Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Avensis – Hurmalainen ja Avensiksen paluu

Julkaissut:

|

9.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Avensis – Hurmalainen ja Avensiksen paluu

Olen Mersun korjauskuluja kiroillessani usein ikävöinyt vuosimallin 2005 perus-Avensistani. Ajettuani saman mallisukupolven Avensiksella ikävä kyllä hellitti, vaikka auto itsessään oli hienossa kunnossa.

Toisen sukupolven Avensista tehtiin vuodet 2003-2009.  Sain koeajoon 1.8-litraisen Avensiksen vuosimallia 2008, eli se on viimeisiä 2. sukupolven Avensiksia. Mallivuodelle 2007 esiteltiin edellisen vuoden toukokuussa pieni ja  lähes huomaamaton facelift. Ulkomuotoja ja sisustusta muutettiin aikaisempaa urheilullisempaan suuntaan. Sivupeileihin tuli sivuvilkut, puskurit ja maski muuttuivat. Tekniikan puolella ohjaus- ja jousitusjärjestelmää on muutettu.

Niin lukee Wikipediassa. Oma farmari-Avensikseni oli 1.6-litrainen. Vapaasti hengittävä moottori kävi bensiinillä se oli vaatimattominta Linea Terra-varustetasoa.

Koeajoon sain kasvoiltaan kohotetun 1.8-litraisen bensa-Avensiksen, jonka varustetaso on jo ylellisempi Linea Sol. Sisustuksessa pisti heti silmään kojelaudan jalopuujäljitelmää ja hiilikuitupinnoite. No, silti vaikutelma jäi antiikkiseksi. Muistan jo oman Avensiksen vuonna 2007 ostaessani ihmetelleeni, miksi vaikkapa saman vuosimallin Ford Mondeon sisustus näytti niin paljon modernimmalta.

Edelleen oli vähän sellainen olo kuin olisi ajanut 1990-luvun alkuvuosina uutta Mazda 626:a.

”Rami-vanteilla”

Korimalliltaan koeajoauto oli viisiovinen hatchback, joka omissa silmissäni näytti jo silloin vähän ”mokelolta”.

No, kauneushan on katsojan silmissä. Tiedän, että monen maaseudun nuoren kollin silmissä se on tänäkin päivänä ”kuranttia tavaraa” ja porrasperäistä tai farmaria sporttisempi.

Koeajoauton näyttävyyttä korostivat vielä leveät, ns. ”Rami-vanteet”. Eli mahdollinen ostaja on hiljattain ammattikoulusta valmistunut ja ensimmäisen työpaikkansa saanut ”Rami”,

Koeajoon saatu Avensis oli jo 181 000 kilometriä ajettu. Se oli sisustaltaan huippusiisti ja jopa tuoksui jostain syystä kuin uudelta autolta. Automeikkari tehtyt tepposiaan varmaankin. Kojelaudassa ei näkynyt minkäänlaisia nirhaumia, eikä naarmuja. Kunnoltaankin se tuntui olevan juuri sellainen kuin se on ollut tehtaalta ulos ajettaessakin.

Jo heti kättelyssä ymmärsin hiton hyvin, miksi tämänkään Avensiksen eteenpäin työntäminen tuskin tuottaa autoliikkeelle ongelmia. Se huokuu kaikin tavoin luotettavuutta ja epäilemättä sillä on edessään vielä useita kymmeniä, ellei jopa 100 000 huoletonta kilometriä edessään.

Eniten yllätti kevyen ohjauksen tunnottomuus kehä III:a 80 kilometrin tuntivauhtia posotellessa. Tuli Jos tällä Avensiksella pitäisi heittä useiden satojen kilometrien keikka, niin sähkötoimisen ohjauksen tarkkailu voisi jo vähän stressatakin.

Tahmeahkon ohjauksen keskitys jää vajaaksi, mutta paranee hiukan nopeuden kasvaessa.  Keskitasoisen suuntavakavuuden vuoksi ohjauksen outouteen kuitenkin alkaa vähitellen tottua.

Asiallinen peli

Jo yhdeksänkympin nopeudessa rengasmelu muuttuu tuntuvaksi, jos tien pinta on vähänkin karkea. Sileällä vanhallakin Avensiksella losottelee kohtuullisen äänettömästi. Jousitusmukavuus on kyllä kohdallaan.

Suomi ei aja vanhoilla Toyotoilla siksi, että ne olisivat huippuhyviä ajettavia, vaan siksi, että ne ovat luotettavia. Ajo 11 vuotta vanhalla Avensiksella ei saanut hakkaamaan innostuksesta rattia, mutta samanikäisen Mersun oikut saivat tuntemaan haikeutta.

Uskoakseni tämäkin siisti Suomi-auto Avensis 181 000 km:n mittarilukemastaan huolimatta tarjoaa omistajalleen vielä paljon huolettomiakilometrejä. Ja onhan se tilavakin, eli eiköhän se oli 7900 euron väärti, kun mukaan tulee vielä kahdet uudenkarheat renkaatkin.

Toyota Avensis AVENSIS 1.8 Technical Liftback vm.2008
Mittarilukema: 183 000 km
Moottori: R4, 1794 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensiini
Tehot: 129 hv
Vääntö: 170 Nm
Huippunopeus: 200 km/t
Kiihtyvyys 0-100 km/t: 10.3 s
Yhdistetty kulutus: 7.2 l/100 km
Vaihteisto: manuaali
Vetotapa: etuvetoinen
Co2-päästöt: 171 g/km
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Hinta: 7900 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *