Kaasujalka

Pamex-autokorjaamo tuplasti suurempiin tiloihin

Julkaissut:

|

18.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pamex-autokorjaamo tuplasti suurempiin tiloihin

 

Autokorjaamo Pamex muutti syksyllä tuplasti aiempaa isompiin tiloihin Lappeenrannan Myllymäenkadulle.  Uutena palveluna se tarjoaa dieselautoihin hiukkassuodattimen pesua.

Dieselauton hiukkassuodattimen peseminen pesukoneella ja puhtaustakuulla voi tietää asiakkaalle satasten ja jopa tuhansien eurojen säästöä.

– Kun suodatin menee tukkoon noesta ja tuhkasta, merkkikorjaamot aika tyypillisesti tarjoavat ainoaksi ratkaistuksi sen vaihtamista kokonaan uuteen. Se taas on huomattavasti kalliimpaa, kuin suodattimen peseminen: pesu irrotuksineen, kiinnityksineen ja aineineen maksaa vain murto-osan siitä, mitä vaihtaminen kustantaa. Aika tyypillisesti meillä veloitus kaikkine tarvikkeineen ja töineen meillä on 500-700 euroa, kertoo yrittäjä Pasi Mentula Pamexista.

Harvinaista koko Suomessa

DPF, eli hiukkassuodatin löytyy kaikista uusista dieselkäyttöisistä ajoneuvoista. Suodattimen tarkoituksena on suodattaa pakokaasusta pienhiukkaset itseensä.

– Suodattimen elinikä on autosta riippuen 150 000 – 300 000 km. Suodattimen ikää voidaan pidentää puhdistamalla sitä ennen kuin se tukkeutuu. Pahasti tukkeutunut suodatin on vaikea tai jopa mahdoton puhdistaa ja tällöin joudutaan vaihtamaan koko suodatin, sanoo Mentula.

Hiukkassuodattimen pesu tarjoaa vielä hyvin harva autokorjaamo koko Suomessa.

– Olen itse katsonut netistä, että lähin vastaavaa palvelua tarjoava taitaa löytyä jostain Pohjanmaalta, eli satojen kilometrien päästä Lappeenrannasta. Täällä Etelä-Karjalassa ainakaan millään muulla korjaamolla kuin Pamexilla tätä palvelua ei ole, Mentula kertoo.

Entisissä tiloissa Ajurinkadulla Pamex toimi 490 neliön tiloissa ja nosturipaikkoja sillä oli 9. Muutto Länsiautoa vastapäätä Myllymäenkadulle tuplasi tilat 970 neliöön ja samalla nosturipaikkojen määräkin nousi 13:een.

– Jonotusajat ovat lyhyet, meille auton saa sisälle yleensä kahdessa päivässä. Kaksi asentajaakin on palkattu lisää, Mentula sanoo.

Itsenäisyydestä hyötyy asiakaskin

Pamex on nyt ketjuista riippumaton itsenäinen korjaamo.

– Kun emme ole ketjuriippuvaisia, saamme tuoda varaosia sieltä, mistä edullisemmin ne saamme.  Uutta on sekin, että tuomme Saksasta mm. takuukunnostettuja kardaaneita, vaihdelaatikoita, moottoreita ja ilmajousituksen osia hyvin kilpailukykyiseen hintaan. Kun ei ole välikäsiä rahastamalla, niin siitä hyötyy kuluttajakin.

Pamex on monimerkkikorjaamo ja henkilökunnalla on vankka kokemus, pääsääntöisesti jopa 20 vuoden kokemus työstä merkkikorjaamoissa.

– Päämerkkejämme ovat tietysti VAG-konsernin autot: Audit, Volkswagenit, Skodat, Seatit ja Porschekin. Meiltä saa Porscheenkin asennettuina nimenomaan takuukunnostetut alkuperäisvaraosat: siis alkuperäiset eikä alkuperäistä vastaavat, Mentula korostaa.

Mentula omistaa myös Saimaan Autokatsastuksen, joka muuttaa helmikuussa samaan kiinteistöön Pamex-autokorjaamon kanssa. Pamex tarjoaa asiakkailleen myös täyden palvelun rengashotellin.

– Tämän päivän kiireiselle ihmiselle on suuri etu, kun autoa ei tarvitse käyttää useassa eri osoitteessa, vaan saman katon alta saa monenlaista palvelua. Pidemmillä nostureilla nostamme pidemmätkin 5000-kiloiset paketti- ja matkailuautot. Meiltä saa korjauksen ajaksi sijaisauton ja rahoitusjärjestelytkin ovat joustavat: laskun voi maksaa kerralla tai osissa, Mentula sanoo.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Pamex

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?
Vinkit suksiboksin valintaan ja pakkaamiseen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *