Kaasujalka

Neste MY uusiutuva diesel lyhentää ”nokivasarankin” hiilijälkeä

Julkaissut:

|

17.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Neste MY uusiutuva diesel lyhentää ”nokivasarankin” hiilijälkeä

Neste MY uusiutuva diesel -polttoaine sopii vanhaan ”nokivasaraankin” ja autoilija voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään keskimäärin 90 % verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.  Jätteistä ja tähteistä tehty polttoaine on yhä merkittävämpi tekijä kiertotaloudessa.

Tuotepäällikkö Ari Engman aloitti työt Nesteen Porvoon jalostamolla vuonna 2007. Samana vuonna Neste aloitti voimakkaan työskentelyn uusiutuvan diesel-polttoaineen kehittämisessä. Engman on siis nähnyt koko tämän päivän Neste MY uusiutuvan dieselin kehityskulun alusta tähän päivään asti.

–Olin 8-9 vuotta meidän tuotetestaustiimissä Porvoon tutkimuspuolella, moottorilaboratorion tutkijana ja ryhmäpäällikkönä. Sikäli Neste MY on minulle tuttu tuote, Engman sanoo.

Monta vuotta Nesteen uusiutuvaa dieseliä saattoi tankata vain raskaaseen kalustoon ja yrityskäyttöön.

– Muutama vuosi sitten, kun aloitimme jakelun myös tavallisille kuluttajille, Neste MY -tankkausasemia oli vain yksittäisiä Helsingin seudulla, Turussa ja Tampereella. Nyt sitä jakavia tankkausasemia on ympäri maata, Helsingistä Rovaniemelle.

Nykyisessä polttoainekeskustelussa vaalitaan edelleen mielikuvaa ajasta, jolloin dieselauto kaasua painaessa sylki pakoputkesta mustaa pilveä.

– Nyt kun painaa dieselauton kaasupoljinta, tulee pakoputkesta lähinnä kondensaation aiheuttamaa vesihöyryä, Engman mainitsee.

Helppo ilmastoteko

Uusien dieselautojen päästöt ovat jo Euro 6 -tason vaatimusten takia todella pienet, pakollisten hiukkassuodattimien ja AdBlue -järjestelmän ansiosta.

Neste MY uusiutuvan dieselin tärkein etu on kuitenkin se, että sitä voidaan tankata myös vanhaan dieselautoon, jossa hiukkassuodatinta ja Ad Blue -järjestelmää ei ole. Näin 20 vuotta vanhalla ”nokivasaralla” ajavakin voi osallistua ilmastotalkoisiin.

–Kaikki viime vuonna myydyt Neste MY uusiutuva diesel -litrat yhteenlaskemalla CO2 – eli hiilidioksidipäästöt vähenivät jopa 90 % niissä autoissa, joihin tankattiin Neste MY:ta. Vanhemmissakin dieselautoissa myös haitalliset partikkeli- sekä typenoksidipäästöt eli lähipäästöt vähentyivät. Tämä henkilökohtainen ilmastoteko vaatii vain päätöksen siirtyä ympäristöystävällisempään polttoaineeseen. Kalliita investointeja mihinkään laitteisiin autoilijan ei tarvitse tehdä, Engman sanoo.

Ainutlaatuisen NEXBTL -teknologian johdosta tuote vastaa tai ylittää parhaiden fossiilisten dieseleiden ominaisuudet. Suomen asemilla tarjottava Neste MY uusiutuva diesel valmistetaan kierrätetystä jätteestä ja tähteistä. Osana kotimaista tuotantoa Neste käyttää kaiken Suomessa saatavilla olevan eläinrasvajätteen.

Osa laajempaa kiertotaloutta

Paitsi ekologisempia autoja, on uusiutuva diesel-polttoaine osa laajempaakin kiertotaloutta ja sen hyötyjä.

–Jouluna teimme kinkkutempun, eli kaikki kerätyt joulukinkun rasvat toimitettiin Nesteen Porvoon jalostamolle ja siitä tehtiin uusiutuvaa dieseliä, Engman sanoo.

Neste valmisti ensimmäisenä maailmassa uusiutuvaa dieseliä ja on sen valmistajana tänäkin päivänä maailman suurin.

Neste MY uusiutuvaa dieseliä myydään 72 tankkausasemalla, joista 19 on raskaan kaluston Truck-asemia. Kaikilla asemilla, joilla on Neste MY  -pistooli, myydään myös perinteistä fossiilista Neste Futura -dieseliä.  Yhä useampi ihan tavallinenkin kuluttaja kuitenkin tarttuu  Neste MY -pistooliin, vaikka uusiutuva diesel on hieman kalliimpaa.  Viime syksynä kartalle tuli useita uusia asemia.

–Neste MY uusiutuvalle dieselille on selvästi kysyntää, ei asemia huvikseen pystytetä, Engman painottaa.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *