Kaasujalka

Uusienkin autojen ohjauskulmat usein pielessä

Julkaissut:

|

19.1.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusienkin autojen ohjauskulmat usein pielessä

Uusienkaan autojen ohjauskulmat eivät läheskään aina ole kohdillaan ja silloin renkaat voivat kulua yllättävän nopeasti, varoittaa Best Drive -rengasketjun toimitusjohtaja Sami Horto.

Toki sama ongelma voi vaivata myös pitkään ajossa olleita autoja.
– Yksikin ajaminen routamonttuun voi vääntää pyörän virheasentoon saman tien, eikä kuljettaja sitä välttämättä edes huomaa. Varsinkin renkaan sisäreunan kuluminen epätasaisesti jää huomaamatta, jos auton ratti ei täristä. Asiantuntevan rengasasentajan huomautus voi siksi tulla täytenä yllätyksenä, Horto sanoo.

Tukivarret ovat keventyneet ja autoja kevennetään. Vaikka se on polttoainetalouden kannalta hyvä juttu, se tekee autoista osin myös hentoja. Vanhoissa autoissa taas osat kuluvat ja kulmatkin muuttuvat sen myötä.

Maallikko ei usein huomaa

Itse renkaansa kotipihalla tai Prisman parkkipaikalla vaihtava ei välttämättä näe samaa kuin ammattitaitoinen rengasasentaja. Vanhassa autossa myös esimerkiksi raidetangon pään voi vaihtaa itse ja silloin suuntausta ei varmasti läheskään aina tehdä.

Nykyajan puslat eli tukivarsien ja kiinnityspultin väliset kumiholkit ovat viimeisen päälle optimoituja. Se tekee niistä myös herkkiä: niillä on erilaiset ominaisuudet eri suuntiin, ja kun puslat kuluvat, voi syntyä isojakin virheitä.
–Maallikko näkee usein vain selvän tapauksen. Vino tai täristävä ohjauspyörä kielii selkeimmin virheasentoon vääntyneistä ohjauskumista. Usein ajaja ei huomaa tätä ongelmaa ollenkaan. Kun ohjauskulmat ovat pielessä, rengas ei vieri kevyesti, vaan laahaa hieman. Se taas paitsi syö renkaita, myös nostaa polttoaineen kulutusta, Horto sanoo.

Jos ohjauskulmien vääntyminen on tapahtunut ihan hiljattain, sitä ei ei huomata katsastuksessakaan. –Katsastuksessa ei katsota ohjauskulmia erikseen, katsastusmiehenkin tuomio perustuu vain renkaiden kuntoon. Jos vääntyneillä ohjauskulmilla on ajettu pitkään, se paljastuu katsastuksessakin huonokuntoisina renkaina. Renkaassa voi olla keskiurassa vaikkapa 5 mm kulutuspintaa, kun taas ulko- tai sisäreunassa pintaa ei ole lainkaan jäljellä, Horto sanoo.

Syö renkaat nopeasti

Renkaanvaihdon lisäksi ohjauskulmat on hyvä tarkistaa myös silloin, jos auton alustaan on asennettu uusia osia, esimerkiksi iskunvaimentimia, jousia tai raidetangon päitä.
–Määräaikaishuoltotoimenpiteenä olisi hyvä tarkistaa renkaiden kuluminen myös sisäpuolelta. Sisäpuolen kulumista ei välttämättä osaa oma-aloitteisesti katsoa kokenutkaan automies. Ohjauskulmien tarkastamisesta ja säätämisestä asiantuntevassa rengasliikkeessä koituva vajaan 100 euron kustannus voi säästää pitkän pennin. Virheelliseen asentoon menneet ohjauskulmat voivat helposti 2-3-kertaistaa renkaiden kulumisnopeuden. Vastuullinen rengasliike tästä huomauttaa ja kontaktoi asiakasta, mutta jokaisella liikkeellä ei ole välttämättä varaa investoida säätöä varten tarvittaviin kalliisiin laitteisiin, Horto sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat BestDrive Finland Oy

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Näin vaihdat pyyhkijänsulat oikein
Thule-suksiboksit talven rientoihin
Autohuuto.fi -portaalissa ostetaan tuhansia autoa joka vuosi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *