Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLA – Maasturimaisempi

Julkaissut:

|

7.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLA – Maasturimaisempi

Mercedes-Benz GLA uudistui ja on ulkonäöltään maasturimaisempi kuin edeltäjänsä.

Koeajossa uudistunut Mercedes-Benz GLA Nykyajan trendien mukaisesti autojen maavarat kasvavat, vaikka huonokuntoisilla teillä ajetaan yhä vähemmän. Korkeampaan ohjaamoon on helpompi istuutua ja astua pois. Sehän sopii ikääntyvälle Euroopalle oikein hyvin.

Näin jutun alkuun teen heti tunnustuksen, että en ole näiden crossovereiden suurin fani ja se on varmasti tullut ilmi useasta aiemmastakin koeajostani. Ennen koeajolle lähtöä yritän kuitenkin nollata tämän ”vamman” päästäni ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Tämän GLA:n kohdalla se on helppoa. GLA on ehkäpä enemmänkin korotettu viistoperämalli kuin puhdas crossover.  Siksipä tykkäsin kyllä jo aiemman sukupolven versiostakin.

GLA:n malliston moottoripaletista löytyy samoja voimalinjoja kuin muistakin etuvetoisista malleista, paitsi ladattavaa hybridiä ei vielä ole saatavana. GLB:n tapaan tämänkin hinnasto on varsin dieselpainotteinen ja se on varsin ymmärrettävää. GLA:n hinnat alkavat 180d:n reilusta 41000 eurosta ja huokeimmasta bensamallista saa pulittaa noin 2500 euroa enemmän.

Koeajettu GLA on etuvetoinen, mutta mallistossa on myös nelivetoisia versioita ja jokaisesta kulmasta raapivan saa noin 1800 euron lisäsatsauksella.

Pärjää myös maastossa

Kävimme muutamia vuosia sitten Unkarissa kokeilemassa kasvojen kohotuksen saanutta vanhakorista GLA:ta maastossa. Vaikka sitä ei ole suunniteltukaan maastomöyrintöihin niin uskomattoman pahoista paikoista piskuinen GLA kuitenkin selvisi. Lyhyet korin ylitykset edessä ja takana auttoivat kiitettävästi, eikä ristiriipuntakaan tuottanut vaikeuksia. Oletettavaa on, että tämän uuden GLA:n nelivetoinen versio on vähintäänkin yhtä etevä.

Uuden GLA:n kanssa pääsee helposti sinuiksi. Kaiken kokoiset kuljettajat saavat helposti suhteellisen mieleisen ajoasennon. Kojetaulun näkymä on tuttu muista Mercedeksen malleista. Leveä Wide Screen näyttö hallitsee näkymää ja on helppolukuinen, vaikka en sen ulkonäöstä ja sijoittelusta pidäkään yhtään.

Etuvetoiset mallit tulevat kaksoiskytkinvaihteiston kanssa, jonka vaihteiden vaihdot tapahtuvat liikkeelle päästyään nopeasti ja saumattomasti. Ainut miinus tulee liikkeellelähdöissä, jolloin vaihteistolla on taipumusta jahkailla, niin monen muun vastaavan vaihteiston tapaan. GLA tarjoaa hurjan määrän turvavarusteista ja tämänkin kohdalla kaistavahti on todella ärhäkkä, joka saattaa säikäyttää tottumatonta.

Suorituskyky on riittävällä tasolla ja ajaminen on leppoisaa. Ainut miinus moottorista tulee hivenen karkeasta käyntiäänestä.

Ilahduttavaa oli huomata, että GLA on varsin taloudellinen auto, sillä koeajon aikana dieseliä kului vain 5.6 litraa eli pääsimme lähes valmistajan ilmoittamaan lukemaan.

Mercedes-Benz GLA 200d A Business
Hinta alk: 43034
Koeajoauton hinta varusteineen: 50475€
Moottori: 1950cm3
Teho: 150hv/ 3400-4400 kierr/min
Vääntö: 320Nm / 1400-3200 kierr/min
Paino: 1615kg
Tavaratila: 435l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4410, 1834, 1611, 2729
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.6s
Huippunopeus: 208km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.4l
Päästöt: 141g/km
Koeajon kulutus: 5.6l

Plussat
Ajoasento
Ajettavuus
Alhainen kulutus

Miinukset 
Moottorin käyntiääni
Liian ärhäkkä kaistavahti

Uusi GLA on kompakti ja näppärä auto, joka kätkee sisälleen yllättävän mukavat tilat. Kokonaisuudessaan järkevä ja toimiva auto, jonka kanssa ei tule harmaita hiuksia arjen kurvailuissa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *