan. Akun voi myös irrottaa auton sähköjärjestelmästä, mutta silloin riskinä on radiokoodien häviäminen. Exide-akuilla on yhteistyökumppaneina ja jälleenmyyjinä laadukkaita akkuja myyviä liikkeitä tasaisesti eri puolilla maata, Paasi neuvoo.

Osassa ajoneuvoja akun vaihdon yhteydessä pitää tehdä sopeutuksia tai ohjelmointeja diagnoosilaitteistoilla, jotta auton sähkö- ja latausjärjestelmä toimii oikein.
–Ilman ohjelmointia autoon akku ei kestä kuin vuoden verran ja se ei ole silloin takuunalainen, Paasi korostaa.

Teksti Timo Kiiski
Kuva Exide Technologies Oy

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *