Kaasujalka

Koeajo Opel Insignia GSI – Matalan profiilin herrasmiehelle

Julkaissut:

|

16.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Insignia GSI – Matalan profiilin herrasmiehelle

Jos menohaluinen herrasmies ei halua herättää liikaa huomiota, on Opel Insignia -farmari 210-hevosvoimaisella turbodiesel -moottorilla hänelle mukiinmenevä vaihtoehto.

Ensimmäiseksi tietysti törmää kysymykseen: ”Hieno ja tyylikäs auto, mutta kuka hitto on valmis maksamaan yli 70 000 euroa Opelista?”. Siitäkin huolimatta, että siinä on 8-lovinen automaattilaatikko, neliveto ja dieselmyllystäkin irtoaa tehoa 210 hevosvoimaa.

Rehellisesti sanottuna sitä mietin vähän itsekin. Tosin sitten oli jo vähän tarkistettava kantaansa, kun mietti premium-luokan kilpailijoiden hintoja. Vaihtoehtojahan riittää, mutta otetaan nyt esimerkkitapaukseksi vaikkapa  farmarimallinen Audi A4.

Leveä ja pitkä

Mitoiltaan Insignia Sports Toureria voi verrata Audi A6 Avantiin. Insignia-farmarin ja Audi A6 Avantin  mitat ovat suunnilleen yhtenäiset, A4 Avant jää selvästi Insigniasta jälkeen. Insignia on hitusen pidempi ja korkeampi kuin Audi A6 Avant, leveydessä se häviää  isolle Audille 2,3 senttiä. Tavaratilaakin on vain aavistuksen niukemmin.

Hintaluokka onkin sitten jo ihan toinen juttu. Nelivetoisten Audi A6 Avant -dieselien hinnat lähtevät hiukan yli 69 000 eurosta. Nelivetoisen Insignia GSI 2.0 CDTI Bi-Turbon lähtöhinta on yli 10 000 euroa vähemmän, 58 790 euroa. Toki halvimmasta nelivetoisesta Audi A6 Avant Quattro -dieselistä irtoaa tehoa 22 hevosvoimaa enemmän, mutta eiköhän se ole Suomen nopeusrajoituksilla aika pieni juttu.

Tosin Audi A4 Avant  kuitenkin on Insignia Sports Tourerin varsinainen kilpailija, samoin Volvo V60 ja VW Passat Variant. Vastaavasti taas halvimman 190-hevosvoimaisen ja nelivetoisen Passat Variantin hinta DSG-automaattilaatikolla on 46 285 €, siis yli 12 000 euroa Insigniaa vähemmän. Ulkomitoiltaan Passat on Insigniaa hiukan pienempi, mutta  tavaratila puolestaan on suurempi, 650-1780 litraa.

Äänetön diesel

Vaikka 210-hevosvoimainen tuplaturbo-diesel eittämättä liikkuu ihan riittävän rivakasti moottoritienopeuksissakin, on vaikea kuvitella Opel-miestä kaahailemassa Lahden moottoritiellä viikonlopun perjantairuuhkissa mielipuolen lailla.

Nappia painamalla voi säädellä myös alustan, ohjauksen ja vaihteiston käyttäytymistä.  210-hevosvoimainen turbodiesel jaksaa vääntää mukavasti, vääntöä on peräti 480 Newtonmetriä.

8-lovinen automaattilaatikko voi menohaluiselle tuntua vähän verkkaiselta, mutta jotenkin uskoisin, ettei sekään haittaa tällaisen farmari-Opelin ostanutta herramiestä. Hän luultavasti arvostaa ennen kaikkea mukavuutta ja hiljaista kyytiä pitkien suorien valtateillä. Moottorin ääni on pehmeä ja ensin en meinannut oikein edes muistaa, että ajoin dieselillä.

Opel Insignia GSI Sport Tourer 2.0 CDTI Bi-Turbo A8 4 x 4
Moottori: R4, 1956 cm3
Tehot: 210 hv
Huippunopeus: 231 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Vääntö: 480 Nm
Co2-päästöt: 192 g/km
Yhdistetty kulutus: 7.3 l/100 km
Mitat: pituus 4998 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2829 mm.
Hinta: alk. 56 041 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 72 397 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *