Sähköautopomokin tunnusti harhan päästöttömyydestä
Piti ensin kommentoida sympaattisesti pikkupoikaa, jolle kyyti kuplavolkkarilla oli unelman täyttymys. Sitten silmiin osui lehtijuttu, jossa sähköautojen valmistaja tunnusti, että tiedot sähköautojen päästöttömyydestä ovat pitkälti harhaa.
Isossa aikakauslehdessä on blogisti, jonka kanssa olen monesta asiasta samaa mieltä, koska hän juristina kirjoittaa ja perustelee mielipiteensä hyvin.
Aiheiden yksipuolisuus kuitenkin tuntuu ajoittain väsyttävältä ja se havahduttaa itsenikin miettimään aiheiden yksi- tai monipuolisuutta. Tiedän, että omatkin kitinäni nykyisen hallituksen keinoista tavoitella hiilineutraliutta alkavat kiertää samaa rataa.
Siksi meinasin vaihteeksi kirjoittaa sympaattisen jutun pikkupoikien ikiaikaisesta kiinnostuksesta menopeleihin. Kunnes silmiin osui maakuntalehden juttu, jossa sähköautoja valmistavat firman pomo itse kyseenalaisti uutiset sähköautojen vähäpäästöisyydestä koko elinkaaren ajalta.
En vain yksinkertaisesti ymmärrä, miksi juuri Suomen pitäisi olla ilmastopolitiikassaan suunnannäyttäjänä koko maailmalle.
Ja kuten olen kirjoittanut ennenkin, kyse ei ole ilmastonmuutoksen vähättelystä eikä varsinkaan kiistämisestä. Eniten kyrsii tämä sota yksityisautoilua vastaan jo senkin takia, että ykköskeinoja tuntuu olevan tämä sähköautohypetys.
Eikä vain siksi, että sähköautoissa olisi sinänsä mitään vikaa. Jos niitä vain pystyttäisiin valmistamaan niin, että tavallisella matalapalkkaisellakin duunarilla olisi varaa ostaa sellainen.
Enemmän tämä jankuttaminen johtuu siitä, että en alunpitäenkään ole ollut varma, onko sähköauto kaikkine valmistusprosesseineen sittenkään maailmankaikkeuden ilmakehän pelastus.
Tutkimustulos yllätti
Suomi voi ajaa päästöttömästi sähköllä, mutta kuten Keskisuomalainen -lehden jutusta luin, kuinka sähköauton koko elinkaaren päästöttömyys joutuu yhä kyseenalaisempaan valoon.
Jutussa oli haastateltu Volvosta irronneen sähköautojen valmistaja Polestarin toimitusjohtajaa. Polestar on tehnyt tutkimuksen, jossa yhtiö on vertaillut polttomoottorisen Volvo XC40:n ja täyssähköisen Polestar 2:n hiilidioksidipäästöjä autojen koko elinkaaren ajalta.
Tulos on yllättävä niille, jotka uskovat sähköautojen olevan ratkaisu liikennepäästöjen poistamisessa.
Yhtiön vertailu kertoo, että Polestar 2:n valmistaminen tuottaa 24 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Volvo XC40:n vastaava luku on 14 tonnia. Polestar 2 muuttuu Volvoa vähäpäästöisemmäksi 50 000–113 000 ajokilometrin jälkeen. Vaihteluväli on suuri ja se riippuu suuresti siitä, kuinka lataussähkö on tuotettu.
Esimerkiksi pelkästään tuulivoimalla tuotettavaa lataussähköä käytettäessä päästöt olisivat toki selvästi pienemmät.
”Jos uskoo tehneensä mahtavan ekoteon ostamalla täyssähköauton, aivan näin ei ehkä ole. Voimanlähteiden vertailu on monimutkaisempi asia kuin olemme tähän saakka myöntäneet”, tunnusti Polestarin toimari Thomas Ingenlath.
No se alunperin mielessäni pyörinyt sympaattinen Hesarin juttu kertoi espoolaisesta Eliaksesta, jonka nelivuotissynttäreiden kohokohta oli pääsy ajelulle kuplavolkkarilla. Elias on kuulemma intohimoinen kuplafani: kiljaisee aina kun näkee kuplavolkkarin. Kun ystävällinen kuplaharrastaja järjesti Eliakselle synttäriyllätyksen, piti pikkumiehen katsoa moottoria, tutkia tavaratilaa ja tunnustella kaikkea valoista lähtien. Elias on siis jo nyt selkeästi automiehiä.
Miksi juttu minua liikutti? Siksi, että se osoitti pikkupoikien olevan ikuisia automiehiä. Sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Ei edes se, että liikennemerkit muutetaan sukupuolineutraaleiksi. Ja minulle muuten on sitten ihan sama, minkälaisia kuvioita niissä liikennemerkeissä on.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa