Sama vuosimalli, eri korimalli – BMW 5-sarja
BMW:n 5-sarjan vuonna 2010 uudistunut malli maksaa vaihtoautoliikkeessä mennen tullen 30-40 % enemmän kuin samanikäinen ja muutenkin vastaava, mutta edellisen korimallin vitos-Bemari.
BMW:n 5-sarjan E60-mallia valmistettiin vuosina 2003-2010. Muotoilu jakoi mielipiteitä voimakkaasti. Vuonna 2007 E60 sai pienen kasvojenkohotuksen, jonka näkyvin muutos oli uusi etupuskuri, mutta pieniä uudistuksia tehtiin kauttaaltaan.
F10-malli esiteltiin marraskuussa 2009 ja se tuli myyntiin Euroopassa maaliskuussa 2010. Se oli edeltäjäänsä 4 cm pidempi ja akselivälikin oli 10 cm pidempi. F10 –mallia valmistettiin aina vuoteen 2017 asti.
F10-malli teki edeltäjästään auttamatta vanhahtavan näköisen. Ja se näkyy myös vaihtoautoliikkeiden hinnoittelussa.
–Jos rinnakkain on vaikkapa parisataatuhatta kilometriä ajettu E60-korimallin 5-sarjan Bemari vuosimallia 2010 ja rinnalla on samanikäinen sekä varusteiltaan ja mittarilukemaltaan vastaava uudempi F10-korimallin Bemari, uudemman mallin hinta on mennen tullen 30-40 % korkeampi. E60-malli on selvästi enemmän nuorison kulttiauto ja se näkyy hinnoittelussakin.
E60-mallia saa edullisesti
Kun E60-korimallin 5-sarjan BMW vuosimallia 2010 helposti näyttää jopa 14 vuotta vanhalta, näyttää samanikäinen F10-korimalli puolestaan jopa vuoden vanhalta: F10-sarjan tilalle esiteltiin G30 –malli syksyllä 2016
. Nykyinen BMW 5-sarjalainen on edeltäjäänsä 36 millimetriä pidempi ja kuusi millimetriä leveämpi. Ilmanvastuskerroin on 0,22 eli erittäin pieni.
Nykyinen 5-sarjan Bemari muistuttaa kuitenkin huomattavasti enemmän edeltäjäänsä kuin F10-malli E60-mallia.
Lännistön mukaan E60-korimallin vitos-Bemareita voi saada järkevillä kilometreillä ja hienoilla varusteilla jopa n. 10 000 eurolla, kun samanikäisestä, saman verran ajetusta ja muutenkin vastaavasta F10-korimallisesta pitää maksaa helposti 15 000 euroa tai enemmänkin.
–Näiden kahden eri korimallin ostajien välillä on myös selkeä ikäjakauma. Melko tyypillinen vanhemman korimallin 5-sarjan Bemarin ostaja on juuri ammattiin valmistunut nuori, joka laittaa n. 10 000 euroa ensimmäiseen autoonsa. Samanikäisen uudemman mallin ostajat ovat hieman iäkkäämpiä ja usein perheellisiä, Lännistö sanoo.
BMW 520 sedan E60-korimalli (2003-2010): pituus 4841 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2888 mm.
BMW 520 farmari E60-korimalli (2003-2010): pituus 4843 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1491 mm, akseliväli 2888
520 2.0i-bensamoottorien tehot: 163-170 hv.
520-dieselien tehot: 163-177 hv.
BMW 520 sedan F10-korimalli (2010-2016): pituus 4899 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1464 mm, akseliväli 2968 mm.
BMW 520 farmari F10-korimalli (2010-2016): pituus 4909 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1462 mm, akseliväli 2969 mm.
520i 2.0i-bensamoottorin tehot 184 hv.
520d 2.0-dieselmoottorin tehot: 184 hv.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa