Kaasujalka

Uudet BMW M5 ja M5 Competition – lyömätöntä tehoa

Julkaissut:

|

17.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uudet BMW M5 ja M5 Competition – lyömätöntä tehoa

Uusissa BMW M5 ja BMW M5 Competition -malleissa arkipäiväinen käytettävyys kohtaa urheiluauton lyömättömän dynaamisuuden, mikä merkitsee uudenlaista tehoa ja ajomukavuutta tien päälle.

BMW M5 ja M5 Competition -malleja on viety entistä pidemmälle sekä sisäisesti että ulkoisesti. Uuden M5-mallin voimanlähteenä on BMW M TwinPower Turbo -teknologiaa hyödyntävä 4,4 litran V8-moottori, jonka teho on 441 kW/600 hv. BMW M5 Competition -mallissa tehot yltävät 460 kW:iin/625 hv:aan.

Uudet, myös BMW M8 Gran Coupé -mallissa käytettävät iskunvaimentimet ja muokattu alusta parantavat entisestään BMW M5 Competitionin ajettavuutta ja hallittavuutta ääritilanteissakin, joten mukavan arkiajon lisäksi se sopii hyvin radalle vaativiin olosuhteisiin. BMW M5 Competition on seitsemän millimetriä matalampi kuin BMW M5.

Autojen ulkonäköä on terävöitetty entisestään. Päivitetty kromikehyksinen jäähdyttimen säleikkö sijaitsee entistä matalammalla etuhelmassa. Lisämausteensa jäähdyttimen säleikköön tuovat M-merkki ja kaksoisrivat. Etuhelman veistoksellisuutta korostavat kookkaat ilmanottoaukot. Kuusikulmaiseen ilmanottoaukkoon on sijoitettu öljynjäähdytin ja Active Cruise Control -järjestelmän tutka-anturi.

Alumiininen konepelti, M-merkein varustetut etusivupaneelit, virtaviivaiset M-ulkopeilit sekä kevyestä ja lujasta hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) valmistettu katto pienentävät auton painoa ja luovat näyttävän ulkoasun, joka korostaa auton suorituskykyistä luonnetta.

Auton uudelleen muotoilluissa etuvaloissa on näyttävät L-kirjaimen muotoiset valoputket, jotka kapenevat jäähdytintä kohti. Auton vakiovarusteluun kuuluvat adaptiiviset LED-ajovalot ja lisävarusteena autoon on saatavilla tehokkaat BMW Laserlight -ajovalot. LED-takavaloihin on tuotu kolmiulotteisuutta ja siten uusittu tuttua L-muotoa.

Ohjaamo on entistä kuljettajakeskeisempi. 12,3-tuumaisen näyttö helpottaa lukuisten eri toimintojen ja säätömahdollisuuksien hallitsemista. Kuljettaja voi yhdellä napinpainalluksella valita ROAD- ja SPORT-ajotilojen välillä. Competition-mallissa valittavissa on myös TRACK-tila rata-ajoa varten.

Auton keskikonsolin painikkeen avulla pääsee säätämään suoraan voimansiirron ja alustan asetuksia omien mieltymysten ja tilanteen mukaiseksi. Kosketusnäytön tai iDrive-ohjaimen avulla myös moottorin, jousituksen, ohjauksen ja M xDrive -järjestelmän asetusten valitseminen on entistä helpompaa.

Autossa on vakiovarusteena M Sport -istuimet, M-monitoimi-istuimet ovat saatavilla lisävarusteena. Kaikki BMW 5 -sarjan kuljettajan avustinjärjestelmät ja ominaisuudet ovat saatavilla myös M-malleihin. Kehittynyt Driving Assistant Professional -järjestelmä kuuluu vakiovarusteisiin, lisävarustelistalta löytyy muun muassa ruuhka-avustin.

Kuljettaja voi säätää 8-vaihteista M Steptronic -automaattivaihteistoa mieltymystensä mukaan Drivelogic-järjestelmällä. Vakiona malleissa on myös M xDrive -neliveto, johon sisältyy puhtaasti takavetoinen 2WD-tila. Molempien mallien yhdistetty kulutus on 10,6–10,5 l/100 km* ja yhdistetyt CO2-päästöt 242–239 g/km*.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Täytä pissapojan säiliö oikein
Audi Q5 uudistuu
Kaasujalka kausi 6 jakso 7

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *