Kaasujalka

Mullistava palvelu Keravalla – Moottori iskuun öljytilan ja suuttimien pesulla

Julkaissut:

|

12.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mullistava palvelu Keravalla – Moottori iskuun öljytilan ja suuttimien pesulla

Motonet-korjaamo Kerava tarjoaa mahdollisesti ainoana Suomessa palvelua, jolla auton moottorin öljytila, suuttimet ja pakokaasupuoli voidaan pestä koneellisesti.

Öljynsuodattimen vaihto ei aina riitä poistamaan epäpuhtauksia moottorista. STP Engine Flush poistaa tehokkaasti ja nopeasti epäpuhtaudet moottorin sisältä ja varmistaa hyvän öljynkierron kaikkialla moottorissa. Startauto Oy Motonet Korjaamo Kerava tarjoaa palvelua, jossa moottorin öljytila puhdistetaan liasta koneellisesti.
–Moottorin öljytilan koneellinen pesu- ja puhdistushuolto todella pesee moottorin öljytilan sieltä sisältä. Kun autoa ajetaan huonoilla öljyillä pitkään ja pitkitetään niiden vaihtovälejä, niin moottorin kerääntyy karstaa ja kuonaa, joka tällä meidän laitteella saadan pestyä pois. Käsittelyn jälkeen auton ölljynkulutus laskee ja moottorin tehot paranevat

Jungebrand pitää mahdollisena, että Motonet korjaamo Kerava Startauto Oy:n tarjoamaa tekniikkaa ei kellään muulla ole Suomessa käytössä.
–Ainakaan minulla ei tiedossa, että näitä jenkkikoneita olisi käytössä millään muulla korjaamolla. Puhdistuskemikaalit lämmitetään ennen kuin ne laitetaan moottorin öljytilaan. Öljynkierto moottoritilassa paranee sitä mukaa, kun sieltä saadaan kaikki lika pois. Ja kyllä tämä laskee samalla myös polttoaineen kulutusta, yrittäjä Björn Jungebrand sanoo.

Tuontiautoissa yleinen ongelma

Erityisen usein ongelma tulee Jungebrandin mukaan vastaan Saksasta ja Hollannista Suomeen tuoduissa autoissa.
 –Näissä maissa autoilla ajetaan usein pitkillä öljyvaihtoväleillä, eivätkä öljytkään ole samaa tasoa kuin meillä täällä Suomessa. Huonot ja vanhat öljyt keräävät karstaa ja kuonaa moottorin öljytiilan täällä ohjolan vaihtelevissa säissä ihan toisella tavalla kuin leudompien säiden maissa, Jungebrand sanoo.

Moottorin öljytilan pesi- ja puhdistushuolto vaatiikin samalla myös öljyjen vaihtamisen.
– Vanhoja öljyjä ei voi jättää sinne moottoriin pyörimään. Öljynvaihdon kanssa paketin hinta on noin 350-400 euron luokkaa. Työn osuus on 150 euroa ja puhdistuskemikaalit siihen päälle noin 120 euroa. Öljyn ja suodattimen vaihdon hinta pyörii noin 100 eurossa, Jungebrand sanoo.

Moottorin öljytilan puhdistuksen tarpeellisuuden autoilija huomaa tavallisesti, kun öljynkulutus alkaa nousta.
– Kun paikat alkavat olla tukossa, se vaikuttaa myös moottorin käyntiin, Jungebrand sanoo.

–Merkkikorjaamot eivät tätä puhdistuspakettia normaalien määräaikaishuoltojen yhteydessä edes tarjoa. Ei niillä ole tämän tekemiseen laitteitakaan. Me suosittelemme moottorin öljytilan puhdistushuoltoa aina, kun asiakas ottaa tuossa kassalla asioidessaan esille öljynkulutuksen epätavanomaisen kasvun, Jungebrand sanoo.

Moottorin öljytilan puhdistaminen kannattaa Jungebrandin mukaan tehdä tuontiautolle mieluiten välittömästi.
– Sen jälkeen käsittely olisi hyvä uusia ehkä 60 000-80 000 kilometrin välein.

Ensiapua suuttimillekin

Toinen ongelmakohta, johon Motonet-korjaamo Kerava tarjoaa ensiapua, on moottorin suuttimien ja pakokaasupuolen epäpuhtaudet. Nekin puhdistetaan ja pestään koneellisesti.
–Varsinkin polttoainepuolella meillä on diesel niin kuivaa tänä päivänä, että se kuivattaa suuttimen kärjet, eivätkä suuttimet silloin enää saa voitetlua. Suuttimien puhdistushuolto kannattaa teettää, kun autossa on suuttimia on keskimäärin neljä ja pelkästään yksikin niistä maksaa helposti 700-800 euroa.

Suuttimien ja pakokaasupuolen puhdistushuollon hinta on noin 300 euroa: työn osuus siitä on puolet, loput tulee kemikaaleista.
–Suuttimien puhdistuksessa jää kuitenkin pois öljynvaihto. Suuttimien ja pakokaasutilan puhdistaminen vaikuttaa positiivisesti suoraan polttoaineen kulutukseen. Polttoainehan tulee suuttimien kautta sylinteireihin ja jos sen kulku alkaa epäpuhtauksien takia takellella, se näkyy niin auton käynnissä kuin polttoaineen nousevana kulutuksenakin.

Keravan Motonet-korjaamo huoltaa ja vaihtaa myös auton automaattivaihteiston öljyt sekä samalla pesee vaihdelaatikon.
–Automaattilaatikon öljyt kannattaisi vaihtaa 60 000-80 000 kilometrin välein. Keskimäärin 400-450 euron huolto ja laatikon pesu voi säästää isolta murheelta. Yllättävän usein törmää siihen harhaluuloon, ettei automaattilaatikko kaipaa öljyjen vaihtamista, usein sitä ei korjaamoissa edes ehdoteta. Yleensä automaattilaatikon öljynvaihtetarpeen huomaa vasta, kun vaihteet alkavat käyttäytyä poukkoilevasti ja nykivästi. Jos automaattilaatikon öljyjä ei vaihdeta, se alkaa nykyä 200 000-250 000 kilometrin kohdalla. Meidän öljynvaihdon ja laatikon puhdistuksen jälkeen eron huomaa selvästi, kun vaihteisto toimii taas normaalisti, Jungebrand sanoo.

Monimerkkikorjaamo

Jungebrand on pitkän linjan autokorjaamoyrittäjä. Hän perusti Malminkartanon Autohuollon Helsinkiin vuonna 1988 ja pyöritti sitä lähes 30 vuotta Konalassa. Keravalle hän tuli Motonet-ketjun korjaamoyrittäjäksi 2,5 vuotta sitten.
–Motonet-korjaamona meillä on erittäin suuri varaosavarasto ihan tuossa seinän takana, kun samassa osoitteessa toimii myös Motonet-myymälä. Käytämme 80-90 -prosenttisesti Motonetin maahantuomia ja myymiä varaosia. Tämän myötä pääsemme asiakasystävällisiin hintoihin ja nopeisiin varaosatoimituksiin. Pyrimme siihen, että kun auto tänne aamulla tuodaan, niin se on illalla valmis. Vain joitakin varaosia joudumme ottamaan maahantuojan kautta ja odottelemaan niitä muutaman päivän, jos niitä ei löydy Motonetin omasta hyllystä.

Startauto Oy Motonet Korjaamo Kerava on monimerkkikorjaamo, joka huoltaa ja korjaa kaikkia yleisiä automerkkejä- ja malleja. Erityisesti se on keskittynyt VAG-konsernin Audeihin, Seateihin, Volkswageneihin ja Skodiin. Ryhmäpoikkeusasetuksen myötä Keravan Motonet-korjaamossa hoituvat uusienkin autojen määräaikaishuollot. Vain takuun alaisissa vioissa uudempi auto on vietävä valtuutettuun merkkikorjaamoon.
–Sijaisautoja meillä on viisi ja pääasiassa annamme niitä asiakkaiden käyttöön pelkällä polttoainekustannuksella. Sähköpolkupyöräkin meiltä löytyy sijaiskulkupeliksi huollon ajaksi, Jungebrand naurahtaa.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *