Kaasujalka

Pakkaset kurittavat akkuja

Julkaissut:

|

29.1.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pakkaset kurittavat akkuja

Korkeat pakkaslukemat yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin ovat myrkkyä auton akulle ja kylmää autoa käynnistettäessä saattaakin kuulua vain surullinen pihahdus ja valojen heikko välähdys. Akku on päässyt simahtamaan. Tässä vinkit akun hyytymisen ennaltaehkäisyyn.

Akun tyhjenemisen takana voi olla useita eri tekijöitä, mutta etenkin lyhyet siirtymät yhdistettynä kylmän akun heikkoon kykyyn vastaanottaa virtaa aiheuttavat suuren osan autojen hyytymisistä. Erityisesti kaupunkiympäristössä etäisyydet ja siten myös ajomatkat ovat lyhyitä, joten akkuun ei ehdi latautumaan ajon aikana edes käynnistämiseen tarvittavaa virtaa, puhumattakaan ikkunoiden ja penkkien lämmittämiseen vaadittavasta virrasta.

 

Kun lyhyttä matkaa ajetaan toistuvasti, akun varaustaso putoaa ja jonain aamuna auto ei enää jaksa käynnistyä, muistuttaa markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeita ja varaosia maahantuovasta Kaha Oy:stä.

Tarkista kunto ajoissa

Valitettavasti akut eivät elä ikuisesti. Akun kunto on siksi hyvä tarkastuttaa aika ajoin ja vaihtaa se jo hyvissä ajoin uuteen, mikäli sen puhti on heikentynyt.

–Kuntoa on kuitenkin vaikea arvioida itse, joten auto kannattaa viedä akkuliikkeeseen tai autohuoltoon, jolloin akun tila saadaan selville tarkasti. Ammattilaiset selvittävät akun kunnon kuormitustestillä tai vianetsintälaitteella, joka havaitsee esimerkiksi alentuneen käynnistystehon, Vainikka neuvoo.

Nykyaikaisiin autoihin akkua ei kannata välttämättä lähteä itse vaihtamaan. Autojen lisääntynyt elektroniikka on tehnyt akun vaihtamisesta huomattavasti monimutkaisemman operaation, joka vaatii yleensä ammattilaisen.

Monissa nykyaikaisissa autoissa akun vaihtaminen edellyttää ajoneuvon tietokoneen päivittämistä ja uuden akun tietojen syöttämistä, mikä ei meiltä jokaiselta luonnistu.

–Jos kuitenkin vaihdat itse autosi akun, pidä huoli, ettei auto jää hetkeksikään ilman sähkövirtaa vaihdon aikana. Virran katkeaminen voi nollata ajoneuvon tietokoneet ja ylläpitojärjestelmät, mikä voi aiheuttaa odottamattomia hankaluuksia ja kalliin korjaamolaskun, Vainikka varoittaa.

Hanki akkulaturi

Usein lyhyitä matkoja ajavien kannattaa ehdottomasti hankkia akkulaturi. Auton sähkölämmittimen kanssa samaan järjestelmään asennettavalla Calix-ylläpitolaturilla akku latautuu samalla kun autoa lämmitetään sähkötolpasta.

–Laturiksi voidaan myös hankkia erillinen, nykyaikainen, älykäs malli, joka kytkeytyy automaattisesti ylläpitojännitteelle, kun akku on latautunut täyteen. Laturin avulla akku pysyy toimintakuntoisena läpi kylmimmänkin pakkaskauden. Tarkoitukseen kannattaa valita luotettava, tunnettu merkki kuten; C Tek, Bosch tai Deca, Vainikka opastaa.

Ole säästeliäs

Minimoi energiankulutus; Älä käytä paljon virtaa kuluttavia auton laitteita turhan pitkään. Akku latautuu ajossa nopeammin, mitä vähemmän sähköä menee muihin laitteisiin kuten penkin- ja takalasinlämmittimiin tai muihin sähkölaitteisiin. Muista myös aina tarkistaa, etteivät esimerkiksi ajovalot tai sisävalo jää vahingossa päälle.

Monet lähtevät elvyttämään nuupahtaneita akkuja käynnistyskaapeleilla ja toiselta autolta otettavalla apuvirralla. Apuvirran kanssa ei kannata missään nimessä toimia vanhasta muistista, sillä nykyajan autoissa ja akuissa menetelmät voivat olla hyvinkin eriäviä. Auton ohjeissa saatetaan kokonaan kieltää apuvirran käyttö tai kaapeleiden kiinnityskohdat ja virranantamismenetelmät voivat olla erilaisia. Ohjeita kannattaa noudattaa pilkulleen, jotta kumpikaan autoista ei rikkoudu.

Väärin annettu apuvirta tai huolimaton laturin käyttö saattaa sekoittaa auton energiahallintajärjestelmän ja aiheuttaa erittäin kalliin korjaamolaskun. Myös kaapeleiden kiinnittäminen tai irrottaminen autojen ollessa käynnissä on paha virhe, joka rikkoo herkästi auton sähköjärjestelmän. Eli anna tai vastaanota apuvirtaa vain, jos olet täysin varma, miten toimia.

Kullanarvoinen  starttiboosteri

Simahtaneen akun henkiin herättäminen sujuu huomattavasti näppärämmin, kun hankit kätevän starttiboosterin. Pienikokoinen boosteri kulkee helposti mukana ja sen käyttö on huomattavasti helpompaa kuin toiselta autolta apuvirran ottaminen.

Esimerkiksi Deca-starttiboosterit ovat näppäränkokoisia ja USB-portin ansiosta niitä voi käyttää myös puhelimien, tablettien ja tietokoneiden varavirtalähteenä. Starttiboosterien lataus onnistuu auton verkkovirralla tai tupakansytyttimestä. Valikoimassa on kolme starttiboosteria: 1000A, 1300A ja 1500A. Kaikki Deca-tuotteet ovat laadukkaita ja turvallisia käyttää. Tuotteet ovat 100 % eurooppalaisia ja ne on valmistettu San Marinossa.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

”Dieselautojen vastustus lähentelee jo vihapuhetta”
Autokaupan pioneeri Ari Rinta-Jouppi:  ”Mieti enemmän omaa tarvetta kuin trendejä”
Vinkkejä autoilijan pukinkonttiin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *