Kaasujalka

Mika Häkkinen: Max Verstappen selvisi vähällä kolaristaan Valtterin kanssa

Julkaissut:

|

28.5.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mika Häkkinen: Max Verstappen selvisi vähällä kolaristaan Valtterin kanssa

Mika Häkkisen mielestä Max Verstappen selvisi liian kevyellä rangaistuksella törmäyksestään Valtteri Bottaksen kanssa, joka mahdollisesti maksoi suomalaiselle kilpailun toisen sijan. Kolumnissaan Mika myös kunnioittaa F1-legenda Niki Laudaa ja vertaa Lewis Hamiltonin voittoon johtanutta ajoa legendan parhaisiin suorituksiin.

Vaikka Monacon gp:n voittaminen on F1-kuskille joka kerta ikimuistoinen hetki, oli Lewis Hamiltonin sunnuntaisessa voitonriemussa silti jotain erityistä. Tämän kauden kuudes perättäinen Mercedeksen voitto ei nimittäin tullut helpolla, vaan Lewis joutui lyömään peliin kaiken kokemuksensa pysyäkseen Red Bullin Max Verstappenin edellä.

Hamiltonin suorituksessa legendaarisia piirteitä

Monessa mielessä Lewiksen voitto muistutti jollain tapaa Formula 1:n lahjakkaimman, analyyttisimmän ja taktisimman kuljettajan – Niki Laudan – kuuluisimpia voittoja. Laudan poismeno on lajille iso menetys: Ei pelkästään siksi, että hän toimi Mercedeksen puheenjohtajana. Hän toi mukanaan lajiin viisautta, kokemusta ja persoonallisuutta.

Ei ollutkaan yllätys, että Niki oli kaikkien mielessä viikonloppuna, ja hänelle järjestettiin monia kunnianosoituksia ennen keskiviikkona Wienissä järjestettäviä hautajaisia. Joka laji tarvitsee sankarinsa ja supertähtensä, ja Niki Lauda oli ehdottomasti yksi heistä.

Laudan viimeisin voitto Formula 1:ssä tuli vuoden 1985 Hollannin osakilpailussa, jossa hänen täytyi pitää takanaan tallikaverinsa Alain Prost. Tuolloin Lauda sijoittui joka mutkaan puolustusasemiin varmistaen kuitenkin, että hän oli riittävän nopea vauhdikkailla osuuksilla. Tänä sunnuntaina Lewis joutui tekemään täsmälleen samaa pitääkseen Max Verstappenin takanaan. Sillä kun kaikki autot tulivat turva-auton vuoksi varikolle jo kierroksella 11, vaihtoi Mercedes molempiin autoihinsa medium-seoksen renkaat. Yleensä ne kestävät vain 50 kierrosta, mutta Mercedes toivoi mediumiensa kestävän pidempään. Epätyypillinen rengasvalinta tehtiin myös pitkälti siksi, että kisaa varjosti kevyen sateen uhka.

Aikaisen varikkokäyntinsä vuoksi Lewis joutui ajamaan samoilla renkailla 65 kierrosta, minkä takia hän kellotti 2–3 sekuntia normaalia hitaampia kierrosaikoja. Kun renkaat alkaa kulumaan alta, kuskin tulee jarruttaa, ohjata ja kiihdyttää todella säästeliäästi, joten ei ollut ihme, että Lewis todella pelkäsi ohituksi tulemista tai rengasrikkoa. Todelliseen Niki Lauda -tyylin hän teki juuri mitä piti. Lewis haki ajolinjoja radan keskeltä puolustautuakseen Verstappenia vastaan, jonka jälkeen hän varmisti, että sai hyvän kiihdytyksen radan kahdelle nopeimmalle osuudelle – lähtösuoralla ja tunneliin. Tämä kypsä ajo johti voittoon, jonka eteen Lewiksen täytyi todella taistella.

Mercedeksen kilpailijoilla syytä olla huolissaan

Myös Monacosta tuli tällä kaudella Mercedeksen rata. Kilpailijatallien on syytä olla entistä huolestuneempia, sillä moni oletti Monacon hitaan ja kiemurtelevan radan sopivan paremmin Ferrarille tai Red Bullille. Mutta silti aika-ajoissakin paalupaikasta taistelivat Lewis ja Valtteri Bottas. Näytti että ainoa syy sille, miksi Valtteri ei napannut paalupaikkaa, oli aika-ajojen viimeisen osion lopussa lämmittelykierroksella hänet blokannut hitaampi auto.

Toinen merkki Valtterin väkevyydestä nähtiin kilpailun alussa. Max haastoi hänet ensimmäisessä mutkassa, mutta Valtteri puolusti asemaansa hyvin ja piti paikkansa kakkosena Lewisin takana. Olikin todella sääli, että Max törmäsi Valtteriin varikkopysähdyksellä, koska muuten Valtteri olisi voinut säilyttää kakkossijansa ja suojella samalla Lewisiä. Törmäys maksoi lopulta Valtterille paljon aikaa, koska hän joutui tulemaan toistamiseen varikoille, mikä pudotti hänet samalla myös Sebastian Vettelin taakse.

En voi syyttää Maxia ohituksen yrittämisestä, mutta jos tiimi päästää auton varikolta siten, että tapahtuu vaarallinen lähtö, on silloin kuljettajan tehtävä varmistaa, ettei hän törmää kehenkään. Mielestäni Max oli melko onnekas selviytyessään tilanteesta ainoastaan viiden sekunnin aikasakolla.

Oli mahtavaa seurata miten kovaa Max painosti Lewisiä kilpailun viimeisten 20 kierroksen aikana, vieläpä Sebastianin kytätessä tilannetta aivan kannoilla. Oli hienoa, että Max todella antoi hanaa ja yritti Lewisin ohitusta, vaikkakin ohitusyrityksen ajoitus shikaanissa oli hieman myöhässä. Tämä kamppailu viihdytti katsojia, vaikka Lewis lopulta pitikin piikkipaikkansa aina maalin saakka.

Ferrarin vedettävä yhtä köyttä menestyäkseen

Ferrarilla riittää työnsarkaa Monacon jälkeen. Molemmat kuljettajat tekivät virheitä viikonloppuna Sebastianin kolaroidessa harjoituksissa ja Charles Leclercin hukatessa auton punnitusohjeet aika-ajojen aikana, mikä maksoi hänelle kallista aikaa. Tämän sekaannuksen johdosta Charles joutui seuraamaan varikolta, kuinka tallikaveri-Sebastian pudotti hänet ulos aika-ajojen toisesta osiosta. Voin vain kuvitella, kuinka tuskallinen tilanne on Charlesille ollut.

Kaikesta huolimatta uskon, että päivä paistaa vielä Ferrarinkin risukasaan ja lopulta näemme Sebastianin ja Charlesin voittavan kisoja tällä kaudella. Mutta se vaatii, että koko talli alkaa vetää yhtä köyttä.

Maxin pudotessa neljännelle sijalle viiden sekunnin aikasakon johdosta, oli mukavaa nähdä Valtterin liittyvän Sebastianin ja Lewisin joukkoon podiumille. Molemmat kärkikuljettajat käyttivät kilpailussa Laudan kunniaksi valmistettuja kypäriä. Uskon, että Niki olisi nauttinut kilpailusta ja tiedän, että me kaikki tulemme ikävöimään häntä.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *