Kaasujalka

Crossoverit eivät heiluta perusfarkkujen suosiota

Julkaissut:

|

5.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Crossoverit eivät heiluta perusfarkkujen suosiota

Skoda Octavian kärkisijoitus uusien autojen myyntitilastoissa näkyy myös käytettyjen Octavia-farmareiden hinnoittelussa. Kuvan manuaalivaihteisella Octavia Combi 1.4 TSI Elegancella vuosimallia 2013 on ajettu jo 151 000 km, mutta lappeenrantalainen Autotalo Ripatti pyytää siitä edelleen 14 400 €.

Vaikka hyvinvoiva keskiluokka elää vahvaa katumaasturibuumia, käy 15 000 euron perusfarmareiden kauppa vaihtoautohalleissa yhä vilkkaana.

Vaikka crossover-katumaasturissa istutaan korkealla ja se näyttää perusfarmariautoa vauraammalta, on C-segmentin vähän ajetuilla ja enintään 5 vuotta vanhoilla farmareilla edelleen oma ostajakuntansa.
–Kaikki eivät halua korkeampaa autoa ja perusfarmarissa on myös tavaratilaa vastaavan kokoluokan katumaasturimallia paremmin, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Valikoimaa riittää runsaasti: mm. Volkswagen Golf Variant, Kia Ceed Sportwagon, Opel Astra Sports Tourer, Toyota Auris Wagon, Skoda Octavia, Seat Leon-farmari ja Hyundai i30.
–Kyllä kolmen kärki on näissä 10 000-15 000 euron farmareissa edelleen Toyota Auris, Volkswagen Golf Variant ja Skoda Octavia. Korealaisten Kian ja Hyundain valtteja taas ovat pitkät takuut, se on Kiassa 7 ja Hyundaissakin 5 vuotta. Muutaman vuoden ikäisessä korealaisessa voi vielä olla toisellekin omistajalle jäljellä useita vuosia takuuta jäljellä. Opel Astra -farmariakaan en sano hankalaksi myytäväksi, mutta aavistuksen verran hitaammin se tekee kauppansa kuin vaikkapa Auris tai Golf, Hiltunen sanoo.

Kelpaa kakkosautoksikin

Tässä hintaluokassa muutaman vuoden ikäinen perusfarmari kelpaa usein perheen kakkosautoksikin.
–Kun ennen perheen kakkosautoksi haettiin ensisijaisesti manuaalivaihteista farmaria, niin tänä päivänä sekin halutaan jo hyvin usein automaattina. Kun yhä useampi uusi auto myydään automaattina, niin se heijastuu vaihtoautokauppaankin, Hiltunen summaa.

Takavuosina VAG-konsernin DSG-automaatit olivat paljon esillä erilaisten ongelmien takia.
– Se on kuitenkin jo vanhaa asiaa, eikä ollenkaan tätä päivää, eli se ei tule enää vastaan automaattivaihteisten Octavioiden ja Golfien myynnissä.

Hiltusen mukaan C-segmentin eli alemman keskikokoluokan perusfarmari on hyvää myytävää vielä 150 000 kilometriä ajettunakin.
– 200 000 kilometrin mittarilukema on jonkun näköinen rajapyykki. Sitä enemmän ajetut autot on myytävä jo hinnalla.

Enemmän ajavat ostavat yhä dieselfarmareita, mutta vähemmän ajavat suosivat ennen kaikkea hybridiä.
– Kun tällainen farmari hankitaan perheen kakkoskulkineeksi ja enimmäkseen nurkka-ajoon, moni kokee hybridin dieseliä tai perusbensiinimoottoria paremmaksi vaihtoehdoksi. Paitsi että hybridi kuluttaa nurkka-ajossa vähemmän, siinä välttyy myös dieselin käyttövoimaverolta, Hiltunen sanoo.

Kuinka nopeasti enintään 5-vuotias ja alle 100 000 kilometriä ajettu perusfarmari menee kaupaksi? Esimerkiksi Hiltunen ottaa Auris-farmarin hybridin.
–Sillä paljon potentiaalisia ostajia, joten parissa viikossa sellainen on pääasiallisesti myyty, hän sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Tämä automaattivaihteinen Toyota Auris Touring Sports 1,8 Hybrid Comfort -farmari vuosimallia 2013 tuskin kauan happanee J. Rinta-Jouppi Oy:n hallissa Vantaalla. 126 000 km ajettu ja 6 vuotta vanha auto on pitänyt hyvin arvonsa, sillä hintapyyntö on edelleen 15 800 €.

Käytetty Volkswagen Golf Variant kuuluu Toyota Auriksen ja Skoda Octavian kanssa n. 15 000 euron arvoisten perusfarmareiden hittikolmikkoon. Varsinkin kuvan 95 000 km ajettu, vuosimallin 2015 VV Golf 1.4 TSI Variant Comfortline 122hv DSG -automaattilaaikolla menee todennäköisesti kaupaksi parissa viikossa. Bilar99e Oy Espoossa pyytää tästä Golfista 14 850 €.

Opel Astra -farmarin kauppa käy aavistuksen hitaammin kuin hittikolmikko Auriksen, Golfin ja Octavian. Siksi 15 000 eurolla voi löytää niitä tuoreemman ja selkeästi vähemmän ajetun Astran. Kuvan Opel Astra 1.6 Sports Tourer-diesel on vuosimallia 2017 ja mittarilukema vain 53 000. Hintapyntö Kamux Vantaa Airportissa on 15 900 €.

Kia Ceed -farmarin valtti on pitkä, 7 vuoden takuu. Kuvan Kia Ceed 1.0 ISG 100 hv LX SW EcoDynamics on vuosimallia 2016, joten takuuta on jäljellä vielä neljä vuotta. 1-litraisella bensamoottorilla varustetulla autolla on ajettu vain 45 000 km ja Vaihto-Autosalpa Hämeenlinnan hintapyyntö on 14 200 €.

Kuvan Hyundai i30 Wagon 1,4 ISG Classicin ostaja saa tuoreen ja vähän ajetun auton 15 300 eurolla. Auto on vuosimallia 2017 ja vain 48 000 km ajettu. Autoa myy  Vaihtokaara Pori.

Ranskalainen Peugeot 308 ei hätyyttele myyntitilastojen piikkipaikkoja, mutta vaihtoautomarkkinoilla se näyttää pitävän arvonsa siinä missä saksalaiset ja korealaiset kilpailijansakin. Kuvan Peugeot 308 SW Allure Puretech vuosimallia 2015 oli myynnissä espoolaisessa Autosillassa. 1.2-litraisella bensamoottorilla varustetulla ”Pösöllä” on ajettu 66 000 km ja siitä pyydetään 14 799 €.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Halpa avoauto – vaihtoehto kesän etelänmatkalle
Opel Insignia muuttui radikaalisti 2017
Vaihtoautovertailu – Kymppitonnin kaasuautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *