Kaasujalka

Irmscher – Opel Kadett GTE ’84

Julkaissut:

|

11.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Irmscher – Opel Kadett GTE ’84

 Automaailmassa kirjaimet GT tuovat mieleen voiman ja suorituskyvyn. Opel käytti tätä kirjainyhdistelmää ensimmäisen kerran vuonna 1965 esitellessään Opel GT:n. Vuonna 1974, Manta GT/E mallin myötä, perään liitettiin vielä polttoaineenruiskutuksesta kertova E-kirjain. Seuraavana vuonna yleisölle esiteltiin C-sarjan Kadett GT/E.

Siitä, tuleeko D-sarjan Kadett GTE:n mallinimi kirjoittaa muotoon GTE vai muotoon GT/E, voisi keskustella pidempäänkin, mutta keskitytään me nyt olennaiseen – itse autoon. D-mallin Kadett GTE:tä valmistettiin vain vuosina 1983 ja 1984. Lyhyen, noin puolitoista vuotta kestäneen tuotantojakson aikana GTE Kadetteja valmistui 36 513 kappaletta, D-sarjan Kadettin kokonaisvalmistusmäärän ollessa 2 053 771 kappaletta. Suomeen GTE-malleja tuotiin vain 30-40 kappaletta!

Perusmalliin verrattuna tuplahintaisen GTE:n voimanlähteenä toimi 1,8-litrainen, 8-venttiilinen ja 115-hevosvoimainen OHC-moottori, jonka polttoaineensyötöstä vastasi Bosch LE-Jetronic polttoaineenruiskutus. Vaihteisto oli 5-portainen manuaalivaihteisto. Muita eroavaisuuksia perus-Kadettiin nähden olivat madallettu jousitus, kaasuiskunvaimentimet sekä tuuletetut levyjarrut edessä. Ohjaamosta löytyivät laadukkaamman verhoilun ja paremman äänieristyksen ohella Recaron valmistamat etuistuimet ja vakiomalleja monipuolisempi mittaristo. Ulkomuotoihin uutta ilmettä oli haettu korisarjalla, joka piti sisällään myös kaarilevikkeet ja Engelmannin pisaramalliset sivupeilit. Alla pyörivät 14-tuumaisten alumiinivanteiden päällä 185/60R14 matalaprofiilirenkaat. Värivalikoima oli muita Kadetteja suppeampi, ostaja pystyi valitsemaan joko valkoisen, mustan, hopeisen tai punaisen GTE:n. Valkoinen poikkesi muista värivaihtoehdoista siten, että siinä myös puskurit ja kevytmetallivanteet olivat maalattu korinvärisiksi.

Mikäli nämäkään eroavaisuudet perus-Kadettiin nähden eivät ostajalle riittäneet, saattoi hän personoida autoaan sporttisuutta korostavilla Irmscher -varusteilla.

Suomiauto

Riihimäkeläinen Sami Eskman on aina ollut Opel-mies. Ensimmäisen Opelin, Kadett D:n, hän hankki 18-vuotiaana, heti ajokortin saatuaan. Yhteiselo tämän Opelin kanssa jäi hyvin lyhyeksi, vain reilun viikon mittaiseksi, auton 1,3-litraisen moottorin väsähtäessä. Sittemmin Samilla on ollut useita eri D-Kadetteja, mukaan lukien farmari- ja SR-mallit. Ennen nykyistä GTE:tä hänellä ehti olla toinen alkuperäinen GTE, joka päätyi vakuutusyhtiön haltuun autovarkaan ajettua omin lupineen käyttöönsä ottaman auton pöheikköön.

Artikkelimme GTE:n Sami bongasi Opel Club of Finlandin nettifoorumilla olleen myynti-ilmoituksen välityksellä. Varsinaisesti Sami ei tuolloin etsinyt uutta autoa, mutta sopivasti kohdalle osunut GTE herätti kuitenkin mielenkiinnon. Ilmoituksessa olleiden tietojen mukaan kyseessä oli alkuperäinen GTE, jonka kori oli muutama vuosi aiemmin remontoitu, jäykistehitsattu ja maalattu kauttaaltaan. Puolisen tuntia kestäneen puhelinkeskustelun, ja myyjän luona Raumalla käydyn nelituntisen neuvottelun jälkeen Sami oli siinä määrin vakuuttunut, että päätti ostaa auton.

Kadett on ensirekisteröity kesäkuussa 1984, niin sanotusti ylivuotisena, sillä kyseessä on vuosimallin 1983 auto. Omistajia historian kirjoihin on vuosien varrella kirjattu Samin lisäksi kuusi kappaletta, jota voidaan pitää varsin pienenä määränä. Lisäksi rekisterihistoriasta löytyy kaksi autoliikettä, jota sitäkin voidaan pitää alhaisena lukumääränä. Ensimmäisellä omistajallaan Kadett oli aina maaliskuuhun 1992 saakka – siis peräti kahdeksan vuotta, mikä kertoo ostajan olleen tyytyväinen hankintaansa. Tämän jälkeen omistajat ovat vaihtuneet parin-kolmen vuoden välein.

Irmscher

Koska päätös ostaa Kadett tuli hieman kuin puskasta, ei Samilla ollut varsinaisia suunnitelmia auton osalle. Kasvojen kohotukseen auto kuitenkin pääsi Samin tallissa jo valmiiksi olleiden Irmscherin nelivalomaskin ja takaspoilerin ansiosta. Sami katsoi, etteivät ne pilaa GTE:n alkuperäisyyttä millään tavalla, sillä Opel on itsekin tarjonnut kyseisiä komponentteja lisävarusteeksi. Irmscherin etupuskuria Samilla ei kuitenkaan ollut, ja sellaisen löytäminen osoittautui haasteeksi. Jopa Saksasta, mistä Sami onnistui löytämään Irmscherin alkuperäisen ohjauspyörän – jopa käyttämättömänä.

Yksi mainitsemisen arvoinen erikoisuus Samin GTE:ssä ovat etulokasuojien päältä löytyvät, Irmscherin valmistamat pituussuuntaiset ilmanohjaimet. Pieni, persoonallinen yksityiskohta.

Jenkkimoottori

Pian oston jälkeen Sami sai huomata, että Kadettin keulalla pörissyt moottori oli matkansa tehnyt. Samalla kun Sami vaihtoi sen tilalle remontoidun alkuperäismallisen 18E-moottorin, maalautti hän auton konehuoneen uuteen loistoon. Itse moottoria on sittemmin viritelty perinteisin konstein: viritysnokka-akselilla, säädettävällä nokkapyörällä, peltipakosarjalla, paremmin virtaavalla pakoputkistolla ja vapaavirtaussuodattimella.

Suunnitelmissa on moottorin vaihto nykyaikaisempaan – ja tehokkaampaan – C18GET koodin omaavaan moottoriin. Tätä 1,8-litraista ja 150-hevosvoimaista turboahdettua moottoria on käytetty muun muassa Pontiac Sunbirdissa ja Buick Skyhawkissa; eurooppalaisten mallien konehuoneessa kyseistä moottoria ei tehtaan toimesta ole nähty. Moottorimalli on kuitenkin Opelin Saksassa suunnittelema, ja se tuli ensimmäisen kerran tarjolle tuotantomalleihin vuonna 1982 GM USA:n J-sarjan henkilöautoihin sekä S-sarjan pieniin pick-upeihin. Jälkimmäisiin ei kuitenkaan turboahdettuna versiona.

Kadettinsa historiasta Sami tietää kertoa, että autossa on ollut aikanaan 2.0-litrainen, 16-venttiilinen moottori. Tiedon hän sai auton toiselta omistajalta, joka yritti kovasti ostaa Kadettia Samilta takaisin itselleen.

Kadettin alustaa Sami on muokannut Konin iskunvaimentimilla ja PowerFlexin uretaanipuslilla. Etutolppien väliin Sami on asentanut tukitangon. Yhdessä jäykistehitsausten kanssa muutokset ovat parantaneet entisestään auton ajettavuutta.

Mahdollisen – vai uskaltaisiko jo sanoa tulevan moottorinvaihdon yhteydessä tarkoituksena on myös päivittää Kadettin jarruja, vaihtamalla taka-akseli E-mallin GSi-version levyjarrulliseen akseliin ja asentamalla eteen nykyisiä kookkaammat jarrulevyt.

Vaikka nyt esitelty Kadett D GTE on saanut vuosien varrella osakseen jopa jonkin asteista tuunausta, on se palautettu alkuperäiseen olemukseensa sopivasti tuon aikakauden varusteilla personoimalla. Kadett värittää mukavasti maamme muutamasta yksilöstä koostuvaa Kadett D GTE katrasta.

Teksti ja kuvat Jari Sjöman

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

LUKIJAN AUTO! Rami luottaa vanhaan Primeraan ja Volvoon
Tero Vaara ajanut Volvollaan liki puoli miljoonaa kilometriä
Ansko Pitkänen on ainut suomalainen naispuoleinen stunt-näyttelijä.

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *