Koeajo käytetty Audi Q7 – Ihan ”sipilänä” Q7:lla
Että tuli kepumainen olo vanhalla Audi Q7:lla kruisaillessa. Tällaisella ökymaasturilla voisin ajaa minäkin kesäyönä vaikka Kempeleeseen, vaikka mittarilukema olikin yli 300 000 km.
Kun päätoimittaja kurvasi pihaan vanhalla Q7:lla ja pääsin puikkoihin, niin ihan ”sipilältä” se tuntui. Miksi nyt sitten niin ”sipilältä?”
No siksi, kun eduskunnan ensi kauden jälkeen jättävä Juha Sipilä tietääkseni losotteli loistonpäivinään eli pääministerinä ollessaan tällaisella Audi Q7:lla. Jos Sipilässä vähääkään on oikeaa automiestä, niin uskoisin hänenkin kömpineen tasaisin väliajoin ministeriauton takapenkiltä Q7:n puikkoihin.
Vaan onhan näitä maineikkaita Q7-miehiä muitakin kuin Sipilä. Muistaakseni ainakin takavuosina tällaisella ökymaasturilla kruisaili myös pop- ja iskelmätähti Juha Tapio.
Olen toisinaan miettinyt, minkälainen auto voisi kuvata mitäkin puoluetta. Jotenkin ehkä Sipilän Audi Q7:n takia on helppo yhdistää tämä automalli kepulaiseen mahtimieheen. Siis sellaiseen kepulaiseen miljonääriin, joka ei kuitenkaan ole välttämättä maanviljelijä.
Jotenkin Audi Q7 sopii kuin nenäpäähän kepulaiselle IT-miljonäärille Pohjois-Pohjanmaalta. Eteläpohjalaiselle se ei niin hyvin sopisikaan, hänelle voisin kuvitella mieluummin vaikkapa ison Cadillac Escaladen.
Audihan on tietyllä tavalla hyvin insinöörimäinen auto. Ja Audin ökymaasturi istuu juuri yrityskaupoilla rikastuneelle insinöörille.
Isäntämäinen olo
Kun losottelin tuhatta vailla 300 000 kilometriä ajetulla Q7:lla vuosimallia 2007 Vantaan Hiekkaharjusta Korson kautta Keravalle, niin aika isäntämäinen ja kepumainen olo tuli. Voisin hyvin kuvitella, että isännöisin isoa maataloa ja rauhallisen leppoisasti jömpöttelisin Q7:lla vaikka MTK:n kokouksiin ja ehkä kunnanvaltuuston istuntoihinkin.
Yhtään ei olo tuntunut vaatimattomalta, vaikka noin 300 000 mittarilukeman lisäksi ikääkin autolla oli jo 13 vuotta ja hintapyyntö alle halvimman uuden Daciankin, 10 980 km. Jos vain elämässä riittää riskinottokykyä, niin aika vaatimattomallakin summalla elämäänsä saa luksusta.
Maantiellä olo oli ylväs jymistellä. Katselin moottoritiellä pienempiä ohitellessani heitä alaviistoon ja tuntui, että kaikki valta ja voima on minulla ja tämän auton sisällä.
Sillä juuri maantielle tämä järkäle on tarkoitettu. Maasturiluokituksesta huolimatta Q7 suunniteltiin ennenkaikkea on yli viisi metriä pitkäksi loistoautoksi. Q7:ssä pitkälläkään miehellä pää ei hipaise kattoa ja minä olen vain keskipituinen mies. Eihän tämä nelivetoisuudestaan huolimatta oikea maastoauto ole, kun ei ole alennusvaihteistoakaan. Vaan onpahan sentään automaattinen keskitasauspyörästö, joka säätää normaalisti eteen 40 ja taakse 60 prosenttia voimasta.
Kolmelitraisen dieselin vääntö on hurjat 450 Newtonia. Se tekee ajamisesta leppoisaa. Pienillä kierroksilla lähdettäessä auto kuitenkin empi hieman.
Ei ahtaisiin paikkoihin
Pikkupyörittelyyn ahtaissa parkkihalleissa en Q7:ää suosittele. Vaikka auto on kevyt käsitellä, niin normaalimittaisessa parkkiruudussa ovi ei tahdo aueta riittävästi.
Mieluummin tällaisella vanhallakin Q7:lla ajaa naapureiden katseiden alla puhtaana ja naarmuttomana. Vielä näilläkään kilometreillä vauhti ei tunnu oikein missään.
Edes vanhalla Q7:lla on maastoon tohtisi lähteä, siihen sopii paremmin samanikäinen Toyota Land Cruiser taI Mitsubishi Pajero.
Juuri Audi Q7 vuosimallia 2007 muuten kuului niihin autoihin, joita Trafin tammikuussa 2017 julkaistun tilaston mukaan hylättiin alle 10 % katsastuksessa, vaikka autolla oli ikää yli 10 vuotta. Koeajettu auto oli myös Suomi-auto!
Audi Q7 3.0 TDI Quattro vm. 2007
Mittarilukema: 301000 km
Moottori: 2967 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: nelivetoinen
Vaihteisto: Tiptronic-automaatti
Teho: 233 hv
Vääntö 450 Nm
Yhdistetty kulutus: 10,5 l /100 km
C02-päästöt: 282 g/km
Viimeinen katsastus: 20.8.2019
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.1 s
Huippunopeus 220 km/h
Mitat: pituus 5086 mm, leveys 2177 mm (ulkopeilien kanssa), korkeus 1737 mm, akseliväli 3002 mm
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 10 980 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa