Crossoverit eivät heiluta perusfarkkujen suosiota
Vaikka hyvinvoiva keskiluokka elää vahvaa katumaasturibuumia, käy 15 000 euron perusfarmareiden kauppa vaihtoautohalleissa yhä vilkkaana.
Vaikka crossover-katumaasturissa istutaan korkealla ja se näyttää perusfarmariautoa vauraammalta, on C-segmentin vähän ajetuilla ja enintään 5 vuotta vanhoilla farmareilla edelleen oma ostajakuntansa.
–Kaikki eivät halua korkeampaa autoa ja perusfarmarissa on myös tavaratilaa vastaavan kokoluokan katumaasturimallia paremmin, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Valikoimaa riittää runsaasti: mm. Volkswagen Golf Variant, Kia Ceed Sportwagon, Opel Astra Sports Tourer, Toyota Auris Wagon, Skoda Octavia, Seat Leon-farmari ja Hyundai i30.
–Kyllä kolmen kärki on näissä 10 000-15 000 euron farmareissa edelleen Toyota Auris, Volkswagen Golf Variant ja Skoda Octavia. Korealaisten Kian ja Hyundain valtteja taas ovat pitkät takuut, se on Kiassa 7 ja Hyundaissakin 5 vuotta. Muutaman vuoden ikäisessä korealaisessa voi vielä olla toisellekin omistajalle jäljellä useita vuosia takuuta jäljellä. Opel Astra -farmariakaan en sano hankalaksi myytäväksi, mutta aavistuksen verran hitaammin se tekee kauppansa kuin vaikkapa Auris tai Golf, Hiltunen sanoo.
Kelpaa kakkosautoksikin
Tässä hintaluokassa muutaman vuoden ikäinen perusfarmari kelpaa usein perheen kakkosautoksikin.
–Kun ennen perheen kakkosautoksi haettiin ensisijaisesti manuaalivaihteista farmaria, niin tänä päivänä sekin halutaan jo hyvin usein automaattina. Kun yhä useampi uusi auto myydään automaattina, niin se heijastuu vaihtoautokauppaankin, Hiltunen summaa.
Takavuosina VAG-konsernin DSG-automaatit olivat paljon esillä erilaisten ongelmien takia.
– Se on kuitenkin jo vanhaa asiaa, eikä ollenkaan tätä päivää, eli se ei tule enää vastaan automaattivaihteisten Octavioiden ja Golfien myynnissä.
Hiltusen mukaan C-segmentin eli alemman keskikokoluokan perusfarmari on hyvää myytävää vielä 150 000 kilometriä ajettunakin.
– 200 000 kilometrin mittarilukema on jonkun näköinen rajapyykki. Sitä enemmän ajetut autot on myytävä jo hinnalla.
Enemmän ajavat ostavat yhä dieselfarmareita, mutta vähemmän ajavat suosivat ennen kaikkea hybridiä.
– Kun tällainen farmari hankitaan perheen kakkoskulkineeksi ja enimmäkseen nurkka-ajoon, moni kokee hybridin dieseliä tai perusbensiinimoottoria paremmaksi vaihtoehdoksi. Paitsi että hybridi kuluttaa nurkka-ajossa vähemmän, siinä välttyy myös dieselin käyttövoimaverolta, Hiltunen sanoo.
Kuinka nopeasti enintään 5-vuotias ja alle 100 000 kilometriä ajettu perusfarmari menee kaupaksi? Esimerkiksi Hiltunen ottaa Auris-farmarin hybridin.
–Sillä paljon potentiaalisia ostajia, joten parissa viikossa sellainen on pääasiallisesti myyty, hän sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa