Kaasujalka

Koeajo BMW X4M Competition -Tykätä vaiko eikö?

Julkaissut:

|

24.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW X4M Competition -Tykätä vaiko eikö?

BMW X4M jakaa takuulla monen mielipiteet, sillä osa ei voi ymmärtää sen järjettömyyttä siinä missä toiset ihailevat sitä.

BMW X4M Competition on hyvin omituinen tapaus automarkkinoilla, sillä se huokuu kilpa-automaisia voimavaroja ja näyttävyyttä, mutta kärsii maasturin tuomista huonoista puolista. Korkeahko kori kun ei ole painopisteeltään kaikkein ideaalein tiukkoihin kurvailuihin ja suuresta massastakaan ei ole kuin haittaa. M Competition -paketti maksaa 8.799,99 euroa ja sen myötä myös hevosvoimamäärä kasvaa 30 ollen nyt musertavat 510.
BMW aloitti X6:lla tämän segmentin 2008 ja sen jälkeen muut saksalaiset autonvalmistajat ovat tehneet omia erikokoisia versioitaan näistä coupemallisista katumaastureista. X4 asettuu luonnollisesti X6:n alapuolelle, enkä ole koskaan ollut tämän fani, sillä auto on jotenkin kaikin puolin epätasapainossa. X3:sta olen tykännyt aina, mutta X4 ei istu minun silmääni sitten mitenkään.

 

X4:n mallisarjan yksi kilpailijoista Mercedes-Benz GLC ja sen Coupe-versio on mielestäni paljon onnistuneempi korimalli kuin tämä X4.

Brutaalia voimaa

X4M:n keulalle on tiputettu tulevan uuden M3:n moottori eli kolmelitrainen ahdettu kuusisylinterinen bensalla käyvä voimanpesä. Kulkupuoli on todella hurjaa, lähes mielipuolista. Tuttu nollasta sataseen kestää vain noin 4 sekuntia ja tämän version huippunopeuskin on
285km/h:ssa. Parhaimmillaan auton suorituskyky on vasta sitten, kun Suomen nopeusrajoitukset ovat jääneet kauaksi taakse.

X4 M on varustettu 8-portaisella automaattivaihteistolla ja nelivetojärjestelmä on luonnollisesti takavetopainotteinen.
X4M:n alla olevat leveät renkaat ovat myrkkyä Suomen uraisille ja kuoppaisille teille, sillä kovemmissa kiihdytyksissä ohjaus vetelee ikävästi ja jokainen kuoppa tuntuu korissa. Sileällä tienpinnalla tämä auto kulkee sukkasillaan ja nätisti kuin mikä tahansa perhepirssi.

Rengasmelu on myös todella kova, joten on selvää, että tätä autoa ei ole suunniteltu maamme huonokuntoisille teille. Valitettavasti.

Tämän auton ostajan pitäisi saada jonkin sortin kunniakirja verottajalta, sillä Suomen autoverokirstua tämä lihottaa lähes 73 000 euroa. Tämä “rahastus” on jo aivan mielipuolista.
Moottorille ja vaihteistolle on eri asetuksia mukavan leppoisasta Comfortista aina rajuimpaan asetukseen, jossa moottorin ja vaihteiston toiminta tule on jo lähes brutaalin raju. Moottori kiertää todella sähäkästi punaiselle asti ja vaihteidenvaihdot saavat aikaa kunnon kilpa-automaisen nykäyksen. Ohjaus muuttuu myös jäykemmäksi, mutta se ei kyllä tee ratin kääntämisestä yhtään sporttisempaa ja tarkempaa. Ehkä jopa päinvastoin. Onneksi kaikkia asetuksia pystyy räätälöimään juuri sellaiseksi kuin haluaa. Peräkärryä havittelevat varmasti iloitsevat 2400 kilon vetokyvystä ja tällä Knaussi saa varmasti kyytiä.

BMW X4M Competition
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 187.552,25€
Iskutilavuus: 2993cm
Teho: 510hv/ 6 250 r/min
Vääntö: 600 Nm / 2 600-5 950 r/min
Paino: 2 045 kg
Tavaratila: 525l
Vetokyky max.:2400kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4 758, 1 927, 1 620, 2 864
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.1s
Huippunopeus: 285km/h
Kulutus (valm.ilm): 11.3l
Päästöt:262g/km
Koeajon kulutus: 11.6l

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus

Miinukset
Paino
Korkeus
Rengasmelu

Jälkimaku
Järjetön, älytön ja nopea. Aivan mahtavaa, että näin mielipuolisia autoja vielä valmistetaan ja on täysin älytöntä perustella tai arvostella tämän enempää. Jos sinulla on liitua niin piirrä sillä.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *