Kaasujalka

Vaihtoautovertailu 15-20 000 € 3-pyttyiset litran turbot

Julkaissut:

|

9.11.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu 15-20 000 € 3-pyttyiset litran turbot

Vuonna 2015 Ford istutti 1-litraisen ja 3-sylinterisen bensaturbon jopa raskaan Ford Mondeon konepellin alle. Enää Mondeota ei ”litran bensapannulla” saa. Kuvan Ford Mondeo 1,0 EcoBoost 125hv Trend oli 104 000 km ajettu ja Laakkonen Lahdessa oli laittanut hintalapuksi 16 740 €.

Kun ensimmäiset 3-sylinterit litran bensaturbot alkoivat yleistyä autoissa 2010-luvun alussa, moni epäili niiden kestävyyttä. Nyt niitä kuitenkin löytyy Nettiauto.comista jo satojatuhansia kilometrejä ajettuinakin.

Vielä 1990-luvun alussa ison keskiluokan autossa oli tyypillisimmin oli 2-litrainen ja nelisylinterinen bensamoottori, josta irtosi tehoa 115 hevosvoimaa. Nyt vastaavaan autoon istutettiin pikkuinen kolmisylinterinen 1-litrainen bensamoottori, josta turboahtimen ja suorasuihkutuksen ansiosta saatiin tehoa irti jopa 125 hevosvoimaa ja enemmän myös vääntöä alemmilla kierroksilla.

Kun sain koeajoon 1-litraisen ja 3-pyttyisen Ford B-Maxin joskus vuonna 2011, tuttu kaveri ilkkui: ”Tuo moottorihan helähtää paskaksi jo alle 100 000 kilometrissä”.

Itsekin kyllä epäilin litran bensaturbon kestävyyttä. Olin tottunut losottelemaan esimerkiksi 2-litraiselle vapaasti hengittävällä Saab 900:lla ja sen jälkeen mm. 1.8-litraisella turbo-Passatilla. Koeajaessani B-Maxia oma auto oli 113-hevosvoimainen ja 1.6-litrainen, vapaasti hengittävä bensa-Avensis.

Vierastin myös B-Maxin kumimaista vastausta kaasun polkaisemiseen ja 3-pyttyisen pörisevää käyntiääntä.

Sittemmin on tullut ajettua useammallakin 3-pyttyisellä bensaturbo ja nehän ovat kehittyneet ihan pirusti. Viimeksi ajoin 1,5-litraisen 3-pyttyisen Focuksen ja siinä ei pörinä enää häirinnyt.

Ongelmia vääristä öljyistä

Nettiautossa vähintään 100-hevosvoimaisista ja 1.0-litraisista bensaturbollisista vaihtoautoista valtaosa on Fordin eri mallien 1-litraisia EcoBoosteja. Fordien lisäksi paljon oli tarjolla myös Skodan, Seatin, Volkswagenin ja Kian eri malleja.

Autokorjaamojen asiantuntijat korostavat pienten bensaturbojen säännöllisen huoltamisen välttämättömyyden lisäksi myös oikeita öljyvalintoja.

–On meillä käynyt huollossa 300 000-400 000 kilometriäkin ajettuja Fordin EcoBoosteja. Pienet bensaturbot ovat kuitenkin aika tarkkoja siitä, mitä öljyä niissä käytetään. Jonkun verran on moottoreita hajonnut, kun on ollut väärät öljyt sisällä, sanoo yrittäjä Joni Hautanen Mekonomen Autohuolto Airporista.

Ongelmia on tullut vastaan niin kolmi- kuin nelisylinterisissäkin bensaturboissa.

– Takavuosina yleisemmät Volkswageneiden pienten TSI-moottoreiden ongelmat ovat kuitenkin vähentyneet. Yllättävänkin luotettavasti autovalmistajat ovat saaneet nämä pienet ja tehokkaat bensaturbot toimimaan, Hautanen sanoo.

Malminkartanon Autohuollon työnjohtaja Karl Teesalulle pienten bensaturbojen ongelmat ovat tutumpia kuin Hautaselle. Nykyiset suorasuihkutuksiset bensiinimoottorit ovat alttiita aikaiselle likaantumiselle. Suoraruiskutuksessa polttoaine suihkutetaan suoraan sylinteriin.

–Kun jakohihnasta irtoaa pölyä, öljysihti menee tukkoon ja silloin öljynpaine häviää. Uusien bensaturbomoottoreiden suorasuihkutus pesee sylinterin seiniltä öljyä pois ja se taas kerää moottoriin karstaa. Nykyautoissa moottorin lämpötila on paljon korkeampi kuin aikaisemmin ja silloin öljy myös palaa helpommin helpommin eri paikkoihin moottorissa kiinni,  Teesalu sanoo.

Öljynvaihto suositeltua tiheämmin

Ongelmat eivät Teesalun mukaan johdu niinkään pienistä kuutiotilavuuksista ja kolmisylinterisyydestä, vaan ongelmien taustalla on enemmän juuri nykyautojen suorasuihkutustekniikka.

– Aiemmin polttoaine ruiskutettiin bensamoottoreissa imusarjaan. Nyt se ruiskutetaan suoraan sylinteriin ja siksi moottoriin kertyy karstaa. Joissakin autoissa jo 70 000 kilometrin kohdalla tulee öljynkulutusongelmia ja sytytyskatkoksia. Melko usein öljynvaihtoväli on venähtänyt liian pitkäksi. Toisinaan ei auta muu kuin vaihtaa kokonaan uusi moottori, van vanhan korjaaminen ei enää ole järkevää.

Turbo on tarkka paitsi öljylaadusta, myös suositeltujen öljynvaihtovälien noudattamisesta. Turbo voi simahtaa jo 80 000 km kohdalla. Pahimmassa tapauksessa turbon korjauskulut voivat nousta tuhansiin euroihin. Teesalu kehottaa vaihtamaan öljyt jopa monia suositeltuja öljynvaihtovälejä tiheämmin.

– Vaikka jotkut longlife -huoltohjelmat suosittelevatkin jopa 30 000 kilometrin öljynvaihtoväliä, niin itse suosittelisin tämän päivän pikkuturbojen öljynvaihtoväliksi 10 000-15 000 kilometriä. Öljyjen lisäksi on tärkeää uusia ajallaan myös tulpat ja ilmansuodattimet. Varsinkin suorasuihkutus-bensaturbossa tulpat ovat todella tärkeät, Teesalu korostaa.

Teksti Timo Kiiski

Valtaosa Nettiauto.comin 1-litraisista ja 3-pyttyisista bensaturboista on Ford Focuksia. Kuvan Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hv:lla oli ajettu jo 118 000 km. Autosalpa Lahdessa pyytää 14 800 € tästä Focus-farmarista vuosimallia 2016.

Kuvan Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition DSG-automaattilaatikolla on vuosimallia 2017, mutta mittarilukema on jo 116 000 km. 1-litraisesta bensaturbosta irtoaa tehoa 116 hevosvoimaa. Pietarsaarelaisen Conalin Carsin hintapyyntö oli 17 490 €.

 

VAG-konserni istutti 2010-luvun puolivälissä 1-litraisen ja 3-pyttyisen bensaturbon kaikkiin merkkeihinsä, myös Seatiin. Kuvan 116-hevosvoimainen Seat Leon 1,0 TSI  on vuosimallia 2017 ja auto on ikäisekseen vähän ajettu, mittarilukema on vain 63 000 km. Helsingin Konalan Autokeskuksen hintapyyntö oli 14 290 €.

Mitä saksalaiset edellä, sitä korealaiset nykyään perässä. Vuonna 2015 yhden litran bensaturbo tuli myös Kia Ceediin. Kuvan KIA Ceed 1,0 ISG 100hv on vuosimallia 2017 ja mittarilukema jo 96 000 km. Riddermark Bil Oy:n hintapyyntö Vantaalla oli 11 590 €.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *