Kaasujalka

Tarkista kesärenkaiden kunto ajoissa

Julkaissut:

|

12.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Tarkista kesärenkaiden kunto ajoissa

Autonrenkaiden vaihtosesonki lähestyy taas. Jos auton katsastusajankohta osuu talvikuukausille, voi moni ajaa ti tietämättäänkin huonokuntoisilla kesärenkailla. – Yli kuusi vuotta ajoa samoilla renkailla voi heikentää ominaisuuksia tuntuvasti, sanoo Euromasterin tuotepäällikkö Vesa Lindén.

Vaikka iäkkäissä autonrenkaissa kulutuspintaa olisi vielä hyvin jäljellä, pito voi kumiseoksen kovettumisen myötä olla todella huono.

Edes katsastuspäätös ei aina kerro koko totuutta renkaiden kunnosta. Jos vuosittaiset ajokilometrit jäävät vähäisiksi, voi iäkkäässäkin renkaassa olla vielä hyvin kulutuspintaa, ja silloin katsastusmies lyö hyväksytty-leiman paperiin.

–Jos renkaiden ikää ei tiedä, autoilija voi helposti tarkistaa niiden valmistusvuoden. EU-alueella myytävistä autonrenkaista löytyy nelinumeroinen merkintä, jonka kaksi ensimmäistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja kaksi jälkimmäistä valmistusvuoden, Lindén neuvoo.

Rankemmissa ajo-olosuhteissa renkaan ominaisuudet voivat heiketä jo 4-5 vuodessa.

–Jos rengas on käyttämätön, se voidaan vielä viisi vuotta vanhanakin myydä uutena, kunhan se on varastoitu oikein: viileydessä ja suojassa auringonvalolta. Mutta jos rengas on käytössä ja sillä ajetaan viisi vuotta, lämmön- ja kosteusolojen vaihtelut kovettavat kumiseosta niin, että rengas ei enää toimi sadekelillä kuten uutena, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä. Viimeistään 10 vuoden ikäinen ja vähintään viisi vuotta käytössä ollut rengas pitäisi jo pistää vaihtoon, Lindén neuvoo.

Ei kitkarenkailla kesään

Kesällä ei pitäisi ajaa kitkarenkailla lainkaan, vaikka laki sen sallisikin.

– Kaikissa nastattomissa autonrenkaissa on EU:n määräämä märkäpitomerkintä. Laadukkaimmissa kesärenkaissa on A-luokitus. Sen sijaan monet kitkarenkaat menevät huonoimpaan mahdolliseen märkäpitoluokitukseen F. Kitkarengas ei siis missään nimessä ole kesärengas. Useat kitkarenkaat ovat myös erittäin uraherkkiä, ja niiden kumiseos on tarkoitettu viileämpiin olosuhteisiin.

Euromaster on yhä enemmän muutakin kuin pelkkä rengasliike. Se tarjoaa nykyään rengaspalvelujen lisäksi yhä enemmän autohuoltopalveluja, mm. määräaikais- ja kausihuoltoja, öljynvaihtoa, ilmastointilaitteen täyttöhuoltoa ja ohjauskulmien säätöjä.

-Autohuoltopalveluiden merkitys kasvaa koko ajan. Koska renkaanvaihtosesonkeja on vuodessa vain kaksi, kuumimpien rengassesonkien ulkopuolella meillä on mahdollisuus hyödyntää työntekijöidemme osaamista myös muissa huolloissa.

Renkaan virheellinen kuluminen voi kieliä muustakin kuin renkaan valmistusvirheestä. Ja se taas voi tulla esille muun huollon yhteydessä.

– Renkaan vääränlainen kuluminen voi paljastaa esim. ohjauskulmien säätötarpeen, Lindén painottaa.

Euromaster tarjoaa lähestulkoon kaikissa lähes 90 palvelupisteessään (ml. partnerit) eri puolilla Suomea myös rengashotellipalveluja.

Rengashotellissa renkaita säilytetään auringonvalolta suojatuissa ja viileissä tiloissa. Ennen kesä- ja talvisesonkeja asiakkaat saavat Euromasterin asiantuntevalta henkilökunnalta myös tietoa omien renkaittensa kunnosta ja mahdollisesta vaihtotarpeesta, Lindén sanoo.

Henkilökunnalta voi myös kysyä suosituksia, minkälaiset renkaat ovat omaan autoon sopivat.

– Helpoin tapa on ajaa suoraan Euromasterin palvelupisteeseen paikan päälle. Nykyään autoja on hyvin erilaisia, eikä autoilijan voi olettaa tietävän, minkälainen rengas sopii hänen omaan autoonsa. Vain kaupungissa lyhyitä kauppareissuja ajavan tarpeet ovat erilaiset kuin vaikkapa paljon sorateillä tai valtateillä isojakin nopeuksia ajavan autoilijan. Jo pelkästään auton rekisterinumeron perusteella ammattilaiset pääsevät asiakkaalle suosituksia miettiessään pitkälle eteenpäin, Lindén kertoo.

Laaja valikoima renkaita

Rengasala elää jatkuvien uudistuspaineiden alla, eikä pelkästään verkkokaupan yleistymisen takia.

–Vanhat toimintamallit eivät enää toimi. Verkkokaupassa osa kuluttajista tekee valintansa hinnan perusteella. Jos haluamme pärjätä Suomessa, me isot toimijat voimme erottautua kilvasta vain tasaisen korkealaatuisella palvelulla, Lindén sanoo.

Euromaster on toiminut Suomessa vuodesta 1988 lähtien. Tuolloin yksi maailman johtavista rengasvalmistajista, Michelin, perusti maahan holding-yhtiön, jonka tehtävä oli luoda Suomeen kattava renkaiden jakeluverkosto. Se laajeni nopeasti mm. yritysostoin Etelä-ja Länsi-Suomessa, ja vuonna 1992 koko ketjun yhteiseksi nimeksi otettiin käyttöön Euromaster. Tällä hetkellä Euromaster on Suomen suurimpia rengasjakeluketjuja. Palvelupisteitä on kaikkiaan 88, joista 48 on suoraan Euromasterin omistuksessa. Loput ovat franchiseyrittäjiä ja partner-pisteitä.

–Olemme osa Michelin-yhtymää, mutta meiltä löytyy todella laaja valikoima rengasmerkkejä: Michelinin lisäksi muita laadukkaita premium-merkkejä, esim. Goodyear ja Nokian sekä tänä vuonna meille uutena tullut Pirelli. Keskihintaisia renkaita ovat esim. BFGoodrich ja Kumho, ja myös edullisia rengasvaihtoehtoja löytyy. Tärkeintä meille on löytää jokaiselle asiakkaalle juuri ne renkaat, jotka soveltuvat parhaiten juuri hänen käyttötarkoitukseensa.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Euromaster

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Omnia kouluttaa automekaanikkoja Atoy- ja Autofit -korjaamoihin
Eroon pinttyneestä talviliasta
Tarkasta rengaspaineet oikein

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *