Kaasujalka

Seisottaminen ei tee hyvää autolle

Julkaissut:

|

15.3.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Seisottaminen ei tee hyvää autolle

Onko auton käyttösi muuttunut koronan ja etätöiden myötä? Ajat harvemmin ja lyhyempiä matkoja? Muista, että seisottaminen ei pitkän päälle ole autolle hyvästä. Näitä neuvoja kannattaa noudattaa!

Koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten arkeen jo lähes vuoden ajan.  On tehty etätöitä, vältetty sosiaalisia kontakteja ja monen harrastuksetkin ovat olleet jo pitkään tauolla. Koska kotoa ei ole juuri tarvinnut poistua, on moni auto ollut erilaisella käytöllä.

Auton seisottaminen pihassa ei kuitenkaan pidemmän päälle tee hyvää ajoneuvolle. Muutamalla viikolla ei yleensä ole merkitystä, mutta tätä pidemmillä ajanjaksoilla on jo omat vaikutuksensa esimerkiksi akun varaustasoon. Autolla saatetaan ajaa myös aiempaa lyhyempiä matkoja.
–Silloin auto ei aina ehdi lämmetä riittävästi, eikä akku lataantua riittävästi, painottaa markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton varaosien ja tarvikkeiden tuonti- ja tukkuliike Kaha Oy:stä.

Pidä huolta akusta

Pitkän joutilaisuuden ja lyhyiden ajojen vaikutukset heijastuvat ensimmäisenä auton akkuun, sillä sähköjärjestelmä kuluttaa akun varausta myös silloin, kun auto seisoo parkissa. Tämän seurauksena akku tyhjenee pikkuhiljaa, ja lopputuloksena voi olla vain pieni, surullinen pihahdus, kun autoa yritetään seuraavan kerran käynnistää.

Käynnistysongelmia on mahdollista ennaltaehkäistä asennuttamalla autoon Calix-akkulaturi, joka huolehtii akun latauksesta samalla kun autoa lämmitetään sähkötolpasta. Kätevä, nykyaikainen laturi kytkeytyy automaattisesti ylläpitojännitteelle, kun akku on latautunut täyteen. Vaihtoehtoisesti akkua voidaan ladata myös erillisellä akkulaturilla säännöllisesti muutaman viikon välein. Laadukkaita ja monipuolisia akkulatureita on saatavilla esimerkiksi CTEK:iltä ja Boschilta.

Mikäli ajattelit hoitaa auton akun lataamisen lähtemällä ”latausajelulle”, otathan huomioon, että alle puolen tunnin siirtymä ei riitä alkuunkaan akun lataamiseen – etenkään pakkassäässä. Kylmän akun kyky vastaanottaa virtaa on heikko, joten akun latautuminen ajon aikana on huomattavasti hitaampaa. Jotta autosi akku pysyisi myös talvella toimintakuntoisena, tulee sillä ajella yhtäjaksoisesti 1-2 tunnin ajomatkoja esimerkiksi kerran viikossa.

Mikäli akku on päässyt tyhjentymään, eikä latausyrityksistä huolimatta virkisty, on tullut aika vaihtaa se uuteen. Jotta kyseinen tilanne ei pääse yllättämään, kannattaa akun kunto tarkastuttaa aika ajoin ammattilaisella, esimerkiksi huollon yhteydessä.

Virkeä, tuore akku pitää varaustasonsa huomattavasti aikansa elänyttä akkua paremmin, eikä simahda viikon seisomisesta tai ensimmäisistä kunnon pakkasista. Huomioithan kuitenkin, että nykyaikaisen auton akun vaihtaminen saattaa olla hyvinkin monimutkainen operaatio, joka kannattaa hoitaa autokorjaamolla.

Muista myös sisätilat

Mikäli autoilusi on koronan myötä vähentynyt niin radikaalisti, että harkitset jopa väliaikaista auton liikennekäytöstä poistamista, kannattaa muutama asia ottaa huomioon.

Ajoneuvon pitkä seisottaminen ja ulkolämpötilojen vaihtelut vaikuttavat luonnollisesti myös auton sisäilmaan. Autoon kerääntyy ajan myötä kosteutta, ja ilma muuttuu tunkkaiseksi – kannattaa siis välillä käydä tuulettelemassa.

Auton sisätilat voidaan kosteilla keleillä ja talvisin lämmittää, ja siten myös helposti kuivattaa käyttämällä autoon asennettua lisälämmitysjärjestelmää, kuten Calixia tai Webastoa. Mutta mikäli sellaisia ei ole käytettävissä, voidaan sisätiloja kuivattaa myös Air Dry kosteudenpoistajalla. Se on loistava tuote ylimääräisen kosteuden vangitsemiseen, sillä se on huomaamaton, imukykyinen ja uudelleenkäytettävä.

Air Dry poistaa autosta samalla myös ummehtuneen tuoksun. Kosteudenpoistaja säilyttää imukykynsä 2–4 kuukautta, kosteuden määrästä riippuen. Kun imukyky on heikentynyt, tulee Air Dry kuivattaa lämpimässä, minkä jälkeen se on jälleen käyttövalmis.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *