5 halvinta – Soiva ajopeli alle 1000 €!
Nettiauto.comin ”halpisautoista” valtaosa on yksityisten myymiä, mutta alle 1000 eurolla liikkeestäkin voi löytää katsastetun ja edelleen ”soivan pelin”. Kaasujalka poimi joukosta viisi helmeä.
Alle 1000 euron autoa etsiessä ei kannata odottaakaan saavansa alle uudenveroista menopeliä. Jo voimassa oleva katsastusleima riittää kertomaan, että satasille voi odottaa täyttä vastinetta. Autoliikkeetkin myyvät näitä halpisautoja pääasiallisesti korjattavaksi tai purettavaksi, ilmoituksella ”ei tieliikennekelpoinen”.
Kaasujalka onnistui kuitenkin löytämään ainakin viisi alle 1000 euron autoa, joilla vielä elokuun loppupuolella oli katsastusleimakin voimassa.
Autokauppaa yksityisyrittäjänä ja suuremmissä liikkeissä palkattuna automyyjänä tehnyt askolalainen Petri Matikainen tuntee näiden halpisten miinat ja mahdollisuudet.
–Autoliikettäkin sitoo tällaisia autoja myydessä puolen vuoden virhevastuulaki, joka koskee mm. moottoria ja voimansiirtoa. Jos matkamittarissa on yli 300 000 kilometriä, työkseen autokauppaa tekevä pistää tällaisen auton useimmiten huutokauppaan. Autokauppias ei ota sellaista riskiä, että hajonneen automaattivaihteiston korjaaminen tulee moninkertaisesti kalliimmaksi kuin autosta saatu hinta, Matikainen sanoo.
Matikainen myykin nämä muutaman sadan euron autot ei-tieliikennekelpoisina niin, että kauppakirjassa lukee selkeästi, että auto myydään purettavaksi tai korjattavaksi.
– Sellaisella ehdolla myin itse yhden parinsadan euron vanhan Toyota Carinan, sellaisella toiveella, että ” en enää koskaan halua nähdä sinua edessäni tämän auton kanssa”, Matikainen nauraa.
Joskus on halvasta autosta jäänyt kaupat tekemättä Matikaisen omalla päätöksellä.
–Olen sanonut silloin asiakkaalle, että jos haluat virheettömän auton pilkkahinnalla, niin parasta etsiä se muualta.
Matikainen pitääkin voimassaolevaa katsastusleimaa vahvimpana merkkinä, että kyseessä ei ole täysi pommi.
–Jos Punto maksaa 490 euroa ja katsastusleima on voimassa kevääseen 2021 asti, niin johan sen katalysaattorin myynnistäkin saa muutaman kympin. Silloin se on hintansa väärti.
Matikaisen mukaan vasta yli 2000 euron autolta voi jo kohtuudella jonkunlaista luotettavuutta odottaakin.
–Vaikka voihan jollakin papalla olla tallissaan hänen 20 vuotta sitten ostamansa ja hyvin huoltamansa Nissan Almera, josta ei myydessä kuitenkaan voi pyytää muutamaa satasta enempää. Näitä helmiä on kuitenkin erittäin harvassa.
Matikainen näkeekin tässä sarjassa luotettavimmiksi kulkupeleiksi japanilaiset autot.
– Niissä on iäkkäinäkin vielä yleensä tekniikka toimivaa.
Vastaa