Kaasujalka

Vanhakin auto käy ekologisesti etanolilla

Julkaissut:

|

11.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vanhakin auto käy ekologisesti etanolilla

Pirkkalalaisen StepOne Tech-yrityksen tekniikka muuttaa vanhan bensasyöpön parissa tunnissa etanolilla käyväksi ekoautoksi. Trafin 200 hankintatuen kanssa investointi maksaa itsensä takaisin todella nopeasti.

18 000 kilometriä vuodessa ajava säästää bensiinistä etanoliin vaihtamalla polttoainekuluissa 297 euroa vuodessa ja viidessä vuodesssa peräti 1485 euroa. ABC-asemien laskelmissa lähtökohtana on käytetty sitä, että auto kuluttaa bensiiniä n. 8 litraa 100 kilometrillä ja bensiinin keskihinta on 1.55 euroa. Etanolin hinnaksi oli laskettu 1.05 euroa litralta.

Investointi pirkkalalaisen StepOne Techin eFlexiFuel -etanolimuunnossarjaan maksaa itsensä todella nopeasti takaisin.  Ilman muutostukea koko paketti maksaa asennuksineen ja laitteineen 549-679 euroa. Laitteen asennuksen ammattilainen tekee kahdessa tunnissa. Muutoskatsastuksesta saa leiman rekisteriotteeseen, ja sen jälkeen voi pyytää Traficomilta 200 euroa muutostukea.

Avaimet käteen -pakettina asennetun muunnossarjan hinta liikennevirasto Trafin 200 euron muutostuen ja tarvittavan muutoskatsastuksen kanssa jää 349-479 euroon.

80 % pienemmät Co2-päästöt

Etanolilla käyväksi muutetun bensa-auton Co2-päästöt vähenevät jopa 80 %. Autossa käytettävä bioetanoli E85 – polttoaine sisältää 80–85 prosenttia etanolia ja sitä valmistetaan Suomessa esimerkiksi teollisuuden ja kotitalouksien jätteistä. Jätevirroista tislattavaa etanolia riittäisi jopa 100.000 suomalaisautolle. E85 käy flexifuel-autoihin sekä bensiiniautoihin, joihin on asennettu muuntosarja.

Pirkkalalaisen StepOne Tech Ltd:n laitteita on myyty kaikkiaan jo 15000 kappaletta, pelkästään viime vuonna niitä asennettiin n. 8000 joista 2000 suomalaiseen autoon. Suomalaisvalmisteinen tuote on läpäissyt VTT:n päästötestit ja E85:n jakelusta vastaavat Suomessa ABC-huoltoasemaketju ja St1 -energiayhtiö.

eFlexFuel-laite voidaan asentaa perinteiseen ruiskutusmoottoriin. Se ei kuitenkaan ole yhteensopiva suoraruiskullisiin bensamoottoreihin, jollaisia on mm. TFSI-,TSI-, CGI-, FSI-, GDI- ja EcoBoost -autoissa. Myöskään dieselmoottorien kanssa tekniikka ei ole yhteensopiva. Etanolimuutoksen muutoskatsastus voidaan tehdä vain ennen 1.1.2007 ensirekisteröityihin autoihin.

–Ja jos jostain syystä haluat palauttaa auton normaaliksi bensa-autoksi, niin sekin onnistuu. Muunnossarjojemme asentamisessa autolle ei tehdä mitään sitä vahingoittavia asioita, StepOne Tech Ltd: maajohtaja Vesa Vaine vakuuttaa.

Nerokas anturi

Etanolimuuntosarjoja on tehty ennenkin, mutta StepOne Tech -muutos eroaa aiemmista muuntosarjoista käytännössä erityisesti siinä, että vanhemmat ja ulkomailla valmistetut etanolimuuntossarjat vaativat optimaalisesti toimiakseen käytännössä ajamista joko pelkästään etanolilla tai bensalla.

– eFlexFuel- muuntosarjan etanoli-anturi osaa muuttaa automaattisesti ilman ja polttoaineen seoksen moottorille sopivaksi. Siksi etanolista bensiiniin ja vastavuoroisesti myös toisinpäin vaihtaminen onnistuu joustavasti ja ”lennosta”. Toki entiselläkin muuntotekniikalla autojen moottorit toimivat, mutta eivät optimaalisesti, sanoo kymmeniä muuntosarjoja omiin autoihinsa asentanut Antti Hirvonen.

Motonet-ketjun omistavan Broman Groupin tuotepäällikkö Antti Hirvonen on harrastanut autoja 25 vuotta ja tehnyt kymmeniä etanolimuunnoksia omiin autoihinsa.

–Etanoli palaa moottorissa todella puhtaana, eikä sinne muodostu karstaa, Hirvonen tietää.

Hirvonen ajaa omat ajonsa etanolilla käyväksi muunnetulla V8-moottorisella Land Roverilla vuosimallia 2002. Myös vaimon vuosimallin 2010 Mazda 3:n 1600-kuutioiseen bensamoottoriin on asennettu etanolimuunnos.

Koska Hirvonen haluaa autonsa käyvän mahdollisimman puhtaasti, hänen tankkaamansa bensiinikin on aina kalliimpaa 98-oktaanista, vaikka etanoli on yhteensopivaa myös edullisemman E9510 -bensan kanssa.

–Bensiiniä Land Rover kuluttaa seka-ajossa noin 15 litraa 100 kilometrillä ja etanolilla kulutus on 17,9 litraa satasella. E98-bensiinillä ajaessa polttoainekustannus 100 kilometrillä oli 24,80 euroa ja nyt aika tarkalleen 17-18 euroa. Eli siinä tulee jo 100 kilometrin ajossa lounasrahat tienattua, Hirvonen sanoo.

–Etanolimuunnoksia jarruttaa kuitenkin se, että Suomen säädökset tukevat vaihtoehtoisia käyttövoimia epätasa-arvoisesti. Emme ole niin hyvässä asemassa kuin oikeasti voisimme olla. Hidasteena ovat myös vanhat ja virheelliset mielikuvat siitä, että etanoli olisi vahingollista moottorin polttoainejärjestelmälle Vaine sanoo.

Edullisesti päästötavoitteisiin

Vaineen mielestä valtiovalta voisikin avarakatseisemmin tarjota ihmisille useampia vaihtoehtoja.

–Etanolimuunnos on edullinen vaihtoehto ajaa vanhallakin autolla ekologisesti.

StepOne Tech on yhdessä SOK:n ja ST1-huoltoasemaketjun kanssa perustanut Etanoliautoilijat ry:n. Vaineen mukaan yhdistyksen keskeinen tavoite on poistaa säännös, joka estää etanolimuunnokset 1.1.2007 jälkeen ensirekisteröityihin bensiinimoottorisiin autoihin.

– Kiinnitimme asennussarjamme uusiin hybridi-Corolloihin osoittaaksemme kaikille, että tämä teknologia sopii myös uusiin autoihin. Muutoksen jälkeen autolla voi ajaa bioetanolilla tai sähköllä. Tarkoitus on vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon, että pääsisimme tukia jaettaessa samalle viivalla muiden käyttövoimien kanssa. Meidän konversioita on kuitenkin tehty enemmän kuin tähän mennessä on myyty Suomessa sähköautoja, Vaine painottaa.

Esimerkkinä mainittakoon, että auton muuttaminen maakaasu- tai biokaasukäyttöiseksi maksaa noin 4000 euroa. Etanolimuunnossarjan asentaminen ei myöskään syö auton tavaratilaa samalla tavalla kuin kaasutankit.

Hallitus tavoittelee hiilineutraalia liikennettä vuoteen 2035 mennessä. Vaine harmittelee sähköauton ylikorostunutta asemaa kunnianhimoisessa tavoitteessa: sen valmistamisen ja elinkaaren päästöt ovat loppupelissä paljon isommat kuin muunnetun flexiauton.

–Miksi valtio ei halua puolittaa liikenteen päästöjä keinoilla, jotka ovat jo olemassa? Sehän on ihan mahtava ekoteko, jos annat bioetanolitekniikalla 10 vuotta vanhalle autollesi uuden ja vähäpäästöisemmän elämän.

Vaine painottaa, että sama auto voi käydä myös kolmella eri polttoaineella. Maaseudun Tulevaisuus -lehti kertoi toukokuussa autoilijasta, jonka Trifuel-autoon voi tankata bensiinin, bio- ja maakaasun lisäksi bioetanolia.

–Jos jollakin on rahaa kalliiseen Teslaan, niin se on vain hienoa. Ihmisen pitäisi kuitenkin saada itse valita varallisuutensa ja asuinpaikkansa mukaan, ajaako sähköllä, kaasulla vai bioetanolilla.

Näin auton etanolimuunnoksen kustannukset jakautuvat:

Laitteet: 429 €

Asennus: 120 € ( 2 tuntia)

Muutoskatsastus 58 €

Muutoskatsastus normaalikatsastuksen yhteydessä: 30 €

Trafin muutostuki: 200 €

Yht.379- 407 €

 

Teksti Timo Kiiski

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Romuauton kierrätys ei enää helpommaksi voi tulla
Budjettiosa kulkee varaosamarkkinassa omia polkujaan
Täytä pissapojan säiliö oikein

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *