Kaasujalka

Uudet Seat Ibiza ja Arona 1,0 TGI – ekologiset vaihtoehdot

Julkaissut:

|

15.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uudet Seat Ibiza ja Arona 1,0 TGI – ekologiset vaihtoehdot

Seat Ibiza ja Arona -mallistot täydentyivät ympäristöystävällisillä kaasuversioilla. Ibiza ja Arona 1,0 TGI ovat käyttökustannuksiltaan edullisempia ja ympäristöystävällisempiä kuin vastaavat diesel- tai bensiinimoottorilla varustetut mallit tai ei-ladattavat hybridit. 

Uudet Seat Ibiza ja Arona on varustettu kolmesylinterisellä, 12-venttiilisellä 1,0 TGI-moottorilla ja kuusivaihteisella manuaalisella vaihteistolla. Moottorin maksimiteho 90 hv on käytössä 4500–5800 kierrosnopeudella ja maksimivääntö 160 Nm 1900–3500 kierrosnopeudella. Ibiza 1,0 TGI:n huippunopeus on 180 km/h ja se kiihtyy 0–100 km/h 12,1 sekunnissa. Arona 1,0 TGI:n huippunopeus on 172 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan 12,8 sekunnissa.

Keskimääräinen polttoaineen kulutus maa-/biokaasulla on Ibizassa 5,8–6,3 m3 (3,8–4,1 kg/100 km) ja Aronassa 5,8–6,5 m3 (3,8–4,2 kg/100 km), jolloin CO2-päästöt ovat välillä 106–115 g/km.

Ibizan ja Aronan TGI-versio on varustettu neljällä polttoainesäiliöllä, joista kolme on maa-/biokaasusäiliöitä (13,8 kg) ja neljäs 9 litran bensiinisäiliö. Ne tarjoavat maa-/biokaasulla toimintamatkaa noin 400 km ja bensiinillä lisäksi noin 160 km, kokonaistoimintamatkan ollessa noin 560 kilometriä.

Täysin 1,0 TSI -bensiiniversiota vastaavan varustelun lisäksi uudessa TGI:ssä on myös kaikki maa-/biokaasukäyttöön tarvittavat komponentit, kuten esimerkiksi kaasusäiliöt, kaasun täyttöaukko bensiinitankin täyttöaukon vieressä, kaasun lämpötila- ja paineanturit sekä paineensäädin ja kaasunsyöttöjärjestelmä.

Moottoriin on lisätty erityiset kromi-nikkelipäällysteiset männät, jotka on sovitettu kaasukäyttöön. Venttiili-istukat on vahvistettu kulutuskestävyyden parantamiseksi, imuventtiilien avautumista on parannettu kaasun kierron tehostamiseksi palotilassa ja kevyempi turboahdin parantaa moottorin vastetta. Lisäksi kojelaudasta löytyvät erilliset polttoainemittarit molemmille säiliöille. Lisäksi 1,0 TGI:n turboahdin painaa vähemmän, joten turbiini vaikuttaa välittömästi moottorin vasteen kasvattamiseen.

Molemmat TGI-mallit käyttävät kaasua pääasiallisena polttoaineena, ja bensiini vaihtuu polttoaineeksi vasta kaasutankin tyhjennyttyä. Jäähdytysnesteen lämpötilan laskiessa alle -10 asteeseen moottori käynnistetään bensiinillä ja kaasusuuttimet lämmitetään ennen kaasujärjestelmän automaattista aktivointia. Polttoaineen vaihto tapahtuu automaattisesti eikä kuljettaja huomaa eroa ajoneuvon suorituskyvyssä tai dynamiikassa – kulloinkin käytössä olevasta polttoaineesta kertoo vain mittariston merkkivalo. Näin ajatellen TGI:ssä yhdistyy kaksi erilaista ajoneuvoa, mahdollistaen kestävän ja taloudellisen liikkumisen maa-/biokaasulla sekä käytön tavanomaisena bensiiniautona kaasun loppuessa.

Varustelutasoina Style, Xcellence ja FR

Uudet TGI-mallit ovat saatavissa kolmessa eri varustelutasossa: Style, Xcellence ja FR. Vakiovarusteet ovat samat kuin tavallisessa polttomoottoriversiossakin, pois lukien FR-varustelutason SEAT Drive Profile -ajoprofiilin valinta ja Ibiza TGI:ssä FR-varustelutason urheilullinen alusta. Vetokoukku ei ole puolestaan saatavilla mihinkään varustelutasoon. Kaasusäiliöt vaikuttavat luonnollisesti tavaratilaan ja tilavuudet ovat seuraavat: Ibiza TGI 262 litraa (tavallisesti 355 l) ja Arona TGI 282 litraa (tavallisesti 400 l).

Ibiza TGI:n ja Arona TGI:n vakiovarusteisiin kuuluvat mm. vakionopeudensäädin, väsymyksen tunnistusjärjestelmä, led-päiväajovalot, peruutustutka takana ja nahkaverhoiltu ohjauspyörä. Aronan Xcellence- ja FR-varustelutasojen Navi System -audio- ja navigointijärjestelmä 8-tuuman kosketusnäytöllä näyttää mm. polttoaineen kulutustiedot sekä tiedot ajetusta matkasta polttoaineen mukaan. Näyttö kertoo myös tietoja kaasun kulutuksesta, jäljellä olevasta ajomatkasta molemmilla polttoaineilla sekä mahdollisista kaasujärjestelmän toimintahäiriöistä.

Seat Ibiza TGI:n hinnat alkavat 17 607,72 eurosta (SEAT Ibiza 1,0 TGI Style, manuaalivaihteisto) ja Arona TGI:n hinnat puolestaan 20 769,21 eurosta ( Arona 1,0 TGI Style, manuaalivaihteisto).

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Poliisit puuttuivat ajamiseeni | Ali Jahangiri | Kaasujalka 4.kausi 5.jakso
SAHK ry:n 60. valtakunnallinen Retkeilyajo 14.–15.6.2019
Audi A4 sai uutta tekniikkaa ja kasvojenkohotuksen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *