Koeajo käytetty Mercedes-Benz S500 – Diana-Mersuakin ökympi S 500
23-vuotiaasta Mercedes-Benz S500 :aa kuvailisin edelleen AUTOKSI, siis isolla A:lla. Volkswagen luopui ”Das Auto” sloganistaan, koska se oli päästöskandaalin jälkeen liian mahtaileva.
Mercedes-Benz S500 käytettynä, onko se hulluutta. Puhuimme taas kerran päätoimittajan kanssa tästä iäisyysaiheesta premiumautot ja sitten ne tavalliset autot. Jälleen päädyimme yksissä tuumin siihen, että luksusautosta aistii sen luksuksen vanhanakin. Olen verrannut näitä jopa 10-20 vuodenkin päähän ulottuvia ministeri- ja presidenttitason limusiineja vanhaan kartanoon.
Toisin sanoen esimerkiksi ökyrikas Björn ”Nalle” Wahlroos on entisöinyt historiallisen Joensuun kartanon sen sijaan, että olisi tilannut tontilleen Kastellin, Jukkatalon tai minkään muunkaan talovalmistajan hulppeimmankaan talopaketin.
Kyllä se sama pätee vähän autoihinkin. Juu, kyllähän siinä uudessa Octaviassa tai Qashqaissa on se uuden auton tuoksu ja huolettomuus ja ihan mukavia ne ovat ajaakin.
Oikea johtotähti!
No, kai se vertailu on ihan tyhmää, kun luksusauto on aikoinaan tehty ökyrikkaalle ja Qashqai tavalliselle kuluttajalle. Mutta ei sille mitään voi, että koeajoon saadun Mersun 500 S -mallin kyydissä antaa anteeksi pienet puutteetkin. Kyllä, ohjaus on melko tunnoton, mutta eihän sitä 5-litraisen V8-bensapannun höristessä muutakaan kuin hakata hurmiosta rattia.
Tuttu, uudemman E-Mersun ostaja sanoi, että pitää Mersun kolmisakaraista johtotähteä jo aikansa eläneenä ja vähän junttimaisena. Siihen sanoin, että todellinen Mersu-mies ehdottomasti haluaa tähystellä maailmaa pitkän keulan ja johtotähden takaa.
Vuosina 1991-1998 valmistettu S-Mersun W140-sarja jäi historiaan erittäin suurikokoisena mallina. Malli esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1991. Oleellisimpia muutoksia oli kaasutinmoottoreiden jääminen pois valikoimasta päästörajoitusten tiukentumisen myötä.
“Tankkimainen” kori nähtiin Euroopassa hieman negatiivisenakin asiana, mutta mm. Aasiassa autosta tuli suosittu. Vuonna 1994 mallimerkinnät muuttuivat muiden Mercedeksien tapaan ja aikaisemmat nimet (esim. 300SEL ja 500SE) korvattiin S 300 ja S 500 -nimillä.
Velipoika, jolla on harrasteautona 126-sarjan S-Mersu vuosimallia 1986 tiesi kertoa, että tätä kutsutaankin ”pfanzerwagen”, eli tarkoittanee suomeksi panssarivaunua. Ja melkoinen järkälehän tämä onkin. Muistelisin, että tämän korimallin Mersu olisi ollut presidentti Ahtisaaren virka-autona ja siksi sitä kutsunkin ”Ahtisaari-Mersuksi”.
Ahtisaarella tosin oli virka-autona tätä koeajettuakin Mersua hulppeampi, panssaroitu Mercedes-Benz 600 SEL: siinä oli 6-litrainen V12 -bensamoottori. Sen päästöissä riittäisi ympäristöhihhuleilla tänä päivänä kauhisteltavaa.
Nettiautossa Eero Haminasta kehuu omaa, koeajamaamme Mersua hieman vaatimattomampaa vuosimallin 1992 Mercedes-Benz S 420 -malliaan sen nykyautoja simppelimmästä tekniikasta: ” Kyllä ässä aina hyvänkyydin antaa. Näissä malleissa ei ole vielä liian paljon sähköantureita ja muita härpäkkeitä, minkä takia matka keskeytyisi”.
Sielu lepää
Koeajettu Mercedes-Benz S500 on tuotu Suomeen Belgiasta. Vuosimallin 1996 auto on ensirekisteröity Suomeen vuonna 1996. Trafista löytyy tietoa auton ajohistoriasta kesäkuulta 2013 lähtien, silloin sen mittarilukema on ollut 11497 km, koeajopäivänä lokakuun lopussa se oli 149 000 km. Katsastus on voimassa.
Ajossa kilometrit eivät kyllä tuntuneet. Hulppeaa kyytiä kaikin tavoin. Limusiinilla oli mukavaa hurlutella lounastamaan laulaja Arttu Wiskarin isännöimään Wiskarilaan Espooseen. Siinä Vantaan mieskin tunsi kasvavansa päätä pidemmäksi. Kun 5-litraisella V8-bensamoottorilla maustetulla autolla on pituutta yli 5 metriä ja akselivälikin yli 3 metriä, niin kyllä sellaisella ajellessa sielu lepää ja murheet katoavat.
Vaikka koeajoauto ei ollut panssaroitu, niin kyllä siinäkin tulee panssarimaista fiilistä jo ovia avatessa. Kun oven sulkee kuskin penkille istuessa, muu maailma ympäriltä häviää ja mielen valtaa ylivertainen rauha. Tätä autoa ei ole tarkoitettu ärhäkälle öykkärille, vaan herrasmiehelle. Tämä auto on tehty ennen digiloikkaa: vuonna 1996 ökyautossakin oli vanhan liiton sähköjärjestelmä. 1990-luvun S-sarjalainen on kuitenkin ollut omana aikanaan viimeisintä huutoa näissä sähköisissä varusteissa.
En yhtään ihmettele, että tätä S-Mersun W140 -mallisarjaa aikoinaan pidettiin jopa ylisuunniteltuna. Sen kehittelyn kerrotaan maksaneen valmistajalle yli miljardi dollaria. Siinä on ihan jumalattoman paljon hienoa ja monimutkaista sähkötekniikkaa ja huippukallis ilmajousitus.
Mutta jos ahteri kestää ottaa vähän riskejä, niin presidenttitason kyytiä saa 18 000 eurolla. Ja onhan tämä W140-korinen S-Mersu paitsi Ahtisaari-Mersu, myös Diana-Mersu. Walesin prinsessa Diana ja rakkaansa Dodi Dodi Al-Fayed saivat surmansa Pariisin tunnelissa, kun paparazzit lähtivät perään. Mutta Dianaa kyydinnyt Mersu oli vaatimattomampi S 280 -malli.
Mercedes-Benz S500 vm. 1996
Mittarilukema: 149 000 km
Moottori: V8, 4973 cm3
Polttoaine: bensiini
Teho: 320 hv
Vääntö: 470 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.3 s
Huippunopeus: 250 km/h
Yhdistetty kulutus: 13 l/100 km
Mitat: pituus 5113 mm, leveys 1886 mm, korkeus 1486 mm, akseliväli 3040 mm
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa