Kaasujalka

Mercedeksen C-sarjan hybridit – Erilaiset samanlaiset

Julkaissut:

|

22.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedeksen C-sarjan hybridit – Erilaiset samanlaiset

Mercedes-Benz on ainoa automerkki, joka tarjoaa sekä diesel- että bensahybridit ja tällä sivulla koeajossa on C-sarjan mallista molemmat versiot.

C300de Mercedeksen keulalla on varsin erilainen hybridimuodostelma, sillä kaikista muista merkeistä poiketen saksalaisvalmistajalla on tarjota bensahybridien lisäksi myös dieselhybridejä. Markkinoilla on aiemminkin ollut dieselhybridejä mm. Volvolla ja Peugeotilla, mutta niiden valmistus on loppunut jo vuosia sitten.

Taloudellinen dieselhybridi on varsin kiva uutinen pitkien välimatkojen Suomeen. C300e on tutumpi bensakäyttöinen ladattava hybridi, jonka sedan-malli on myös nelivetoinen. Dieselhybridi on aina vain takavetoinen.

Nopeita ja mukavia

Viime kesänä tämä C300de:n voimalinja oli meillä koeajossa C-sarjan isoveljessä E-sarjassa ja siitä jäi todella hyvä fiilis. Keulalla hyrräävä 2-litrainen turbodiesel ja sen kaverina oleva sähkömoottori tuottavat yhteensä komeat 306 hevosvoimaa.

Voima välittyy tiehen vain takarenkaiden kautta eikä nelivetoista versiota ole edes saatavana. Mikäli haluaa nelivetoisen hybridin, on tyydyttävä tähän Mercedeksen C-sarjan sedaniin 300e:n tai ostettava katumaasturi.

Suorituskykynsä puolesta nämä molemmat hybridit ovat todellisia petoja lampaan vaatteissa, sillä autot näyttävät ihan tavallisilta alkaen -malleilta, mutta omaavatkin lähes räyhäkkäiden ja ärjyvien AMG -mallien kulkuvarat. Tuttu nollasta sataseen sujahtaa kevyesti alle 6 sekunnissa ja huippuja kelataan aina 250 kilometrin tuntivauhtiin. Sähkömoottoreiden varassa huippunopeus on 130km/h:ssa. Molempien autojen järjestelmien tehot ovat yli 300 hevosvoimaa ja vääntöä uskomattomat 700 Newtonia. Se takaa hurjan kiihtyvyyden myös niissä nopeuksissa, kun Suomessa vauhdit ovat jo kiellettyjä.

Se mikä näissä ladattavissa hybrideissä on ajamisen kannalta kiva, että kaasunvastaavuus on todella nopeaa. Voimaa on tarjolla roppakaupalla ja ajaminen on leppoisaa. Mercedes on tehnyt uskomattoman hienon kokonaisuuden, jolla kiva nautiskella niin mutkaisella asfalttitiellä kuin suoralla autobaanalla.

Siinä missä bensahybridin taloudellisuus on riippuvaisempi lataamisen määrästä, tällä dieselhybridillä pystyy pihistelemään komeasti, vaikka ei lataisi. Mercedeksen turboahdettu diesel on hyvin polttoainetaloudellinen ja hybridijärjestelmä auttaa pihistelyssä, vaikka akut ammottaisivatkin tyhjänä. Voisi karkeasti sanoa näin, että bensahybridi käy kaikille autoilijoille ja bensahybridi paremmin taajamassa ajaville kuljettajille, jos kokonaisuutta miettii polttoaineen kulutuksen kannalta.

Kaikkien ladattavien hybridien suurin huono puoli on tuo jatkuva lataaminen ja piuhojen kanssa pulaaminen. Pidemmän päälle se on aika rasittavaa puuhaa. Onneksi näiden toimintasäde pelkällä sähköllä kasvaa koko ajan ja 40 kilometrin toimintasäde ei ole enää mikään ihmeellinen juttu.

Molempien autojen ostohinta on pienen autoveron ansiosta todella alhainen ja ei ole mikään ihme, että sen vuoksi näiden suosio kasvaa Suomessa. Valitettavasti akusto vaatii veronsa ja molempien mallien tavaratilat ovat pienempiä.

MB C300de A
Hinta alk.52950€
Koeajoauton hinta: 64 157€
Yhteisteho: 306hv
Vääntö:700Nm
Paino: 1955kg
Tavaratila: 315l
Pit.lev.kork.aks.väli:4702,1810,1457,2840
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.7s
Huippunopeus: 250km/h (sähköllä 130km/h)
Kulutus (valm.ilm): 1.6l/km
Päästöt: 35g/km
Koeajon kulutus: 3.0l

MB C300e 4Matic A
hinta: 51 200 euroa
yhteisteho: 320hv
Vääntö: 700Nm
Tavaratila:300l
Vetokyky: 1800kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4686, 1810. 1442, 2840
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.4s
Huippunopeus: 250km/h (sähköllä 130km/h)
Kulutus (valm.ilm): 1.7l
Päästöt:38g/km
Koeajon kulutus: 3.5l

Plussat
Alhainen melutaso
Laatuvaikutelma
Ajettavuus

Miinukset
Pieni tavaratila

Jälkimaku
Molemmat autot tarjoavat valloittavan kokonaisuuden. Pienen autoveronsa ansioista nämä ovat hinnalta todella kilpailukykyisiä. Moni Peugeotin, Skodan, Fordin tai monen muun merkin ladattavaa hybridiä miettivä varmasti yllättyy, kun lähes samalla rahalla saisi itselleen Mercedeksen.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *