Kaasujalka

Käytettyä Astraa ei osteta intohimosta

Julkaissut:

|

10.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Käytettyä Astraa ei osteta intohimosta

Vaihtoautohallissa rinnakkain voi seistä kaksi vuosimallin 2011 Opel Astra -farmaria, joiden korimallit edustavat kuitenkin eri sukupolvia. Koska käytetty Astra ostetaan ennenkaikkea järkisyistä, voi vanhaan korimalliin tyytyvä tehdä hyviä löytöjä.

Kaasujalka löysi Nettiauto.comista kolmannen ja neljännen sukupolven Opel Astra -farmarit, joita molempia markkinoitiin vuosimallin 2011 autoina. Kolmannen polven Astra J -malli esiteltiin syksyllä 2009 Frankfurtin autonäyttelyssä ja tuli myyntiin Suomessa seuraavana vuonna.

Edeltäjä Astra H -malli oli tuotannossa vuodet 2004-2010.

Diesel haastava myytävä

Nettiauto.comista löytyneissä kahden eri sukupolven Astroissa oli 1.7-litrainen dieselmoottori. Vanhentuneen mallin mittarilukema oli 220 000 km ja uudistuneen mallin 210 000 km. Hintapyyntö kolmannen sukupolven Astra-farkusta dieselmoottorilla oli 3 880 € ja uudemmasta pyydetiin 500 euroa enemmän, 4400  €.
–Jos mittarilukemat olisivat olleet karvan verran alle 100 000 km kummassakin, hintaero olisi varmaan ollut tuhannen euroa. Vaikea kyllä sanoa, autot ovat aina yksilöitä. Pyytäähän saa, mutta myynti on jo toinen juttu, naurahtaa Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta.

Multisilta myöntää, että tänä päivänä diesel-Astra on melko haastava myytävä.
– Pikkudieselit yleensäkin ovat aika haastavia tällä hetkellä. Ja ehkä Opel ehkä merkkinä sitäkin hiukan haastavampi. Isommat Opel Insignia -dieselit sen sijaan ovat helpompia myytäviä.

Vaikka crossoverit ovatkin päivän hittejä, on farmari edelleen haluttu korimalli.
–Sinne mahtuu tavaraa niin perheellisille, yrittäjille kuin koiraharrastajille ja mökkeilijöillekin. Tosin nuoret tykkävät ehkä hatchbackista sen sporttisemman ulkonäön takia.

Muotoilu eri maailmasta

Muotoilu on kuitenkin selkeästi eri maailmasta, Astralle ei malliuudistuksessa tehty kevyttä faceliftiä, vaan niin ulkokuoret kuin sisustan designikin menivät täysin uusiksi. Neljännen sukupolven Astra on selkeästi kulmikkaampaa edeltäjäänsä modernimpi.

Toisaalta aina kun Opel Astrasta tulee uusi malli, kuten kävi jälleen vuonna 2015, tuli mieleen vanha vitsi: ”Kaikista autoista tulee ennenpitkää Opeleita”.

Käytetyn farmari-Astran ostaja ei varsinaisesti ole ”seksikäs” peli, joten pääasiassa sellaisen ostaa varttuunempi asiakas, joka arvostaa huoltohistoriaa trendejä enemmän.
–Liikkeen ovesta kävelevä senioriasiakas voi ostaa mieluummin vanhemman korimallin edullisemmalla hinnalla kuin kalliimman uudemman mallin auton, jos vuosimalli ja mittarilukema ovat samat. Nuori ehkä ostaa mieluummin sporttisemman näköisen Volkswagen Golfin hatchback-korimallisena. Iäkkäämpi ja koiria kesämökillä kuskaava papparainen taas on ehkä potentiaalisempi farmari-Astran ostaja. Ehkä Astra tosiaankaan ei ole sillä tavalla intohimon auto, Multisilta sanoo.

Kolmannen sukupolven Astra H ja samalla sen farmarimalli Caravan oli luokassaan ensimmäisiä malleja, jotka tarjosivat ominaisuuksinaan mm. digitaalisen radion, IDS+-ajoneuvonhallintajärjestelmän sekä mukautuvat ajovalot.

Neljännen sukupolven Astra J:n farmarimallille oli annettu nimi Sports Tourer, jonka myötä Opelin vuosikymmeniä käyttämä nimi ”Caravan” jäi historiaan.

Teksti Timo Kiiski

 

Vanhemman korimallin farmari-Astra vuosimallia 2011 oli ensirekisteröity jo marraskuussa 2010. Autossa oli 1.7-litrainen dieselmoottori, josta löytyi tehoja 110 hevosvoimaa. Manuaalivaihteisen Astran mittarilukema oli jo 220 00 km ja hintapyyntö Pirkanmaan Autocenterissä Pirkkalassa oli 3 880 €.

Neljännen polven Opel Astra -farmarin korimalli sai nimen Sports Tourer. Uudempi malli vuosimallia 2011 oli myynnissä 4400 euron hintapyynnöllä Naantalin-Autotalossa. Mittarilukema oli jo 210 000 kilometriä. Kuvan autossa oli 1.7-litrainen dieselmoottori, jonka tehot olivat samat kuin samanikäisessä, mutta korimalliltaan vanhemmassa Caravan-mallissakin: 110 hevosvoimaa.

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Hintavertailussa perusporvarien dieselfarkut 18 000- 20 000 €
Crossoverit eivät heiluta perusfarkkujen suosiota
Hintavertailussa käytetyt plug-in -hybridit 15 000-20 000 €

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *