Kaasujalka

Koeajo Nissan X-Trail – Isot tilat nelivetoa tärkeämpi valtti

Julkaissut:

|

30.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan X-Trail – Isot tilat nelivetoa tärkeämpi valtti

Nissan X-Trail mielletään crossoverhitti Qashqain isoksi veljeksi, mutta vaihtoautoliikkeessä ne harvoin kisaavat samoista ostajista.  Autot ovat eri kokoa, mutta käytettyinä hintaerot ovat todella pienet.

Qashqait myydään uusinakin pääasiassa bensamoottorilla ja X-Trailit taas lähes yksinomaan dieseleinä. Kun toisen polven Qashqai tuli markkinoille vuonna 2014, sitä myytiin vakiona vain etuvetoisena, vahvimman dieselmoottorin kanssa sen saattoi valita nelivetoisena ALL MODE 4x4i -versiona.

Kuitenkin Suomessa Nissan on keskittynyt tarjoamaan nelivetoista maasturia kaipaaville ensisijaisesti X-Trailia.

Kolmannen polven X-Trail esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2013. Ulkonäkö muuttui dynaamisemmaksi, eikä muistuttanut edeltäjäänsä enää juuri lainkaan. Mallin ulkonäkö muuttui uuden sukupolven myötä perinteisestä, kulmikkaasta ja ”maasturimaisesta” designista, urheilullisen SUV:n suuntaan.  Keulan ilme oli hyvin samanlainen kuin pienemmässä ja toisen polven Qashqaissa.

Tarvittaessa 7-paikkainen

Tarvittaessa X-Trailiin saa kolmannella penkkirivillä 7-paikkaiseksi, Qashqaita saa vain 5-paikkaisena.  X-Trailia vuosimallia 2014 tai sitä tuoreempina oli helmikuussa Nettiauto.comissa myynnissä yhteensä  141, niistä vain 39 oli nelivetoisia.

–X-Trailin valtti ovat ennen kaikkea Qashqaita isommat tilat. Nelivetoisena sen vetokyky ei tahdo pärjätä monelle kilpailijalle. Hyvin harvoin sama ostaja miettii vaihtoautoliikkeessä Qashqaita ja X-Trailia vaihtoehtoina toisilleen. Qashqait kun halutaan bensamoottorisina ja iäkkäämmät  X-Trailt ovat pääasiassa dieseleitä, sanoo myyntipäällikkö Vesa Hietakymi Konalan Autokeskuksesta.

Nettiauto.comissa helmikuussa olikin myynnissä vain 10 bensamoottorista X-Trailia vuosimallia 2014-2016, kun taas dieseleitä oli tarjolla 49.

–Pidempää matkaa  esimerkiksi työnsä puolesta ajavat valitsevat X-Trailin dieselmoottorilla, bensamoottorinen Qashqai taas on enemmän perheauto. Valinta on tehty jo ennenkuin mennään ostamaan autoa liikkeestä, Hietakymi sanoo.

Maailman myydyin crossover 2016

Suomessa X-Trail ei myyntitilastoissa ole pärjännyt lähimainkaan Qashqaille, mutta se ylsi vuonna 2016 maailman myydyimmäksi katumaasturiksi. X-Trail uudistettiin asiakaspalautteiden perusteella. Toiveina laajalta asiakaskunnalta oli parannukset muotoilussa ja käytännöllisyydessä.

Kaasujalka koeajoi Nissan X-Trail dCi 130 Tekna 4WD:n vuosimallia 2015, mittarilukema oli vasta 87 000 km, joka ei vahvalle dieselmoottorille ole vielä oikeastaan lukema eikä mikään.

Yksilönä auto oli muutenkin moitteeton ja varustelu oli todella runsas. Niinpä 23 880 eurolla saa vastineeksi rahalle paljon autoa, vieläpä nelivetoisena. Dieselmoottori kävi järeästi ja voimansiirto hoitui 6-lovisella manuaalivaihteistolla. Kaupunkiajossa tunnelma oli järeä. Jos ostaisin käytetyn X-Trailin, pitäisi losotella nykyistä paljon enemmän pitkää maantieajoa tai ryskyttelyä mökkiteillä. Pääkaupunkiseudun katuverkostossa cruisailuun en käytettyä diesel-X-Trailia ostaisi, vaan bensamoottorisen Qashqain.

Muistaakseni se oli Helsingin Sanomat, joka hyvin kuvasi tällaista nelivetoista diesel- X-Trailia syksyllä 2014: sopii hyvin touhuajalle, jolla on rakennusprojekteja, lasten harrastuksia, koiria, venettä, mökkiä, huonekaluostoksia ja marjastusta.

Monipuolinen neliveto

Aikoinaan tämäkin X-Trail on maksanut uutena 4000-5000 euroa enemmän kuin vastaava Qashqai. Nelivedolla ja kolmannella penkkirivillä varustettuna se on ollut uutena vuonna 2015 tiettävästi Suomen halvin uusi 7-paikkainen nelivetomaasturi.

Iäkkäämmänkin X-Trailin nelivedon valtti on sen monipuolisuus. Kesäkeleillä sillä voi automaattisen nelivedon sijasta ajaa pelkällä etuvedolla ja säästää jonkin sentin kulutuksessa. Talviliukkailla voi lukita päälle jatkuvatoimisen nelivedon heti liikkeelle startatessa.

Normaalisti X-Trailit ovat 5-paikkaisia. Ja silloin takapenkkiläisille jää todella reilusti tilaa heilutella jalkojaan, selvästi enemmän kuin pikkuveli Qashqaissa ja monessa kilpailijassakin.

Ohjaus on kevyt, mutta tunnoton. Tämä tietysti on makuasia, toisten mielestä kevyt ohjaus ja pitkä ”torrakkomainen” vaihdekeppi tekevät ajamisesta vain helppoa. Itse  kaipaisin tämänhenkiseen maasturiin kyllä tunnokkaampaa ohjausta ja automaattivaihteistoa. Ainakin tämän ikäistä nelivetoista X-Trailia saa vain manuaalilaatikolla.

Pieni miinus tulee myös pehmeistä penkeistä, jotka eivät anna tukea mutkiin vauhdikkaammin huristellessa.

Kaupukiajossa X-Trail on Qashqaita kömpelömpi, mutta korkean istuma-asennon ja isojen peilien ansiosta näkyvyys ulos on hyvä. Järeydestä on myös hyötyä:  vaikka jousitus on pehmeän puoleinen, X-Trail ei rysähdä persauksen alla kovaa jokaikiseen kuoppaan ajaessa. Isojen pyörien ja korkean maavaran ansiosta X-Trail on kotonaan ”ryskäteilläkin”.

Vauhdikkaaseen ajoon X-Trail ei siis sovi, mutta onpahan monipuolinen  ja tilava maasturi näitä ominaisuuksia tarvitsevalle.

Nissan X-Trail dci 130 Tekna 4WD 6 MT vm. 2015
Mittarilukema: 87 000 km
Moottori: R4, turbo
Polttoaine: diesel
Tehot: 131 hv
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s
Huippunopeus 186 km/h, vääntö 320 Nm
Yhdistetty kulutus: 5.3 l/100 km
Co2-päästöt: 139 g/km
Mitat: pituus 4 640 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 715 mm, akseliväli 2 706 mm
Tavaratila 445- 1 982 litraa

Myyjä: J. Rinta-Jouppi, Helsinki
Hinta: 23 880 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Mercedes-Benz CLA – Mersu, mutta vain ”tavallisen” hyvä
Koeajo Saab 9-5 Aero – Oikea ”teräsleidi”
Hyvästi Avensis – pieni haikeus jäi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *