Kaasujalka

Autokaupan pioneeri Ari Rinta-Jouppi – Mieti enemmän omaa tarvetta kuin trendejä

Julkaissut:

|

14.1.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Autokaupan pioneeri Ari Rinta-Jouppi – Mieti enemmän omaa tarvetta kuin trendejä

Ari Rinta-Jouppi, 56, johtaa Rinta-Joupin Autoliikettä jo kolmannessa polvessa. Yhä monipuolisemmat vaihtoehdot tekevät oikeanlaisen vaihtoautovalikoiman löytämisestä aina vain haasteellisempaa.

Kun Ari Rinta-Joupin isoisä Toivo Rinta-Jouppi aloitti autokaupan tekemisen Tervajoella 1950-luvulla, vaihtoehtoja Suomessa oli niukasti.  Rinta-Joupin pohjalainen maalaistalo muuttuu silloin autokaupaksi. Yli puolet koko Suomen autokannasta oli peräisin sotia edeltäneeltä ajalta. Olympiavuonna 1952 Suomessa oli yksi auto jokaista 40 asukasta kohti.

Autot imaisivat kuitenkin mukanaan Toivon pojatkin, Raunon ja Reinon, jotka 1960-luvulla perustivat avoimen yhtiön. Suomi ja autokauppa kasvoivat  ja samassa imussa kasvoi Rinta-Jouppienkin bisnes.

Vasta 1990-luvun taitteessa veljekset jakoivat Rinta-Joupin Autoliikkeen keskenään. Rauno Rinta-Jouppi osti veljensä puolikkaan yhtiöstä ja suunnitteli samalla sukupolvenvaihdosta omille pojilleen Jarmo ja Ari Rinta-Joupille.

Jarmo kuitenkin halusi jatkaa omillaan ja yhtiö jakaantui. Jarmo muutti Seinäjoelle ja perusti J. Rinta-Jouppi Oy:n. Nuorempi veli Ari puolestaan jäi pitämään Tervajoen liikettä ja osti loput Rinta-Joupin Autoliikkeen osakkeista vuonna 1997.

Ari Rinta-Jouppi johtaa edelleen sitä alkuperäistä Rinta-Joupin Autoliikettä. Lähes 70-vuotinen tarina jatkuu tänä päivänä menestyksekkäämpänä kuin koskaan. Pääkonttori on edelleen Tervajoella, mutta Ari asuu itse Vaasassa ja osan ajastaan Helsingissä.

Osamaksukorot aikoinaan 20 %

Suuri muutos tapahtui vuonna 1973, kun Rinta-Joupin Autoliike sai Toyotan pysyvän merkkiedustuksen.

Toyotaa yhtiö edustaa edelleen. Mutta niin se myy ympäri Suomea paljon muutakin: Skodaa, BMW:tä, Kiaa, Mitsubishiä, Fordia, Hondaa, Opelia, Peugeotia, Subarua ja Lexuxsta. Lisäksi se edustaa kuutta eri matkailuauto- ja matkailuvaunumalleja.

Rinta-Joupin Autoliike avaa marras-joulukuussa Lempäälän Ideaparkiin jo 23:nnen autoliikkeensä. Siellä myydään pelkästään vaihtoautoja.
–Pelkkiä vaihtoautoliikkeitä 23 liikkeistämme on peräti seitsemän. Tietysti vaihtoautoja myydään myös uusien autojen merkkiliikkeissämme, Ari Rinta-Jouppi sanoo.

–Tottakai panostamme vaihtoautopuoleen, mutta uusien autojen kauppa on hyvä tapa hankkia myös käytettyjä autoja. Vuodessa myymme noin 5000 uutta ja noin 20 000 käytettyä autoa, Ari Rinta-Jouppi sanoo.

Suurin voluyymi on kuitenkin 10 000-20 000 euron hintaisissa vaihtoautoissa.
– Se on myös vaihtoautokaupan ehkä suurin haaste, kun pitää löytää oikeanlainen valikoima.

Kun Toivo Rinta-Jouppi aloitti autokaupan pelkillä käytetyillä autoilla, ei tunnettu nykyaikaisia monipuolisia rahoitusvaihtoehtoja. Auto ostettiin silloin velaksi pankkilainalla tai käteisellä.
–Ja kun osamaksukauppa vihdoin tuli Suomeen, myönnettiin vain lyhyitä maksuaikoja ja ihan mielettömällä yli 20 prosentin korolla, Ari Rinta-Jouppi muistelee.

Hybridit, plug-in -hybridit ja biokaasuautot odottivat vasta kaukana tulevaisuudessa. Puhumattakaan sähköautoista. Oli vain bensa- ja diesel -autoja.
–Toyotahan on jo pitkään tehnyt itselataavia hybridejä ja niitä on jo vaihtoautoinakin. Ehkä suurin ihan viimeaikaisin muutos on ollut ladattavien plug-in -hybrdien kysynnän kasvu. Esimerkiksi Mitsubishi Outlander PHEV:stä meillä on saatu todella hyviä myyntilukuja. Sähköautoa on uusina tarjolla todella vähän. Mutta kun niitä tulee enemmän uusien markkinoille, niin samalla myös täyssähköisten vaihtoautojen valikoima tietysti kasvaa.

Ensikauppa jo teininä

Yksi suurimpia muutoksia Ari Rinta-Joupin omana on ollut rahoitusvaihtoehtojen lisääntyminen. Auton saa nyt todella edullisella rahalla, Ari Rinta-Jouppi sanoo.

Vaikka uusien autojen kauppa yleisesti on hieman takellellut, niin vaihtoautokauppa pelittää hyvin.
– Välillä ongelmaksi käy valikoiman suppeus. On suuri haaste löytää juuri sitä oikeaa tavaraa, mitä asiakkaat kysyvät. Hybridejä ei ole tarpeeksi tarjolla. Vaikka valtaosa vaihtoautovalikoimastamme tuleekin kotimaasta, niin joudumme täydentämään valikoimaa tuomalla vaihtoautoja myös ulkomailta. Viime vuosina olemme hakeneet niitä pääosin Ruotsista. Ehkä Ruotsi-autot ovat keskimäärin paremmin varusteltuja kuin Suomi-autot. Kun Ruotsissa ei ole autoveroa, niin ihmiset panostavat enemmän varusteisiin.

Ari Rinta-Jouppi teki ensimmäisen autokauppansa 15-vuotiaana.
– Myin vuonna 1979 punaisen Corollan, joka taisi olla vuosimallia 1965. Kun asiakas halusi tinkiä hinnasta, kävin vähän väliä kysymässä isältä ja veljeltä, mitäs minä nyt hänelle seuraavaksi sanon. Asiakas opetti nuorta ja kokematonta oikein kunnolla, hän naurahtaa.

Ari Rinta-Jouppi suhtautuu myönteisesti valtiovallan pyrkimykseen uudistaa autokantaa yhä ekologisemmaksi ja lopulta jopa kokonaan sähköiseksi.
–Aikataulu vaan on tiukka, jos rajana on vuosi 2035. Ehkä aikatauluun kaipaisi realismia. Se on iso haaste, kun samalla sähköautoja pitäisi tulla tarjolle yhä enemmän. Tämä vaatii valtiovallaltakin panostusta. Ja infraakin tarvitaan. Miten käy esimerkiksi Helsingissä kadulla autoaan säilyttävän asukkaan, kun kadunvarressa on mahdoton ladata autoa?

Rinta-Jouppi suhtautuu autokaupan tulevaisuuteen kuitenkin rennosti.
–Mehän myymme sitä, mitä kuluttajat haluavat ostaa. Valitettavaa tietysti on, että valtiovallan toimien takia uusien autojen kauppa on pudonnut ja sen takia mennään myös hitaammin kohti pienempiä päästöjä.

Armeija menetti upseerin

Ari Rinta-Jouppia myytäviä tuotteita enemmän innostaa autokauppa bisneksenä ja erityisesti sitä tekevien ihmisten kanssa toimiminen ja heidän johtamisensa. Työsuhteet Rinta-Joupin Autoliikkeessä ovat pitkiä.
–Autokauppiaaksi lähteminen oli minulle luonnollinen  valinta ja vähän itsestäänselvyyskin. En tiedä, mille muulle alalle olisin voinut edes lähteä. No, armeija olisi saattanut olla vaihtoehto, reservin yliluutnantti naurahtaa.

Autokaupan konkarina Ari Rinta-Joupin ei kauan tarvitse miettiä, minkälaisia vinkkejä antaisi asiakkaalleen niin uuden kuin vaihtoautonkin ostoon.
–Ei kannata miettiä, mikä on muotia tai trendi. Miettisin enemmän omaa tarvetta: kuinka paljon ajan, minkälaisia välimatkoja, minkälaisissa olosuhteissa ja tarvitsenko autoa isoihin kuljetustarpeisiin. Oma auto on paras tapa vaikuttaa jokapäiväiseen arkeen: se on paljon helpompaa oikealla autovalinnalla. Ja aina kannattaa pyrkiä uudempaan autoon, koska se on paitsi ekologisempi, myös turvallisempi vaihtoehto. Itse hämmästyin iltapäivälehden nettisivuilla näkemääni videota, jossa pienen  Toyota Yarisin kori selvisi hämmästyttävän ehjänä auton törmätessä isoon hirveen,.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuva Rinta-Joupin Autoliike

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

LUKIJAN AUTO! Rami luottaa vanhaan Primeraan ja Volvoon
Tero Vaara ajanut Volvollaan liki puoli miljoonaa kilometriä
Ansko Pitkänen on ainut suomalainen naispuoleinen stunt-näyttelijä.

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *