Koeajo Kia XCeed PHEV – Näyttää arvokkaammalta
Kian ladattava hybridi XCeed PHEV on tasapainoinen kokonaisuus, joka näyttää paljon kalliimmalta kuin oikeasti onkaan.
Kia XCeed-malliston lähtöhinta on 25 000 € ja se on C-segmentin Crossover: 4395 mm pitkä, 1826 mm leveä, 1495 mm korkea ja akseliväliltään 2650 mm.
Edelleen kuulee tietämättömien, mutta usein itseään todellista viisaammiksi luulevilta kuulee korealaisia autoja vähätteleviä kommentteja. Samantyyppisiä kuuli aikoinaan japanilaisista autoista. Se on sitä samaa porukkaa, jotka vieläkin rinnastavat nykyisen VAG-konsernin Skodan sosialismin aikaiseen ”Tshekki-Ferrariin”.
Eräs pientä lakiasiantoimistoa hoitava juristi osti 2000-luvulla Cadillac CTS:n ja sanoi, että ”minä kun en oikein taivu millään esimerkiksi kalliimpiinkaan japanilaisiin”. Yksi autokauppias taas leukaili vuosia sitten, että alalla Kian tulkitaan olevan lyhenne sanoista ”Köyhien Ihmisten Auto”.
No, kun seinästä ladattavan Xceed PHEV – Plug-in-Hybridin hinnat lähtevät 35 990 eurosta, niin eihän sellaista autoa köyhä osta.
Se onkin hauska, että siinä missä Mersun pienimmät ja halvimmat mallit saavat nauttia isojen luksusmallien hohteesta, niin hinnakkaampiakin japanilaisia ja korealaisia tuntuu leimaavan malliston edullisempi pää. XCeedissä ja Kia Picantossa ei taida juuri yhteistä olla, samaten A-Mersu on Mersun S-mallista kaukana kuin perussuomalainen vihreästä.
Sähköllä 48 km
Sähköiseksi toimintamatkaksi luvataan 48 täydessä latauksessa 48 kilometriä. 0–100 prosentin lataus hoituu ilmoituksen mukaan Type 2 -asemasta (1 x 14 A) ladattuna parhaimmillaan kahdessa tunnissa ja 15 minuutissa.
Ajoakun takia tavaratila on pienentynyt tavallisen Xceedin 437 litrasta 291 litraan. Sähköinen voimalinja on myös kasvattanut Xceedin massaa. PHEV:n omamassa on 1596 kiloa, eli 200 kiloa enemmän kuin bensaturbossa.
1.6-litrainen bensamoottorin ja sähköinen apu tuottavat tehoa yhteensä 141 hevosvoimaa ja 265 newtonin väännön, sähkömoottorin huipputeho on 61 hevosvoimaa. Näillä voimilla Xceed liikahtaa ihan mukavasti eikä moottoritielläkään tarvitse kiroilla. Mikään rakettihan Xceed ei toki ole, kun kiihtyminen nollasta sataseen vie 11 sekuntia.
Paino mukavuudessa
Kaksoiskytkinvaihteisto on kuusilovinen ja toimii erittäin hyvin, kun auto on vuoroin sähkö ja vuoroin bensaa käyttävässä hybriditilassa. Sähkömoottorin lisäväännön myötä polttomoottori-Xceedistä tutut viiveet eivät vaivaa ja ajaminen tuntuu luontevalta.
Ohjaustuntuma on hyvä, vaikka ei olekaan hirveän herkkä. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta ei kallistele jyrkemmissäkään kurveissa.
Eniten ehkä yllätti mukavuus isoilla teillä. Xceed tuntui tanakalta ja laadukkaalta. Rengasäänetkään eivät tunkeneet sisään häiritsevästi kuin vasta selvästi karkeammilla pinnoilla ja isoissa nopeuksissa.
Xceed on 4,8 senttiä korkeampi kuin perus-Ceed, siksi siinä riittää hyvin tilaa neljälle pidemmällekin ihmiselle. Tosin takapenkillä kolmannella aikuisella tulee jo pikkuisen ahtaampaa hartioiden puolesta.
Vaikka Xceedissä onkin sama perusrakenne kuin perus-Ceedissä, niin se on kuitenkin ihan eri auto: korotettu crossover. Xceed PHEV:llä Kia osuukin kahteen erittäin trendikkääseen ja kilpailtuun luokkaan: pistokehybrideihin ja crossovereihin.
Oikeasti taloudellinen
Kulutus pysyy kurissa, vaikka ajoakun varaustaso laskisikin: meno jatkuu sen jälkeen tavallisena bensana ja jarrutusenergiaa hyödyntävänä hybridinä.
Bensan kulutuksesta ei ole ihan reilua puhua, kun en juurikaan hyödyntänyt latausmahdollisuutta. Koeajoviikko täyttyi pätkäajosta taajamissa ja parinsadan kilometrin moottoritieajosta 120 kilometrin tuntinopeudella. Mielestäni 5.1 litran keskikulutus on erittäin hyvä lukema, kun kaikkein taloudellisinta perusmaantieajoa 80-100 kilometrin tuntinopeudella ei juuri ollut.
Koeajoviikko osui heinäkuun helteille, jolloin asvaltti oli kuivaa. Voi olla, että siksi sain Xceedin ajettavuudesta liiankin vakaan kuvan. Ilta-Sanomien kevättalvella julkaistussa koeajojutussa toimittaja moitti, että talvella jäisissä urissa ja lumisohjossa ajaessa Xceed tarvitsee huolehtivaa ohjausta.
Jos olisin ostamassa ladattavaa hybridiä ja asuisin vielä omakotitalossa, niin saattaisin Kia Xceediä miettiäkiä. Kun ei ole kesämökkiä, tilaa vieviä harrastusvälineitä eikä enää kotona asuvaa lastakaan, niin ei pieni tavaratilakaan haittaisi. Xceed PHEV ehkä onkin omiaan nuorekkaalle seniorille kuin nuoremmalle lapsiperheelliselle.
Ja sen nyt voi sanoa ilman varauksiakin, että Kia Xceed valkoisessa ”Deluxe White” -värissä tekee siitä erittäin hyvännäköisen auton.
Kia Xceed 1.6 GDIU PHEV Business Premium DCT
Bensiinimoottori: 1580 cm3, 105 hv
vääntö 147 Nm
Sähkömoottori: 45 kW/61 hv
vääntö 170 Nm
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 141 hv
yhteisvääntö 265 Nm
Ajoakun kapasiteetti: 8.9 kWh, latausaika 3 h 40 min (3,3 kW latausteho)
Suorituskyky: 0-100 km/h: 11 s
huippunopeus 188 km/h
Kulutus: 1.4 l /100 km (95E10) (valmistajan ilmoittama)
Co2-päästöt: 32 g/km(ilmoitettu)
Mitat: pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm
Tavaratila 291-1243 l
Plug-in -malliston hinnat: alk. 35 990 €
Koeajetun varustetason hinnat alk. 38 601 €
Plussat
Tyylikäs
Tasapainoinen ja laadukas kokonaisuus
Taloudellinen
Miinukset
Yllätyksetön
Akku syö tavaratilaa
JÄLKIMAKU
Yllätyksetön, mutta laadukkaan ja jämäkän oloinen perusauto. Koska tässä iässä en yllätyksistä niin paljon edes tykkää, niin voisin hyvinkin harkita, jos pitäisi ostaa lataushybridi. Hyvännäköinen ja antaa vaikutelman hiukan hinnakkaammastakin autosta ulospäin.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa