Kaasujalka

Viinikalla on nyt kolme Mekonomen-korjaamoa

Julkaissut:

|

12.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Viinikalla on nyt kolme Mekonomen-korjaamoa

Yrittäjä Ari Viinikalla on nyt Vantaan Koivuhaan lisäksi Mekonomen-korjaamot myös Helsingin Konalassa ja Pasilassa.

Viinikka avasi VAG Fixin konkurssipesän korjaamotiloissa Helsingin Hankasuontie 4:ssä uuden Mekonomen-korjaamon syyskuun puolivälissä.  Pasilan Postintaipaleessa Viinikan Mekonomen-korjaamo osti InCarin huoltoliiketoiminnan ja toiminta käynnistyi 1. maaliskuuta. InCar on Suomen suurimpia autopeltikorjaamoja, jolle Pasilan korjaamo tekee säännöllisesti töitä.

Ari Viinikan suurimpana Mekonomen-korjaamona jatkaa edelleen Autohuolto Viinikka VantaanKoivuhaassa.

–Kaikki korjaamot ovat itsenäisiä yhtiöitä. Koivuhaan korjaamo on Autokorjaamo Viinikka Oy, Pasilan korjaamo on Pasilan Autohuolto Oy ja Konalan korjaamoa isännöi Autohuolto Aritin Oy. Yhteistä näille kaikille on kuitenkin sama omistaja ja kuuluminen Pohjoismaiden suurimpaan autokorjaamoketjuun Mekonomeniin, Viinikka sanoo.

Hän myöntää, että Konalassa syyskuun alussa uusi Mekonomen-korjaamo käynnistyi vauhdilla ja erittäin lupaavasti.

– Pasilaa avatessa maaliskuussa koronakriisi oli jo päällä, kun edessä ei ollut sitä kristallipalloa, josta tulevan olisi voinut nähdä etukäteen, Viinikka sanoo.

Isoimmassa Koivuhaan korjaamossa koronakriisi vei liikevaihdosta kevään aikana 30-40 %.

–Tähän asti on kuitenkin pärjätty. Vuokraisännät, pankit ja leasing-yhtiöt ovat tulleet mukaan kiitettävästi, unohtamatta tietysti Mekonomen-ketjua. Kaikki ovat ymmärtäneet, että häviö tulee, jos tätä vastaan ei taistella kimpassa, Viinikka sanoo.

Auto noudetaan ja palautetaan

Viinikan kolme Mekonomen-korjaamoa työllistävät yhteensä parikymmentä osaajaa.

– Kriisin keskelläkin korostuu asiakaslähtöinen ja osaava palvelu sekä nopea ajan saaminen. Meillä saa ajan enintään kahden päivän odotuksella. Toivoisinkin, että asiakkaat tällaisena aikanakin aktivoituisivat ja ostaisivat kotimaisia palveluja. Huollot on tärkeä tehdä varsinkin uudemmissa autoissa jo takuidenkin takia. Pahimmissa tapauksissa takuut voivat raueta, jos huoltoja ei tehdä määrätyin välein, joko tiettyjen kilometrien tai tietyn ajan puitteissa, Viinikka varottaa.

Kaikki Viinikan Mekonomen-korjaamot ovat monimerkkikorjaamoja, joissa osaamista löytyy kaikille yleisimmille automerkeille- ja malleille. Konalassa erityisosaamista löytyy varsinkin Volkswagen-konsernin autoihin.

– Tavallaan siihen velvoittaa jo perinnekin, kun ostimme korjaamotoiminnan VAG Fixin konkurssipesältä, Viinikka sanoo.

Hankasuontiellä ja Koivuhaassa huolletaan ja korjataan isojakin, lähes kuorma-auton korkuisia ja pituisia pakettiautoja.

-Pasilassa pituus ei riitä kookkaimmille Mercedes-Benz Sprinter -pakettiautoille, vaikka korkeus riittäisikin. Koivuhaka on ihan sillä silmällä jo rakennettukin, että sinne mahtuvat Long-Sprintteritkin, jotka ovat lähes pienen kuorma-auton pituisia.

Viinikan omistamissa Mekonomen-korjaamoissa palvelut on tehty asiakkaille joka suhteessa helpoksi.

– Jos asiakkaalla on luottotiedot kunnossa, hän voi asioida meidän kanssa jopa ilman henkilökohtaista kontaktia. Kun hän on avaimet auton luo toimitettuaan vasta menossa kotiovestaan takaisin sisälle, me olemme jo pihassa noutamassa autoa. Korona-aikana vastuullisuutemme ulottuu myös auton desinfiointiin: kaikki käsijarrut, vaihdekepit ja ovenkahvat työntekijät pyyhkivät käsittelyn jälkeen desinfiointiliinoilla ja autoa ajetaan sitä palautettaessa puhtailla hanskoilla.

Helppous ulottuu maksamiseenkin

–Asiakas, jolla on kaikki kunnossa, voi saada vuodeksi täysin korotonta ja kulutonta Mekonomen-rahoitusta, Viinikka sanoo.

Päinvastoin kuin helposti voisi luulla, vähäiset ajomäärät koronakriisin aikana eivät välttämättä ole autolle hyväksi.

–Seisottaminen ei koskaan tee autolle hyvää, jos se ei tapahdu lämpöisessä tallissa. Jarrulevyt esimerkiksi ruostuvat todella äkkiä. Ruosteen irrottamiseksi autolla pitäisi viikon tai ainakin kahden välein päästä ajamaan kunnolla ja tekemään sillä myös muutama kovempi jarrutus. Seisovan auton jarrulevyyn rupeaa tulemaan pintaruostetta jo ihan muutamassa tunnissa.

Vaikka takuunalaiset viat pitääkin viedä valtuutetun merkkikorjaamon korjattaviksi, niin tavalliset määräaikaishuollot voivat tehdä monimerkkikorjaamotkin ilman pelkoa takuiden menettämisestä.

–Mekonomen-ketju on kasvanut isosti ympäri Suomen ja tasoltamme yritämme olla maahantuojatasoa. Tänä päivänä meillä on pääsy käytössä jo paljon sähköisiä huoltokirjojakin.  Laitteisto on viimeisen päälle ja Koivuhaan korjaamosta löytyy Mercedeksen tehdastesterikin, Viinikka kertoo.

Varaosatoimitukset ovat laadukkaita ja nopeita. Jo Suomen päävarastossa on monta tuhatta nimekettä ja lisäksi Viinikalla on vielä Koivuhaassa oma, n. 100 000 euron varasto, josta löytyy hyvin varaosia yleisimpiin automalleihin- ja merkkeihin.

– Ja jos tavaraa pitää tilata Ruotsista, niin tänään kello 17 mennessä tilattu tavara on meillä jo huomenna puolenpäivän jälkeen.

https://www.autonkorjaus.net/

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *