Kaasujalka

Teetä ruostesuojaus ajoissa – autotehdas ei sitä tee

Julkaissut:

|

26.11.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Teetä ruostesuojaus ajoissa – autotehdas ei sitä tee

Autotehtaat eivät ruostesuojaa uusia autoja käytännössä ollenkaan.–Tuorein näkemäni puhkiruostunut auto oli vain kuusi vuotta vanha, sanoo Tapio Hotokka Espoon Takuusuojauksesta.

Teetä ruostesuojaus ajoissa. Auton ostaja luottaa edelleen vahvasti pitkiin ruostumattomuustakuisiin, eli koritakuuseen. Tosiasiassa koritakuusta korvauksia voi toivoa vain, jos ruostuminen  alkaa auton sisältä. Esimerkiksi kiveniskemän rikkomasta maalipinnasta alkanutta ruostevauriota koritakuu ei kata.
–Onko kukaan kuullut kuluttajasta, joka olisi saanut autovalmistajalta korvauksen auton ruostumisesta? kysyy Finikor-ruostesuojausketjun toimitusjohtaja Tero Wester.

Optimaalisin tilanne on, että auto saadaan ruosteenestokäsittelyyn ennen kuin se luovutetaan omistajalleen.
–Kun auto käytetään suojauksessa ennenkuin se luovutetaan omistajalleen, päästään helpommalla, kun puhdistusosuus jää melkein kokonaan pois, sanoo Wester.

Vaikka ruostesuojaus tulisi teettää aina mahdollisimman uudelle autolle, se ei vanhemmankaan auton kohdalla ole myöhäistä. Pienet, autossa jo esiintyvät ruostevauriot voidaan korjata ruostesuojauksen yhteydessä.

Finikor-yrittäjät antavat ruosteenestolle jopa 12 vuoden takuun.

Työn osuus 80-90 %

Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskunta on Finikor-ketjun keskusliike. Se on keskittynyt ruosteenestoalan tuotteiden ja tarvikkeiden maahaantuontiin ja myyntiin, ja ketjun keskusliike sijaitsee Espoon Lintuvaarassa. Wester aloitti toimitusjohtajana maaliskuussa.
– Tilanne on se, että kun autot tulevat tehtailta sähkösinkittyinä, eikä alustan pohjamuovin alla ole minkäänlaista ruostesuojausta. Muovin alle pohjaan jäävä lika ja kosteus voi jäädä näkemättä. Kun pohja osuu johonkin tai kivi rikkoo sitä, ruostetta pääsee muodostumaan alustaan helposti, Wester sanoo.

Monessa Finikor-liikkeessä uuden auton omistajalle tarjotaankin 90 euron alennusta ruosteenestokäsittelystä. Yksi etua tarjoavista Finikor-liikkeistä on Espoon Takuusuojaus Oy.

90 euron alennus on merkittävä summa kädenojennus yhä pahenevan ongelman ehkäisemiseksi myös sitä tarjoavalta yrittäjältä.
–Ruostesuojauksen kustannuksesta 80-90 % tulee työstä Tämän päivän auton ruosteenestokäsittely on moninkertaisesti työläämpää ja aikaavievämpää kuin takavuosikymmenillä. 1960- ja 1970 -luvun Kuplavolkkareiden ja Anglioiden alustan ruiskuttaminen oli nopeasti tehty, kun purettavaa muovia ei juuri ollut, eikä pohjassa kulkenut juuri muuta kuin pakoputket ja iskunvaimentimet. Tämän päivän autot ovat ihan toisesta maailmasta. Kun ennen yksi kaveri ruiskutti monta autoa päivässä, nyt yhteen autoon menee koko päivä, sanoo toimitusjohtaja Tapio Hotokka Espoon Takuusuojauksesta.

Tämän päivän autojen perusteellisen ruostesuojaamisen jo tehtaalla estää pelkkä EU-lainsäädäntökin.  Hiilidioksidipäästöjen minimoimiseksi autojen pitää olla kevyitä ja siksi suurimassa osassa uusista autoista ruostesuojausta ei ole ollenkaan.
–EU määrittelee todella tarkkaan, mitä ynteen autoon saa laittaa. Esimerkiksi hitsaussaumoja ei peitetä kitillä ja koriliimoja selä eristeitä käytetään päästöjen välttämiseksi todella vähän.  Ruosteenestoaineitakin saa käyttää autoa kohden muistaakseni vain kilon verran. Siksi paikallisia ruostumia pääsee syntymään uuteenkin autoon todella helposti Hotokka sanoo.

Wester tietää kokeneen toisen polven ruostesujausyrittäjän, jonka Finikor-yritys tekee vuosittain ruostesuojauksen noin 400 autoon, kun hänen isänsä aikana yritys teki noin 3000 käsittelyä vuodessa.
–Rakenteiden purkaminen ja kasaaminen vie aikaa lähestulkoon yhtä paljon kuin itse ruostesuojaus. Wester tietää.

Autoista suojataan vain 2-3 %

Myös Espoon Takuusuojaus tekee vuosittain keskimäärin 400 ruosteenestokäsittelyä

–Arviolta tämän päivän autoista vain 2-3 % viedään ruosteenestokäsittelyyn. Se on huolestuttavan vähän, Wester sanoo.

10 vuotta sitten tehdyssä vertailussa esimerkiksi Tanskassa autoista ruostesuojattiin peräti 20 %, kun määrä Suomessakin silloinkin oli 2 %:n luokkaa.

Suomen kostea ilmasto, vaihtuvat lämpötilat, tiesuolat ja lika ovat auton ruostumisen kannalta pahin mahdollinen yhdistelmä.

–Eikä ruoste ole vain kosmeettinen ja auton elinikää lyhentävä haitta. Se on myös vakava turvallisuusuhka liikenteessä. voimakas ruoste vaikuttaa negatiivisesti teräsrakenteen lujuuteen. Ruostuneen auton kolarikestävyys on ruostumatonta autoa moninkertaisesti heikompi. Kunnossa oleva kehikko suojaa puhkiruostunutta koria paremmin kolaritilanteessa, Wester painottaa.

Finikorilla on 48 ruostesuojauksia tekevää yrittäjää ympäri Suomen.
–Olemme todella tarkkoja siitä, ketä hyväksymme Finikor-yrittäjiksi. Tarkkailemme laatua koko ajan. 48 Finikor-yrittäjää ovat kotimaisia pienyrittäjiä, jotka elävät maineensa kautta ja siksi työn laatu on erittäin korkeatasoista, Wester sanoo.

Ei tarvitse tuoda kuivana

Hotokka painottaa, että väärää aikaa auton ruostesuojaukselle ei ole, vaikka talven kynnyksellä Espoon Takuusuojauksessakin alkaa kiireisin sesonki.

-Aina on paras aika ruostesuojaukselle. Tästä alasta elää vahvoja myyttejä. Yksi niistä on uskomus auton pitäisi olla kuiva, kun sen tuo ruostesuojaukseen. Myytti on peräisin kaukaa takavuosikymmeniltä kun maahantuodut autot piti ruostesuojata jo satamassa ja bisnes oli muutaman henkilön varassa. Auto saatettiin kaivaa sataman kentällä lumen alta ja kosteudesta välittämättä ruiskuttaa ruosteenestoaineella huolimattomasti. Silloin syntyi pahaa jälkeä ja maine on kantanut näihin päiviin asti, Hotokka kertoo.

Tänä päivänä kuivastakin autosta puretaan renkaat ja alustamuovit ennen ruostekäsittelyä.
– Ja auto kastellaan joka tapauksessa viimeistään siinä vaiheessa, kun kaikki rakenteet pestään puhtaiksi ennen käsittelyä. Ja ennen käsittelyä tietysti nämä puhtaat rakenteet kuivataan, Hotokka painottaa.

Finikor-ruostesuojauksen edullisimmillaan saa pikkuautoon vajaalla 700 eurolla, keskimäärin kustannus on 850 euroa. Finikorilla on useita erihintaisia ja erikestoisia vaihtoehtoja, kaiken kattavasta Finikor Täysturvasta uusille autoille sopivaan ja pitkäkestoiseen Finikor Tuplaturva -erikoiskäsittelyyn.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *