Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GT63 Coupe – Kun mikään ei riitä

Julkaissut:

|

25.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GT63 Coupe – Kun mikään ei riitä

Mercedes-AMG GT63 Coupe olisi täydellinen auto James Bondille, jos lupaisi olla tuhoamatta sitä.

Mercedes-AMG GT 63 on pysäyttävä näky missä ikinä se liikkuukaan. Tämä ei sovi arkajaloille. Auto kerää päitä kuten superjulkkikset konsanaan ja lisäksi auton räjäyttävä suorituskyky saattaa yllättää tottumattoman autoilijan.

Mitkään sanat eivät oikein meinaa riittää kertomaan tämän auton ominaisuuksia, joten nyt keskitymme jutun kohdalla enemmän kuviin kuin sanoihin.

AMG GT63:n pitkän keulan alla ärjyy kahdella ahtimella varustettu V8, joka tuottaa kunnioitettavat 585 hevosvoimaa ja vääntöä musertavat 800 Nm:iä. Nollasta sataseen kestää vain 3.4 sekuntia ja se on hurja luku yli 2000 kiloa painavalle nelioviselle perheautolle. Auton kiihtyvyys oikeastaan vasta alkaa nopeuksissa, jotka ovat Suomessa kiellettyjä. Tämän kohdalla ei todellakaan ole noudatettu saksalaista herrasmiessopimusta rajoittamalla maksiminopeus 250 kilometrin tuntivauhtiin, sillä nopeusviisari kipuaa aina 310 kilometrin vauhtiin. Mikäli oikein muistan niin matkustajalentokoneiden vauhti on jossain 250:n paikkeilla kun renkaat nousevat ilmaan.

Järjettömän hieno ja ylellinen

GT63:ssa on kuuman urheiluauton suorituskyky ja ajettavuus, mutta perheauton käytännöllisyys. Kyseessähän on neliovinen coupe, joka muistuttaa CLS:ää. Tavaratilaa löytyy 461 litraa ja neljä aikuista mahtuu vallan hyvin autoon.

Ohjaamo huokuu ylellisyyttä ja laadukkuutta. Iltavalaistus on mykistävän hieno.

Tämän tehokkaampi 639 hevosvoimainen S-versio oli Tekniikan Maailman perinteisessä urheiluautovertailussa eikä hävinnyt kierrosajoissa 400-500 kiloa kevyemmille Porschen malleille kuin muutaman sekunnin.

AMG GT63:ssa on nelipyöräohjaus, jonka ansiosta takarenkaat kääntyvät eri suuntiin satasen vauhtiin asti ja sen jälkeen samaan suuntaan. Ohjaus toimii todella huomaamatta ja siihen tottuu nopeammin kuin Bemarin ja Audin vastaaviin verrattuna. Niiden haasteena on aluksi liiallinen herkkyys ja nopeus, jonka vuoksi ajosta saattaa tulla kulmikasta.

AMG GT63:n hintalappu Suomessa on aivan järjetön, sillä koeajoauton hinta kohoaa 322 465 euroon, josta autoveroa on 137 000 euroa. Siihen lisäksi lasketaan vielä arvonlisäveroa 24%:ia eli pelkkää veroa Suomen valtio saa tästä 200 000 euroa. Tästä 4-ovisesta coupesta on saatavana myös GT43 ja GT53 –versiot, joiden hinnat ovat 150 567 ja 174 113 euroa.

Mercedes-AMG GT63 Coupe*
Hinta: 274 904,43€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen:322 465€
Iskutilavuus: 3982cm3
Teho: 585hv / 5500-6500 kierr/min
Vääntö:800Nm / 2350-5000 kierr/min
Paino: 2025kg
Tavaratila:461l
Pit.lev.kork.aks.väli: 5054,1953, 1442, 2951
Kiihtyvyys 0-100km/h: 3.4s
Huippunopeus: 310km/h
Kulutus (valm.ilm):11.2l
Päästöt: 295g/km
Koeajon kulutus: 15.4l

Plussat
Ylellisyys
Suorituskyky
Ajettavuus

Miinukset
Autoverollinen hinta

Jälkimaku
Mercedes-AMG GT63 ei jätä ketään kylmäksi. Todellinen unelma-auto.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *