Kaasujalka

Vertailussa sama vuosimalli & eri korimalli – Skoda Octavia 2013

Julkaissut:

|

29.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vertailussa sama vuosimalli & eri korimalli – Skoda Octavia 2013

Skoda Octavia uudistui radikaalisti edukseen vuonna 2013, varsinkin viistoperäinen hatchback-malli on selkeästi edeltäjäänsä paremman näköinen. Se näkyy tuhansien eurojen hintaeronakin vastaavaan saman ikäiseen ja vanhempaan korimalliin.

Jos haluaa vaikkapa alle 100 000 kilometriä ajetun ja vuosimallin 2013 Skoda Octavian bensaturbolla, voi vanhempaan korimalliin tyytyvä saada auton jopa 2000-3000 euroa halvemmalla.

Yleisen mielipiteen mukaan ”tyytymisestä” puhuminen on ihan kohdallaan. Uusi malli kun oli kasvanut tiloiltaan lähemmäksi Skodan lippulaivaa Superbia: pituutta tuli lisää yhdeksän senttimetriä ja leveyttä lähes viisi. Merkittävin venyminen tapahtui akselivälissä, joka pidentyi peräti 11 senttimetriä. Vaikka kuljettaja sääti itselleen väljät olot, jäi takapenkkiläisillekin jalkatilaa juhlavasti.

Jo ulkoisestikin uusi Octavia näytti paljon edeltäjäänsä suuremmalta. Design oli sama kuin jo aiemmin esitellyssä pikkuveli Skoda Rapidissa.

Muodot olivat aiempaa voimakkaammat ja modernimmat, mutta ehkä myös hieman yllätyksettömät. Toisaalta se ei suomalaisia häirinnyt: härmässä ollaan aina pidetty modernista, mutta liikaa räväkkyyttä välttelevästä muotoilusta.

Toisaalta juuri lievästi aiempaa jyrkemmät muodot peittivät monen silmissä alleen kasvaneet mitat.

Uusi Octavia oli myös äänettömämpi kuin edeltäjänsä. Tosin ihan luokkansa hiljaisempia se ei ollut edelleenkään, maantieajossa kulkua säestivät rengasäänien rinnalla tuulen suhinat.

Kehuja tuli tuli mm. ohjauksesta, joka oli keskialueen pientä tunnottomuutta lukuun ottamatta täsmällinen.

”Jousitus on säädetty vahvasti mukavuuspainotteiseksi. Ohjaustunto on tarkka. Ajotuntuman perusteella on jo todella vaikea erottaa Skodaa Volkswagenista”, ylisti Iltalehti.

Sisätilatkin olivat ”audimaisemmat” kuin edeltäjässä.

Kasvoi entisestään

Vaikka saman VAG-konsernin Volkswagen Golfin uudistuminen oli iso juttu, niin suomalaista perusperhettä ajatellen vielä isompi juttu oli nimenomaan uusi Octavia.

Octaviasta nimittäin löytyy paljon sellaista, mitä Golfissa ei ole. Jo edellisen polven Octavian järkevyys ja suuri tavaratila olivat tehneet siitä hitin, mutta ne olivat tilat joka suunnassa olivat nyt kasvaneet entisestään.

Jo toisen polven Octavia sai markkinoille tullessaan vuonna 2004 roppakaupalla kehuja.

”Uusi Octavia on koriltaan sitä, mitä muutkin uutuudet, eli aikaisempaa tukevampi ja jäykempi ja monilta osiltaan edeltäjäänsä suurempi. Kun tiedetään, että se rakentuu samalla pohjalle kuin esimerkiksi viimeisintä mallia edustava VW Golf, niin voi vain todeta Skodan suunnittelijoiden onnistuneen mittasuhteita määrätessään”,  hehkutti Tekniikan Maailma marraskuussa 2004.

Yhtä runsaasti hehkutusta tuli, kun neljännen polven Octavia tuli markkinoille vuonna 2013. Se voitti ruotsalaistoimittajien Vuoden perheauto 2013 -äänestyksen.

Tosin keulan osalta toisenkin polven Octavia sai selvästi ulospäin näkyvän faceliftin vuonna 2008. Siinäkin oli mukailtu lippulaiva Superbin keulaa. Myös takavaloumpiot sekä puskurit oli uusittu kevyesti.

Kuitenkin juuri peräpää ja sivuprofiili olivat vuonna 2013 esitellyssä kolmannen polven Octaviassa edeltäjää selkeästi sulavammat.

Ostetaan käyttöautoksi

Nyt Nettiauto.comissa ja netin muilla autonmyyntipalstoilla myydään rinnakkain vuosimallina 2013 ensimmäisiä kolmannen ja viimeisiä toisen polven Skoda Octavioita.

–Osalle porukasta Skoda Octavian korimalli on hyvinkin merkittävä. Mutta sitten on myös niitä, jotka eivät seuraa mallimuutoksia: heitä kiinnostavat vain kilometrimäärät, ikä ja huoltohistoria. Octavian kohdalla ei tapahdu kovin usein samaa kuin eilen, kun tarjosin asiakkaalle vuosimallin 2009 E-mallin Mersua. Asiakkaan ensimmäinen kysymys oli, onko se vanhaa vai uutta korimallia. Kalliimmissa premiumautoissa selvästi korimallin muutoksia seurataan tarkemmin, sanoo automyyjä Petri Matikainen Rinta-Joupin Autoliikkeen Vantaan Petikon myymälästä.

Jos rinnakkain myydään samoilla kilometreillä ja samalla huoltohistorialla vanhan ja uuden korimallin Skoda Octaviaa vuosimallia 2013, niin hintaero Matikaisen mukaan on keskimäärin 2000-3000 euroa.

–Octavia on kuitenkin enemmän käyttöauto. Ehkä korimalli merkitsee Octaviankin kohdalla enemmän nuoremmille ostajille. Vanhempi ja perinteiseen tyyliin ostava asiakas ostaa autonsa samoin periaattein kuin on ostanut jo 15 vuoden ajan. Hänelle ei niin merkitse, onko se keula muuttunut vähän vai ei.

Matikainen on käytettyä Octaviaa myydessään kokenut joskus yllätyksiäkin. Edellisessä työpaikassa vanhempi, noin 80-vuotias pariskunta tuli ostamaan alunperin perus-Octaviaa, mutta ihastui kilometrimäärältään ja kunnoltaan miellyttäneeseen tehokkaaseen RS-malliin.

–Vähän varoitin, että tämä sitten liikahtaa äkäisesti, kun tehoja on 200 hevosvoimaa. Kun pariskunta tuli koeajolta, he vähän siunailivat RS:n kiukkuisia menohaluja, mutta päättivät silti ostaa sen. Kuskin virkaa hoiti pariskunnan vaimo ja hän totesi, että hän kun tykkää ohitella, niin on vain kiva, kun autolla ei jää jalkoihin, Matikainen nauraa.

Huikea imagon muutos

Pitkään autoalalla työskennellyt Matikainen ihastelee edelleen, kuinka hienosti Volkswagen-konserni onnistui nostamaan Skodan maineen vähätellystä ”tshekki-Ferrarista” myyntitilastojen hitiksi, jota enää ei ylenkatsota.

–Se on kyllä ollut kova temppu. Muistan, kuinka koeajoin vuonna 1997 ensimmäisen Volkswagenin valmistaman Octavia 1.8 SLX -mallin. Jo silloin hämmästelin eroa kaverini omistamaan takamoottoriseen ”tshekki-Ferrariin” eli Skoda 120 L coupe-malliin. Skodan imagon kohennus hakee kyllä vertaistaan, Matikainen sanoo.

Tilavuus on yksi tämän päivän Octavian isoimmista myyntivalteista.

–Takakontti on iso, vaikka kyseessä ei olisi farmarikaan, Matikainen sanoo.

Moni muistaa vieläkin juuri 2010-luvun taitteessa toisen polven Octaviaakin häirinneet DSG-automaattilaatikkojen ja jakoketjujen ongelmat.

– Nyt myyntiin tulevissa autoissa sitä ongelmaa ei kuitenkaan enää ole, kun viat on useimmiten korjattu takuuna jo vuosia sitten. Ja meillä taas joko vuoden tai 20 000 kilometrin ostettava Rintajouppiturva tuo turvallisuutta entisestään. Jossain vaiheessa automaattilaatikko Octaviassa oli kirosana, mutta sitä se ei enää ole. Päinvastoin: Skodaa ostava asiakas saattaa asiasta kysellä jopa vähän pilke silmäkulmassa.

Teksti Timo Kiiski

Kuvan vanhakorinen ja 5-ovinen viistoperäinen Octavia 1,4 TSI Experience DSG -automaattilaatikolla vuosimallia 2013 oli myynnissä Helsingin Herttoniemen Laakkosella hintapyynnöllä 12 490 km. Mittarilukema oli vasta 98 000 km.

Kuvan uudemman korimallin Octavia-farmari 1.4 TSI:llä vuosimallia 2013 oli ajettu jo 145 000 km, mutta silti se on säilyttänyt hyvin arvonsa: hintapyyntö Pohjolan Vaihtoauto Oy:ssä Ylivieskassa oli 15 500 euroa. Voimanlähteenä on 140-hevosvoimainen bensaturbo, jonka parina on manuaalilaatikko.

Laakkonen Keravalla myi kuvan vanhan korimallin Octavia 1.4 TSI Experience –farmaria vuosimallia 2013 hintapýynnöllä 10 900 €. Mittarilukema on 132 000 km eli 13 000 km vähemmän kuin samanikäisessä ja vastaavassa uusikorisessa Octaviassa, mutta silti myös hintapyyntö oli 4600 € vähemmän.

Mäkelän Auto Järvenpäässä myi kuvan uudemman korimallin 5-ovista Skoda Octavia 1.4 TSI:tä bensaturbolla ja Elegance-varustuksella ja DSG-automaattilaatikon kera 16 800 eurolla. Auto on vuosimallia 2013 ja mittarilukema vasta 92 000 km. ’

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Vaihtoautovertailu keskiluokan porrasperät manuaalilaatikolla
Sama vuosimalli & eri korimalli  Volvo S80 ja S90
Yli 600 000 km ja yhä ”soiva peli”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *