Koeajo Toyota Yaris – Oikeasti pihi itselataava pikkuhybridi
Neljännen sukupolven Toyota Yaris hybrid on aiempaa suorituskykyisempi, tanakampi ja tilavampi, mutta silti samalla myös taloudellisempi.
Koeajo Toyota Yaris. Yariksen 3-sylinterinen ja vapaasti hengittävä 1.5-litrainen bensamoottori kulutti oikeasti nippanappa alle 5 litraa satasella, vaikka koeviikkoon mahtui jatkuvaa pätkäajoa kaupungissa ja 300 kilometriä moottoritieajoa.
Tietenkään Yarikselle ei ihan tehnyt oikeutta, että hyppäsin sen puikkoihin maahantuojan pihassa suoraan 66 000 euron arvoisen Toyota RAV4:n plug-in -hybridin ”puikoista”. Siinä helposti tulee manailtua ensialkuun ”rimpulan” 3-pyttyisen moottorin karheaa käyntiä kiihdytyksissä. Siinä tahtoo unohtua, että lisävarusteineenkin 25 000 euroa maksavalta autolta ei voi odottaa lähimainkaan samaa kuin lähes 70 000 euron ”ökymaasturilta”.
Yarikseen kotiutui kuitenkin melko nopeasti. Varsinkin nurkkapyörityksessä se tuntui todella näppärältä käänneltävältä. Kun RAV4-maasturilla tuli ääritilanteissa jätettyä jopa väliin peruuttamisen ahtaisiin rakoihin parkkipaikalla, niin Yaris tuntui samoissa paikoissa kuin taivaanlahjalta. Neljännen sukupolven Yariksessa on kaikki uutta. Perusrakennekin on pienennetty versio isommasta C-segmentin eli alemman keskikokoluokan Corollasta. Ja siihenhän ihastuin viime kesänä kertaheitolla. Vaikka olen aikoinaan omistanut itse kaksikin Corollaa, niin en olisi uskonut, että jonain päivänä asettaisin sen samalle viivalle saksalaisten saman kokoluokan autojen kanssa.
LUE MYÖS TOYOTA YARIS ON MUUTAKIN KUIN VAIN JÄRKEVÄ
Corollasta lainatulla perusrakenteella Yariksestakin on saatu jäykempi ja se taas tuo lisää niin turvallisuutta, mukavuutta kuin ajettavuuttakin.
Edessä istutaan väljästi
Vaikka Yaris on edeltäjäänsä tilavampi, niin oikeasti se on pituussuunnassa jopa viisi milliä aiempaa lyhyempi. Akseliväliä on kuitenkin venytetty viisi senttiä ja leveyttä neljä senttiä. Leveyssuunnassa Yariksessa onkin selkeästi aiempaa väljempää, kun etuistuimetkin ovat aiempaa kauempana toisistaan.
Kattokin on 4 senttiä aiempaa matalammalla, mutta sitä ei huomaa, kiitos uusien järjestelyjen. Itse olen 177 senttimetriä ja rouva 160 senttimetriä pitkä, joten kahdella suhteellisen sopusuhtaisella seniorilla ei ainakaan tule ahtauden tuntua.
Kuljettajan olot ovat vähintäänkin kohdallaan. Näkyvyys on hyvä, kun kojelauta on aiempaa matalammalla ja ratti entistä pienempi. Kun ensimmäiset kolme koeajopäivää tuli huristeltua Yariksella pätkäajoa Vantaan Tikkurilan tienoilla ja kehä III:lla, niin ajofiilistä voisi kuvata lähinnä napakaksi. Mukulakivet ja pikkukuopat eivät munaskuita tärisyttäneet.
Taloudellinen
Kaasun polkaisemiseen Yaris reagoi sähäkästi, siinä tuntuu selkeästi 16 prosentin tehon lisäys.
Nyt Yariksen 1.5-litrainen bensamoottori hybriditekniikalla höystettynä on 3-sylinterinen ja kyllähän se varsinkin kiihdyttäessä kuuluu. Tasaisessa moottoritienopeudessa pörinä tasaantuu. Sille ei kuitenkaan mitään voi, että vielä en ole ajanut sellaisella pikkuautolla, jossa 3-pyttyisen pikkuauton äänekkyys ei yhtään kyrsisi. Tässä suhteessa ei Yariskaan tee poikkeusta.
Jos pyttyjä olisi rivissä neljä, vaikutelma epäilemättä olisi ihan toinen.
Vaakakupissa on kuitenkin taloudellisuus. Yariksen bensamoottorin parina on sähkömoottori. En tiedä, missä olosuhteissa jotkut toiset toimittajat ovat onnistuneet pääsemään tällä itselataavalla 1.5-litraisella hybridillä moottoriajon kera 4 litralla satasella, mutta itse pidän 4.9-5 litran keskikulutustakin todella vaihtelevassa ajossa kelpo lukemana.
Sähkömoottori ja 1.5-litrainen bensamoottori tuottavat yhteistehoa 116 hevosvoimaa, mikä tietysti ensin lukujen valossa hämmentää, kun 3-pyttyisistä litran turboistakin saadaan revittyä 125 hevosvoimaa. Yariskin kuitenkin kiihtyy nollasta sataseen alle kymmenessä sekunnissa ja se on pikkuautolle ihan riittävästi.
En aikoinaan itkenyt sitäkään, että 1.6-litrainen ja 110-hevosvoimainen, Yarista paljon raskaampi bensa-Avensikseni kiihtyi nollasta sataseen vieläkin verkkaisemmin, se vei yli 12 sekuntia.
Ainoa miinus Yarikselle tuleekin moottorin melusta. Ajettavuus on kohdallaan niin mutkissa kuin tasaisissa moottoritienopeuksissakin, ohituksetkin hoituvat vaivattomasti.
Askeettinen ja selkeä
Erityisesti Toyota on panostanut Yariksen turvallisuuteen. Varustelu kattaa jo perusmallista alkaen Toyota Safety Sense 2.5 -paketin, johon kuuluu muun muassa jalankulkijan tunnistus (myös risteysajossa ja pimeällä), väistöavustin, ohjausavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja kaukovaloautomatiikka.
Moottorin äänekkään pärinän lisäksi pieni miinus tulee myös vanhahtavasta tietoviihdejärjestelmästä. Itselleni se ei ole kynnyskysymys ja nuorempien kuljettajien on hyvä tietää, että järjestelmä kuitenkin tukee älypuhelimia johdon kautta.
Koeajetun Yariksen Style-varustelusta lähtien löytyy kiikarimainen digimittaristo. Sen keskinäyttö on pienehkö ja tarjoaa enemmän kuin tarpeeksi erilaista informaatiota. Se ei kuitenkaan haittaa, kun tärkeimmät tiedot löytyvät omista pyöreistä paikoistaan.
Sisustuksessa on yhdistelty edullisen tuntuista kangasta ja muovia, mutta silti jälki tuntuu laadukkaalta. Onneksi Yariksessa on edelleen paljon myös ihan perinteisiä fyysisiä kytkimiä. Sitä tällainen teknisesti melko kömpelö kuusikymppinen Vantaan äijä arvostaa, kun moni muu autonvalmistaja suosii yhä enemmän auton toimintojen hallintaa monitoiminäyttöä hiplailemalla. Hyvää on sekin, että nämä namiskat ja kytkimet on myös sijoitettu helposti löydettäville paikoille.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style
Polttomoottorin teho: 91 hv
Sähkömoottorin teho: 59 kW / 80 hv
Hybridijärjestelmän kokonaisteho: 116 hv
Vääntö: 120 Nm
Vaihteisto: portaaton eCVT- automaatti
Yhdistetty kulutus: 3,8 – 4,3 l/100 km (ilmoitettu)
CO2 päästöt: 92 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.7 s
Huippunopeus 175 km/h
Mitat: pituus 3940 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2550 mm
Tavaratila 286 – 947 l
Yaris-malliston hinnat alk. 17 316,99
Koeajoauton kokonaishinta toimituskuluineen: 25 944,40 €
Plussat
Taloudellinen
Paitsi ketterä, myös tanakka ajaa
Fyysiset hallintalaitteiden nappulat
Miinukset
-3-pyttyisen lievä meluisuus
– Ulkonäkö on makukysymys, itseäni se ei oikein sytytä
JÄLKIMAKU
Parhaimmillaan kaupunkipyörityksessä. Menomatka Hämeenlinnaan vielä maistui, mutta paluumatka melkein samantien rupesi jo pikkuisen kyllästyttämään. Ajettavuus on kohdallaan, mutta kolmipyttyisen äänekäs pörinä syö mukavuutta. Jos ajot jäisivät vain lähitaajamiin, niin bensapihi Yaris olisi vahvoilla.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa