Hintavertailussa käytetyt plug-in -hybridit 15 000-20 000 €
Pistokkeesta ladattavia plug-in -hybridejä on mennyt kaupaksi sen verran hyvin, että niitä on tarjolla kohtuullinen määrä jo vaihtoautoinakin.
Hintaluokassa 15 000-20 000 euroa Nettiauto.comista löytyy plug-in -hybridejä jo peräti 782 autoa. Niistä kuitenkin vain 56 oli syyskuun puolivälissä myynnissä alle 20 000 euron hintaluokassa.
Halvimmillaan lähti Opel Ampera vuosimallia 2012, jolla oli ajettu jo 151 000 km. Amperoita oli tarjolla kaikkiaan 14 autoa.
Kun ei laiteta hintakattoa, plug-in -valikoimassa ylivoimaisesti eniten oli myynnissä Suomen ensimmäistä seinästä ladattavaa isoa katumaasturia, Mitsubishi Outlanderia: reilusti toistasataa autoa. Kun laitetaan hintakatto 20 000 euroon, kutistuu Outlanderienkin määrä 12 autoon.
Tarjolla on kohtuullisen paljon myös Toyotan ladattavia Prius PHEV-malleja. Ladattavaa Priusta on kuitenkin tarjolla selvästi vähemmän kuin kaikkien hybridien ”isänä” tai ”äitinä” pidettyä Priuksen itselataavaa persushybridiä. Enintään 20 000 euron hintaluokassa hakukone toi eteen myös yhden Audi A3-mallinkin. Sen sijaan Volvo V60:n plug-in -versioita oli kaikkein eniten, alle 20 000 euron hintaluokassa peräti 15 autoa.
Edelleen marginaalia
Raisiolaisessa Visa-Autossa ei elokuun puoliväliä lähestyttäessä ollut tarjolla yhtään plug-in -hybridiä alle 20 000 euron hintaluokassa.
–Olemme kyllä myyneet Mitsubishi Outlander PHEV:tä ihan kivasti, mutta niistäkin vain muutamia yksittäisiä autoja on ollut tarjota alle 20 000 euron hintaluokkaan. Toistaiseksi vielä plug-in -hybdrit ovat vaihtoautokaupassa vähän marginaalia ja kyllä ne vähätkin meillä menevät yli 20 000 euron hintaluokkaan. Ihmiset ehkä vierastavat vielä niitä, koska latausverkostoa on harvassa ja meillä välimatkat ovat kuitenkin pitkiä, sanoo automyyjä Henrik Martelius.
Kiinnostavin käytettyjen valikoimassa onkin Marteliuksen mukaan ollut juuri Mitsubishi Outlander PHEV.
– Se on kuitenkin ainoa tilava ja pistokkeesta ladattava katumaasturi, jota on valmistettu niin pitkään, että autoja alkaa saada käytettyinä yhä enemmän alle 20 000 euron hintaluokassa. Useamman plug-in -Volvo V60:nkin olemme myyneet.
Toyota Priusta pidetään kaikkien sarjatuotantohybridien ”esi-isänä” tai ”esiäitinä”.
– Prius ei enää ole tavallisena itselataavanakaan hybridinä varsinainen hitti. Enemmän hittejä ovat Toyotan muut hybridimallit, Martelius sanoo.
Heräteostona käytettyä plug-in -hybridiä ei hankita.
–Kyllä asiakas on perehtyntyt asiaan jo ennenkuin hän kävelee liikkeen ovesta sisään. Usein hän on päättänyt merkin ja mallin jo etukäteen, Martelius sanoo.
Edelleen alle 20 000 euron hintaluokassa myydään hyvin dieseliäkin, vaikka eri maat Euroopassa jo pohtivat dieselin kieltämistä kokonaan.
– Mitä isompaan autoon mennään, sitä useammin se halutaan yhä dieselinä, Martelius tietää.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa