Kaasujalka

Koeajo Skoda Suberb iV – Skodan ensimmäinen ladattava hybridi

Julkaissut:

|

15.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Suberb iV – Skodan ensimmäinen ladattava hybridi

Skoda Suberb iV sai kunnian olla Skodan ensimmäinen ladattava hybridi ja tämä autohan on tekniikaltaan sama kuin Volkswagen Passat GTE.

Skoda Suberb iV on saatavana sekä Combina että viisiovisena mallina ja varustetasoja on neljä. Subeb iV on hinnoiteltu todella houkuttelevan aggressiivisesti, sillä edullisin ladattava Suberb lähtee alle 40000 eurolla. Koeajetun Sportline -varusteisen mallin hinta nousi lisävarusteineen liki 50000 euroon.
Suberb iV:n aggressiivisesta hinnoittelusta kertoo myös se, että tämä on likipitäen saman hintainen kuin 190-hevosvoimaiset bensa ja dieselmallit. Tässä valossa ajateltuna iV on ehdottomasti järkevin valinta.

Koeajomme aikana ajoimme poikkeuksellisen paljon. Viikossa kilometrejä kertyi lähes 1700 eli niin suuri määrä, joka ei todellakaan ole optimaalisin suorite ladattavalle hybridille. Ilahduttavaa oli kuitenkin huomata, että Suberbin kulutus pysyi hyvin alhaisena, sillä menovettä kului vain 5.9 litraa satasella. Tehtaan ilmoituksen mukaan sähköllä pääsee 57 kilometriä, mutta käytännössä se ei onnistu. Koeajossamme 40-45 kilometrin matka oli vaivatonta saavuttaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että tämä sähköllä ajettava matka ei ole ladattavan hybridin ainut etu vaan sähkömoottorista on hyötyä vaikka akku olisikin jo tyhjä. Sähkömoottorin ansiosta suorituskyky on varsin ripeää tasoa koko ajan ja järjestelmä kerää energiaa akkuihin mm. jarrutuksissa. Näin ollen meidän koeajon kulutus jäi alhaiseksi. Pelkällä bensamallilla vastaava kulutus olisi ollut varmasti noin 2 litraa enemmän ja dieselilläkin olisi tehnyt tiukkaa päästä vastaavaan lukemaan.

DSG-vaihteisissa autoissa vaihteistolla on usein taipumista jahkailla, mutta se ongelma on onneksi tipotiessään näissä ladattavissa hybrideissä. Auto vastaa sähäkästi kaasupolkimen painallukseen.

Hurjat tilat

Ladattavien autojen yksi ongelmista on latausjohtojen säilyttäminen. Useimmissa autoissa ne pyörivät sikin sokin tavaratilan lattialla tai sitten ne viskataan takamatkustajien jalkatiloihin, koska tavaratilasta ne vievät niin suuren tilan. Suberbin kohdalla tilanne on toinen. Mallihan tunnetaan markkinoiden suurimmasta tavaratilasta ja siellä ei pari johdon pätkää tunnu missään. Varsinkaan, kun Suberbin fiksut insinöörit ovat suunnitelleet tavaratilan pohjan alle lokeron näille piuhoille. Kätevää. Akustojen vuoksi Suberbin hurja tavaratila on pienentynyt 625 litrasta 485 litraan, mutta sekin riittää perheelliselle oikein hyvin.

Ladattavat hybridit ovat myös pelkkiä polttomoottoriautoja merkittävästi painavampia ja Suberb iV:n kohdalla painoa tulee lisää 300 kiloa verrattuna 1.5-litraiseen ja 2-litraiseen verrattuna 200 kiloa. Ajossa tätä eroa ei kuitenkaan huomaa juuri mitenkään. Tämän iV:n suorituskyky on lähes identtinen 190-hevosvoimaisen bensaturbon kanssa.

Lisäksi suomalaisia autoilijoita varmasti ilahduttaa tieto, että Suberb iV:lla saa vetää 1600 kiloa painavaa kärryä.

Skoda Suberb iV 1.4 TSI PHEV SportLine iV DSG Autom
Hinta alk. 47 201,36€
Vuosittainen perusvero: 66€
Vuosittainen käyttövoimavero: 42€
Teho: 218hv
Vääntö: 400Nm
Paino: 1730-1861kg
Tavaratila: 485l
Vetokyky: 1600kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.7s
Huippunopeus: 224km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.4l
Päästöt: 31g/km
Koeajon kulutus: 5.9l

Plussat
Alhainen kulutus
Tilat
Varustetaso
Hinta

Miinukset 
Pienempi tavaratila

Jälkimaku
Skoda Suberb on yksi parhaimmista ladattavista hybrideistä tällä hetkellä. Auton houkutteleva hinnoittelu saa ihmiset varmasti liikkeelle. Moni dieseliä ja perinteistä bensa-autoa harkitseva ostaakin tämän.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *