Kaasujalka

Budjettiosa kulkee varaosamarkkinassa omia polkujaan

Julkaissut:

|

22.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Budjettiosa kulkee varaosamarkkinassa omia polkujaan

 

Pieni turkulainen varaosatoimittaja Budjettiosa kasvattaa liikevaihtoaan, vaikka vastassa ovat suuret suuret ulkomaiset verkkokaupat, varaosatukkurit ja korjaamoketjut.

Yrittäjä Toni Susilahden 30 vuoden kokemus tukku- ja kuluttajakaupassa auttavat tunnistamaan molempien asiakasryhmien tarpeet useista näkökulmista.

–Alusta asti oli selvää, että perinteisellä konseptilla ei kilpailussa pärjätä. Piti löytää sellainen asiakkaille lisäarvoa tuottava palvelu, jota isojen toimijoiden on hankala tuottaa. Tiivistettynä se on nopea ja henkilökohtainen palvelu joustavilla aukioloajoilla. Lisäksi halusimme pitää tuotteiden hinnat kilpailijoita edullisempina, Susilahti sanoo.

Kaksi vuotta sitten hän ryhtyi yrittäjäksi. Yrityksen liikevaihto oli tämän vuoden huhtikuun loppuun mennessä kasvanut 300 000 euroon.  Turkulainen Budjettiosa tekee vain verkkokauppaa, perinteistä kivijalkaliikettä ei ole. Sekin on osa tehokkuutta: firmassa on Susilahden lisäksi vain yksi vakituinen työntekijä.

–Yksi ulkopuolinen henkilö on tällä hetkellä myynti-, pakkaus ja varastotyössä, Susilahti kertoo.

Muut tarvittavat palvelut ostetaan alihankintana muilta yrittäjiltä.

–Myyntimiehen on turha kuluttaa aikaansa kotisivujen optimointiin, koska joku muu tekee sen melko varmasti paremmin ja tehokkaammin. Päästäksemme kilpailukykyisiin hintoihin pitää toiminnan olla tehokasta kaikilla osa-alueilla. Tehdään itse se, mikä osataan parhaiten ja jätetään kaikki muu alan ammattilaisille. Ainoastaan myynti ja ostaminen ovat meidän omaa ydinaluetta, Susilahti sanoo.

Tavaraa lähtee Nuorgamiin asti

Turusta tavaraa lähtee ilman ongelmia eteenpäin aina pohjoiseen Nuorgamiin asti.

Budjettiosa palvelee perinteisten virka-aikojen ulkopuolellakin, yritysasiakkaitaan sunnuntaisinkin aina iltayhdeksään asti.

–Korjaamoyrittäjällä ei välttämättä ole arkipäivinä aikaa miettiä, mitä varaosia pitäisi hankkia lisää, Susilahti pohtii.

Toisin kuin moni muu varaosatoimittaja, Budjettiosa käyttää useita eurooppalaisia tukkuliikkeitä suomalaisten sijaan.

–Edullisimpien tarvikeosien joukossa on valitettavan paljon epäkuranttia tuotetta, mutta me  ostamme sisään ainoastaan kauan markkinoilla olleita tuotemerkkejä.

Siksi meillä on 100 prosenttinen palautustakuu, Susilahti sanoo.

Tehokas yhteistyöverkosto kattaa myös logistiikan.

– Siksi hintamme ovat yleisöön tasoon nähden selvästi edullisempia, kuluttajapuolella jopa 50 prosenttia edullisempia kuin muualla Suomessa vastaavat merkkituotteet ja alkuperäisosat. Eurooppalaisten tukkureiden verkkokaupoista tavara maksaa vähintään saman kuin meillä, mutta meillä tavara kulkee asiakkaalle ilman rahtikuluja. Koska pystymme myymään myös tukussa tavaraa autokorjaamoille niin silloin meidän täytyykin olla halvempia kuin muut isot tukkurit.

Vanhan korjaaminen on ekoteko

Yrityksen pieni koko asettaa toki myös rajoitteita.

–Meillä ei ole suuria kustannuksia tuottavaa megavarastoa: siksi emme pysty toimittamaan kaikille asiakkaille kaikkia varaosia heti. Mutta isolle joukolle heistä, pystymme tuottamaan tarvittavat osat, tarvittavassa ajassa. Usein myös tuotteen hinta on huomattavasti edullisempi, jos asiakkaalla on aikaa odottaa muutama päivä, Susilahti sanoo.

Vaakakupissa pienuus antaa kuitenkin Budjettiosalle enemmän mahdollisuuksia kuin rajoituksia.

– Jos huomaamme ohjelmassa jonkun tuotteen kysynnän kasvun, pystymme nopeasti hankkimaan sitä lisää. Vastaavasti, jos huomaamme ohjelmassa virheellisen tuotteen, pystymme tosi nopeasti vetämään sen pois markkinoilta tai korvaamaan sen paremmalla tuotteella. Ison toimijan on paljon hitaampaa reagoida yksittäisen kuluttajan ääneen.

Kuluttajansuoja Suomessa on niin hyvä, että varaosien ostaminen ulkomaisisistakin verkkokaupoista on kuluttajalle melko turvallista. Mikään isokaan verkkokauppa ei tarkoituksella huijaa eikä jätä hyvittämättä virheellisiä tuotteita.

–Rahojen takaisin saaminen kestää kuitenkin aina aikansa, siinä voi mennä kuukausi tai kaksikin. Jollekin asiakkaalle se 200 euroa voi olla oikeasti niin iso raha, että se autoon tarvittu osa jää hankkimatta, kun raha makaa siellä ulkomaisen yrityksen tilillä odottamassa hyvitystä. Jos ongelmia tulee, niin me reagoimme nopeasti, Susilahti sanoo.

Susilahti korostaa, että Budjettiosasta löytyy paljon sellaistakin tavaraa, mitä ei Suomesta muilta tukkureilta tai tarvikeliikkeistä saa. Budjettiosan tuotevalikoiman kantavia varaosia ovat autojen apurungot, kardaanit ja voimansiirron osat.

–Yksi asiakas juuri sanoi, että hänelle oli joka paikassa väitetty, että Honda CR-V:hen ei saa mistään tarvikekardaania. Mutta meiltä hän sellaisen kuitenkin sai.

Susilahti katsoo tulevaan kesään luottavaisin mielin.

– Vaikka ulkomaille ei matkusteta, niin autot liikkuvat kotimaassa ja nyt korjataan ehkä mieluummin vanhaa kuin ostetaan uutta. Samalla vanhaa autoaan korjauttava taistelee ilmastomuutoksen eturintamassa: onhan vanhan korjaaminen on aina ympäristöystävällisempää.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Romuauton kierrätys ei enää helpommaksi voi tulla
Vanhakin auto käy ekologisesti etanolilla
Täytä pissapojan säiliö oikein

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *