Kaasujalka

Koeajo Lexus UX250h – Jo maski vakuuttaa

Julkaissut:

|

9.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Lexus UX250h – Jo maski vakuuttaa

Lexus UX250h -crossover tarjoaa edullisemmassa paketissa paljon  samaa tunnelmaa kuin isommatkin ja jopa tuplasti kalliimmat Lexus -maasturit.

Koeajossa Lexus UX250h. Lexukselle tulo kompaktien katumaastureiden luokkaan on uusi avaus. Paremmin merkki tunnetaan kalliimmista luksusluokan suurista maastureistaan, yli 80 000 euroa maksavista RX- malleistaan.

UX:n hinnat alkavat 40 424,27 eurosta. UX  tulee segmenttiin, joka on viime vuonna Suomessa kovimmin kasvanut premium-segmentti. Lähimmät kilpailijat lienevät mm. BMW X1:n ja Audi Q2.

Lexus UX250h perustuu samaan TNGA-alustaan kuin Toyotan kompakti SUV C-HR.  Ja UX:n voimalinja taas on täsmälleen samaa tavaraa kuin isompimoottorisessa uudistuneessa Toyota Corollassa.

Lexuksella on kova haaste pitää kiinni luksusleimastaan, kun crossovereiden alati kasvava suosio pakottaa tekemään malleja edullisempaan hintaluokkaan. Viime vuonna Suomessa myytiin vain alle 400 Lexusta.

Japanilaisen Lexuksen pitäisi nyt vakuuttaa, että UX 250 h tarjoaa enemmän luksusta samassa hintaluokassa kuin vaikkapa huomattavasti isompi korealainen Kia Sorento. Ja Lexuksen omalla valmistajalla Toyotallakin on tarjota samaan sarjaan niinikään tilavampi ja isompi Toyota RAV4.

”Varmaan hurjan kallis?”

Lexus UX250h on terävästi muotoiltu ja taatusti erottuu liikenteessä. Maski on valtava, varsinainen ”hain kita”.

Jenkeissä Lexus porskuttaa. Kun USA:ssa valittiin arvostetuimmat autobrändit vuonna 2017, Lexus harjasi pöydän luksusautopuolella.

Suomessa Lexus jakaa käsitykset kahtia. Toiset pitävät sitä vain luksuskuoriin käärittynä Toyotana. Toisilla taas on epämääräinen kuva huippukalliista luksusmerkistä, jolta ei tavallisen asuntovelallisen kukkarolle sopivaa autoa ole edes tarjolla.

Ajelin tuttavaperheen kesämökille UX:lla. Yllättävintä oli, että perheen isoäiti, jo seitsenkymppinen pienyrittäjä tuli ihastelemaan: ”Ai että Lexus… se varmaan on hurjan kallis? Maksaako tuokin yli satatuhatta euroa?”.

Kerroin, ettei maksanut. Ja se yllätti porukan.

UX:ää ei ole tehty lapsiaan harrastuksiin kuskaaville perheille, eikä taksikäyttöön. Tähän crossoveriin ei sullota juniorin ja sen parin kaverin lätkäkasseja.

Eivätkä lapsiperheet ole olleet suunnittelun lähtökohtiakaan.

Maaseudun Tulevaisuus -lehti kutsuikin UX:ää ”sinkkuparin viikonloppukarkiksi”. Eli se sopii hyvin crossoveriksi lapsettomalle pariskunnalle, eli ”double income, no kids”: siis tuplatulot, mutta ei lapsia.

Rajoitteet tulevat tavaratilasta. Jos tavaraa ei tarvitse roudata, niin auto sopii kyllä nelihenkisellekin lapsiperheelle. Täysimittaisille aikuisille sen sijaan takapenkillä jää polvitilaa niukasti.

Corollassa sama voimanlähde

UX 250h:n voimanlähteenä on Toyota Motor Corporationin valmistama kaksilitraisen bensakoneen ja kahden sähkömoottorin hybridiyhdistelmä. Kokonaisuuden tehoksi on ilmoitettu 178 hevosvoimaa . Hybridijärjestelmä on tuttu Toyota-konsernin mallistosta.

UX:n suunnittelussa on panostettu mahdollisimman kevyeen painoon, mm. moottori painaa vain 112 kiloa. Tällä on on saatu nipistettyä polttoaineen kulutusta.

Itselataavan hybridin akut on sijoitettu takapenkin alle ja hybriditekniikan toimintaa pääsee seuraamaan näytöltä. Olikin hauska katsoa, milloin kaasua painamalla nuolet osoittivat energian kulun moottorista pyöriin, milloin taas hidastuksissa virran suunta kääntyi pyöristä akustoon.

Kun takana oli viikko täyssähköisellä Kia E-Nirolla, oli huojentavaa, kun hybridi-Lexuksella ei tarvinnut miettiä, mistä löytyisi seuraava latauspistoke.

Taiten ajaen UX kulkee yllättävän ison osan arkisesta liikkumisesta pelkällä sähköllä.

UX on miellyttävän vakaa ajettava. Jousitus on onnistunut ja vaimentaa töyssyt samalla jämäkästi, mutta mukavasti.

Vetotapoja UX-mallistossa on kaksi, eli etu- ja nelivedot. Koeajoauto oli nelivetoinen Lexus UX 250h AWD F Sport.

Yhdistetyksi kulutukseksi lupaillaan 4,4 litraa 100 kilometrillä. Siihen en lähimainkaan päässyt. Mutta 6 litraan pääsin. Mielestäni tätäkin lukemaa voi pitää pienenä, kun ajot koostuivat runsaan kaupunkiajon lisäksi moottoritieajosta 120 km/h kesänopeusrajoituksella Vantaalta Tampereelle ja takaisin.

Mukavuus ykkössijalla

Lexus UX:n ajettavuudessa painottuu ennen kaikkea mukavuus, vaikka sillä ei liikennevaloista lähtiessä jää myöskään tien tukkeeksi. Portaaton automaatti toimii jouheasti ja kokonaisuutena menoa UX:llä voi kehua vaivattomaksi ja eleettömäksi.

Luksusta UX:ssä on sen hiljainen äänimaailma, kun ajellaan tasaisia nopeuksia. Kiihdytyksissä moottori ilmoittaa urheilullisilla soundeilla olemassaolostaan.

UX:n peruskonsepti on kunnossa, mutta niin se on monessa muussakin saman hintaluokan crossover-kilpailijassakin.

Onhan se niinkin, että Lexuksessa maksaa Audin ja BMW:n tavoin myös brändistä ja imagosta. Lexuksessa brändin tuoma lisäarvo Toyotaan nähden on Suomessa vielä pieni kysymysmerkki.  Mutta käynti tuttavaperheen mökillä Lexus UX 250h:lla osoitti, että pienistä myyntimääristä huolimatta Suomessakin moni arvostaa Lexuksen Audin ja Bemarin arvoiseksi brändiksi.

 

Lexus UX250h F Sport
Bensamoottori: R4, bensamoottori 1 987 cm³, 152 hv
Sähkömoottori 109 hv/80 kW
Sähkömoottorin ja bensamoottorin yhteisteho: 131 kW/178 hv
Sähköakusto 1,4 kWh NiMH
Suorituskyky: huippunopeus 177 km/h,
kiihtyvyys 0—100 km/h: 8.7 s
Bensamoottorin vääntö: 190 Nm
Sähkömoottorin vääntö: 202 Nm
Yhdistetty kulutus: 4.4 l/100 km (valmistajan ilmoittama)
Co2-päästöt: 136 g/km
Mitat: pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2640 mm
tavaratilan vähimmäistilavuus: 320 l
UX-malliston hinnat alk. 40 424,27 €
F Sport -mallin hinnat alk. 50 410,50 €
Koeajoauton autoverollinen kokonaishinta toimituskuluineen: 55 075,74 €

 

Plussat
Persoonallisen näköinen
Ajomukavuus

Miinukset
Todella pieni tavaratila

Jälkimaku
Jos olisi ylimääräistä rahaa 45 000-55 000 euroa, voisin jopa harkita, kun perheessä ei enää ole pieniä lapsia ja suunnitteilla on rouvan kanssa muutto omakotitalosta rivi- tai kerrostaloasuntoon.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *