Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo V60 – Käytetty pistoke-Volvo pitää arvonsa

Julkaissut:

|

29.9.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo V60 – Käytetty pistoke-Volvo pitää arvonsa

Käytetty pistokehybridi Volvo V60 ei autokaupan ammattilaisen mukaan ole ”hoteinta hottia”, mutta arvonsa se näyttää pitävän melko hyvin.

Kun Volvo V60 tuli markkinoille seinästä ladattavana pistokehybridinä, moni autotoimittaja hurmaantui siihen.

”Hei, tässähän on järkeä”, hehkutti Iltalehti heinäkuussa 2013.

”Volvo V60 Plug-in Hybrid on tehokas sähkömenijä”, kehui puolestaan Savon Sanomat kesäkuussa 2014.

Lataussähkön lisäksi Volvo V60 D6 -plug-in -hybridi kävi dieselillä. Se tuli myyntiin vain nelivetoisena D6 -dieselhybridinä. Uutena siitä sai vuonna 2013 maksaa edullisimmillaankin reilusti yli 60 000 euroa. Volvo V60 Plug-in Hybrid maksoi noin 12 500 euroa enemmän kuin lähinnä vastaava Volvo V60 D5-dieselmoottorilla nelivetoautomaattina. Niinpä myyntiluvut jäivät suhteellisen vaatimattomiksi.

Viralliseksi kulutukseksi ilmoitettiin 1,8 litraa satasella, mutta eihän siihen usko ”vanha Erkkikään”: todellisuudessa dieseliä kuluu satasella 4-5 litraa. Täyteen ladattuna sähköllä saattaa valmistajan ilmoituksen mukaan ajaa enimmillään 50 kilometriä.

Toki todellistakin kulutusta voi pitää vähintään kohtuullisena, kun autosta irtoaa tehoa 283 hevosvoimaa.

 

LUE MYÖS: KOEAJO KÄYTETTY VOLVO V60 – KELPAA SUOMI-ROKKARILLEKIN

 

Niukasti tarjontaa

Nyt uusien plug-in -hybridien tarjonta on kasvanut tuntuvasti, mutta alle 20 000 euron hintaluokassa niiden vaihtoautovalikoima on vielä melko suppea.

Nettiauto.comissa tässä hintaluokassa tarjolla oli maaliskuun puolivälissä 132 vaihtoehtoa, niistä Volvo V60 -pistokehybridejä oli peräti 45. Halvimmillaan sellaisen sai 13 000 eurolla, jos tyytyi kuusi vuotta vanhaan ja lähes 400 000 kilometriä ajettuun yksilöön.

Kun hintahaitaria venytetään lähelle 20 000 euroa, saa jo reilusti alle 200 000 kilometriä ajetun Volvo V60:n lataushybridinä.

Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon löytyi Volvo V60 D6 AWD Summum -pistokehybridi vuosimallia 2013. Mittarilukema oli 165 000 km ja hintapyyntö 19 800 €.

Volvon ensimmäisen verkkosähköä huolivan sarjatuotantomallin edessä on iso, 2,4-litrainen dieselmylly ja taka-akselilla sähkömoottori sekä 150 kiloa painava litium-ioni-akusto. Ladattavien hybridien etu täyssähköautoihin on se, etteivät ne ole pelkän sähkön varassa. Koeajetulla Volvollakin pääsee parhaimmillaan pelkällä sähköllä noin 50 kilometriä, mutta kiihdytyksistä ja lämpötilasta riippuen taival voi jäädä paljon lyhyemmäksikin.

Itse uskoisin, että normaalissa kaupunkiajossa tällä pistokehybridi-Volvolla päästellään täydessä latauksessa sähköllä n. 30 kilometriä. Tasaisella vauhdilla ja kevyellä kaasulla vanhempikin pistoke-Volvo kulkee moottoritielläkin pelkällä sähköllä, mutta kaasun painallus ryskäyttää dieselin käyntiin.

3 eri ajoasetusta

Kojelaudasta voi valita ajotilan kolmesta eri vaihtoehdosta. Perusasetuksena on Hybrid, jossa sähkö- ja dieselmoottori vuorottelevat tasaveroisesti rinnakkain. Pure-asetuksen pitäisi pienentää ilmastointilaitteen tehoa, jolloin sähköä vapautuisi enemmän auton liikkumiseen. viittaa silkkaan sähköön ja ilmastointilaitteen tehon pienentämiseen, mutta senkin kanssa rivakka polkaisu aiheuttaa polttomoottorin virkoamisen.

Power -asetus ottaa kaikki voimat käyttöön ja silloin Volvo kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa, kun kiihtyyvyys nollasta sataseen vie Hybrid-tilassa 7.9 sekuntia.

Lisäksi Save-painike säästää hybridiakkujen varausta.

Akut ladataan auton vasemmasta etukulmasta tavallisesta pistorasiasta. 16 ampeerin sulakkeella tyhjän akun täyttää noin 3,5 tunnissa, 10 ampeerilla se kestää tunnin pidempään.

Tavaratilaa on farmari-Volvoksi niukasti: hybridijärjestelmän takia tavaratila vetää vain 430 litraa ja näkösuojan alle tavaroita mahtuu vain 304 litran edestä.

Muutenhan Volvo V60 pistokehybridi on erinomainen ajettava, kuten kaikki muutkin Volvo V60 -mallit. Kuusiportainen automaattivaihteistokin toimii sulavasti.

Sähköllä ajaessa takavetoinen

Pelkällä sähköllä ajettaessa auto on puhtaasti takavetoinen, neliveto tulee avuksi vain tarvittaessa, kun anturit viestittävät renkaiden sutimisesta Silloin dieselmoottorin voima välittyy eturenkailla ja sähkömoottorin voima puolestaan takarenkaille. Se on 165 000 km ajettuna ja seitsemän vuotta vanhanakin dieseliksi miellyttävän äänetön auto.

Graafinen mittaristo vaikuttaa tänäkin päivänä futuristiselta.

V60 uudistui perusteellisesti vuonna 2018.

–Näissä iäkkäämmissä V60-malleissa tavalliset T3- ja T4 -bensamoottorit samoin kuin tavalliset D3- ja D4 -dieselit menevät paremmin kaupaksi kuin tämä D6-pistokehybridi. Uudemmat V60-pistokehybridit ovat sen sijaan ovat jo ihan toinen juttu. Näissä iäkkäämmissä pistokehybrideissä esimerkiksi Mitsubishi Outlander PHEV:t kiinnostavat selvästi enemmän kuin tämä V60 D6, sanoo vaihtoautopäällikkö Mikko Virtanen Helsingin Herttoniemen Laakkoselta.

Käytettyjen Volvo V60 -pistokehybridien hinnat näyttävät käytettyinä olevan samaa tasoa saman ikäisten ja saman verran ajettujen nelivetoisten V60-perusdieseleiden kanssa.

Nelivetoisen, automaattivaihteisen ja 215-hevosvoimaisen Volvo V60 D5 AWD-perusdieselin yhdistetty kulutus on 5,9 litraa naftaa satasella.  Jos tulee paljon kaupunkiajoa ja on mahdollisuus ottaa virtaa kotiseinästä, niin en näe mitään syytä, miksi en ottaisi tätä seinästä ladattavaa plug-in -hybridiä. Uutena tämä on ollut hyötyyn nähden liian kallista herkkua, mutta käytettynä ihan kelpo ostos.

Volvo V60 D6 AWD plug in hybrid, vm. 2013
Mittarilukema: 165 000 km
Moottori: R5, 2400 cm3
Vetotapa: nelivetoinen
Polttoaine: diesel + lataussähkö
Tehot: polttomoottori 215 hv + sähkömoottori max. 68 hv
Järjestelmän kokonaisteho : 283 hv
Järjestelmän vääntömomentti: 640 Nm
Toimintasäde sähköllä: 50 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.1 s, huippunopeus 230 km/h
Yhdistetty polttoaineen kulutus: 1.8 l (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 48 g/ km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4635 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaan Petikko
Hinta: 19 800 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *