Kaasujalka

Sama vuosimalli, eri korimalli – BMW 5-sarja

Julkaissut:

|

18.2.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sama vuosimalli, eri korimalli – BMW 5-sarja

BMW:n 5-sarjan vuonna 2010 uudistunut malli maksaa vaihtoautoliikkeessä mennen tullen 30-40 % enemmän kuin samanikäinen ja muutenkin vastaava, mutta edellisen korimallin vitos-Bemari.

BMW:n 5-sarjan E60-mallia valmistettiin vuosina 2003-2010. Muotoilu jakoi mielipiteitä voimakkaasti. Vuonna 2007 E60 sai pienen kasvojenkohotuksen, jonka näkyvin muutos oli uusi etupuskuri, mutta pieniä uudistuksia tehtiin kauttaaltaan.

F10-malli esiteltiin marraskuussa 2009 ja se tuli myyntiin Euroopassa maaliskuussa 2010. Se oli edeltäjäänsä 4 cm pidempi ja akselivälikin oli 10 cm pidempi. F10 –mallia valmistettiin aina vuoteen 2017 asti.

F10-malli teki edeltäjästään auttamatta vanhahtavan näköisen. Ja se näkyy myös vaihtoautoliikkeiden hinnoittelussa.

–Jos rinnakkain on vaikkapa parisataatuhatta kilometriä ajettu E60-korimallin 5-sarjan Bemari vuosimallia 2010 ja rinnalla on samanikäinen sekä varusteiltaan ja mittarilukemaltaan vastaava uudempi F10-korimallin Bemari, uudemman mallin hinta on mennen tullen 30-40 % korkeampi.  E60-malli on selvästi enemmän nuorison kulttiauto ja se näkyy hinnoittelussakin.

E60-mallia saa edullisesti

Kun E60-korimallin 5-sarjan BMW vuosimallia 2010 helposti näyttää jopa 14 vuotta vanhalta, näyttää samanikäinen F10-korimalli puolestaan jopa vuoden vanhalta: F10-sarjan tilalle esiteltiin G30 –malli syksyllä 2016

. Nykyinen BMW 5-sarjalainen on edeltäjäänsä 36 millimetriä pidempi ja kuusi millimetriä leveämpi. Ilmanvastuskerroin on 0,22 eli erittäin pieni.

Nykyinen 5-sarjan Bemari muistuttaa kuitenkin huomattavasti enemmän edeltäjäänsä kuin F10-malli E60-mallia.

Lännistön mukaan E60-korimallin vitos-Bemareita voi saada järkevillä kilometreillä ja hienoilla varusteilla jopa n. 10 000 eurolla, kun samanikäisestä, saman verran ajetusta ja muutenkin vastaavasta F10-korimallisesta pitää maksaa helposti 15 000 euroa tai enemmänkin.

–Näiden kahden eri korimallin ostajien välillä on myös selkeä ikäjakauma. Melko tyypillinen vanhemman korimallin 5-sarjan Bemarin ostaja on juuri ammattiin valmistunut nuori, joka laittaa n. 10 000 euroa ensimmäiseen autoonsa. Samanikäisen uudemman mallin ostajat ovat hieman iäkkäämpiä ja usein perheellisiä, Lännistö sanoo.

BMW 520 sedan E60-korimalli (2003-2010): pituus 4841 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2888 mm.
BMW 520 farmari E60-korimalli (2003-2010): pituus 4843 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1491 mm, akseliväli 2888
520 2.0i-bensamoottorien tehot: 163-170 hv.
520-dieselien tehot: 163-177 hv.

BMW 520 sedan F10-korimalli (2010-2016): pituus 4899 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1464 mm, akseliväli 2968 mm.
BMW 520 farmari F10-korimalli (2010-2016): pituus 4909 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1462 mm, akseliväli 2969 mm.
520i 2.0i-bensamoottorin tehot 184 hv.
520d 2.0-dieselmoottorin tehot: 184 hv.

 

Juuri ammattiinsa valmistunut nuori voi tehdä E60-korimallin BMW:n 5-sarjalaista etsiessään löytyjä edullisesti. Kuvan vanhemman mallinen ja porrasperäinen BMW 520 automaattilaatikolla ja 2-litraisella dieselmoottorilla on vuosimallia 2010 ja vain 175 000 kilometriä ajettu. Tehoa autossa on 177 hevosvoimaa ja lempääläisen Novoset Oy:n hintapyyntö on 14 470 €. Auto on säännöllisesti huollettu ja sillä on Suomi-historia.

Uudistunut BMW 520 –diesel mallia F10 on jo selkeästi samanikäistä vanhempaa mallia hinnakkaampi, vaikka vuosimalli ja mittarilukema olisi sama. Kuvan porrasperäisestä uudemman mallisesta vuosimallin 2010 BMW 520 A F10 Business Sportista 2-litraisella dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla MPS-Motors Jyväskylässä pyytää 19 390 €. Auton mittarilukema on 173 000 km ja moottorin tehot ovat 184 hevosvoimaa.

Vanhempikorinen eli E60-mallinen BMW 520-farmari 2-litraisella dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla vuosimallia 2010 oli jyväskyläläisessä Arsin Autoliikkeessä myynnissä 13 390 eurolla. Auton mittarilukema oli 208 000 km

Tuoreempaa korimallia edustava, vuosimallin 2010 BMW 520-dieselfarkku automaattilaatikolla oli selkeästi samanikäistä, mutta vähemmän ajettua vanhempikorista farkku-Bemaria hinnakkaampi. Kuvan 520 Sport Touringilla oli ajettu 237 000 km ja hintapyyntö Hyvinkään Nelipyörässä 16 400 €.

Teksti Timo Kiiski

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *