Vähän ajettu avoauto löytyy jo kymppitonnilla
10 000 euron hintaluokassa on tarjolla yllättävän paljon alle 100 000 kilometriä ajettuja avoautoja: joko uudempia pikkuautoja tai hieman iäkkäämpiä C-segmentin eli alemman keskiluokan autoja.
Kirjo on laaja: se ulottuu viiden vuoden ikäisestä Citroen DS3:sta reilut 10 vuotta vanhaan Peugeot 308:aan tai Ford Focukseen.
–Tuoreemmalle ja vähän ajetulle Citroen DS3:lle tai Fiat 500C:lle tyypillinen ostaja on vähän nuorempi mies. Myin äskettäin 22-vuotiaalle kaverille ympärivuotiseen käyttöön Citroen DS3:N avattavalla katolla. Nuoremmat miehet haluavat erottua massasta ja on kiva, kun rätin voi repäistä auki, jos lähtee kruisailemaan Kaivopuston rantaan, sanoo J. Rinta-Joupin Helsingin Ala-Tikkurilan myymälän vaihtoautopuolen myyntipäällikkö Sami Torppa.
Toinen tärkeä ostajaryhmä noin 10 000 euron avoautoille ovat 30-60 -vuotiaat naiset.
– Heillekin kohtuullinen matkamittarilukema on tärkeää, mutta he myös haluavat hieman isomman auton. Siksi he päätyvät mieluummin vähän ajettuihin, mutta noin 10-vuotiaisiin Peugeot 308:n ja Ford Focuksen tapaisiin C-segmentin malleihin. Mittarilukeman pitää kuitenkin olla enintään noin 150 000 kilometriä.
Ympärivuotiseen käyttöön
Yhteistä sekä nuoremmille miehille että yli 30-vuotiaille kymppitonnin avoautojen ostajille on, että ne soveltuvat ympärivuotiseen käyttöön.
–Tämän hintaluokan avoautojen ostajilla painottuvat kaupunkiajot. Ehkä nuorille miehille avoautossa on jonkin verran tärkeää myös avoauton näyttävyys ja erottuminen liikenteessä. Varttuneemmat naiset hankkivat avoauton enemmän nautiskeluun, eivätkä koe niinkään tärkeäksi erottumista liikenteessä, Torppa arvelee.
Joitakin tämän päivänkin avoautojen ostajia voi vähän askarruttaa edelleen se, tuleeko autossa talven pakkasilla kylmä.
– Kattomekaniikka on kuitenkin nykyään toimivaa, joten aika harva sitä pelkää, Torppa sanoo.
10 000 euron hintaluokan varsinaista avoautohittiä on Torpankin vaikea nimetä.
– Ehkä sellaiseksi voisi nostaa Fiat 500 C:n. Sen rättikattoratkaisu on hiukan sama kuin aikoinaan rätti-Sitikassa.
Fiat 500 C onkin on oikeastaan puoliavoauto, sillä sivupilarit pysyvät paikoillaan ja kattoa aukeaa vain päältä. Vain kankainen kattolevy ja takaikkuna viikkautuvat tarvittaessa sähkön voimin auton takaosaan. Fiat 500C:n rättikaton aukaisumekanismia onkin verrattu sardiinipurkkiin.
Sama ”sardiinipurkkiratkaisu” rättikattoineen on myös Citroen DS3:n cabriolet-mallissa, samoin pääkilpailijaksi on nimetty Mini Cabrioletissa.
Hieman isommissa C-segmentin Focuksissa, Opel Astroissa ja Peugeot 308:ssa aukeava katto on puolestaan peltiä.
Harrasteautot erikseen
Uudemmat ja pienemmät, n. 10 000 euron arvoiset avoautot eivät kilpaile samoista ostajista n. 10 000 euron arvoisten iäkkäämpien Mercedes-Benzin SLK:n, BMW:n 3-sarjan ja Audin A4 -mallien kanssa.
– Niillä on tässä hintaluokassa ikää 15 vuotta tai enemmän ja niitä ostavat enemmän harrastajat. Isommilla ja tehokkaammilla sekä iäkkäämmillä cabrioleteilla lähdetään esimerkiksi kesäloma-ajelulle vaikkapa Euroopan alppimaisemiin.
10 000 euron uudempien ja vähän ajettujenkin autojen sesonkiaikaa on kevät kesän kynnyksellä.
– Äskettäin myymäni avokattoinen Citroen DS3 on siitä hyvä esimerkki. Autossa ei ollut mitään vikaa: se oli tuore ja vähän ajettu. Mutta niin vain syksyllä meille vaihdossa tullut auto saatiin myytyä vasta maaliskuussa. Kun hintaluokka on kohtuullinen, nämä ovat hyvää myytävää kesän kynnyksellä, mutta enää syksyllä autosta ei saa samaa hintaa. Yleisesti kuitenkin juuri 10 000-15 000 euron hintaluokka on avoautojen myynnissäkin se parhaiten kauppoansa tekevä,Torppa sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa