Kaasujalka

Koivusen sulkakeisari

Julkaissut:

|

4.2.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koivusen sulkakeisari

Koivunen Oy:n tuotepäällikkö Aki Autio on viimeisten viiden vuoden aikana vaihtanut  Fixus- liikkeiden asiakkaiden autoihin yli 20 000 pyyhkijänsulkaa.

Kun Aution kollega jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten, hänen ehdotuksestaan Autiolle myönnettiin ”Suomen sulkakunkun” diplomi.

Ajanhenkeen sopivampi arvonimi lienee kuitenkin ”Suomen sulkakeisari”.

Autio on kiertänyt myymässä ja asentamassa Fixus- liikkeiden asiakkaiden autoihin pyyhkijänsulkia vuodesta 2009 lähtien. Reilu viisi vuotta sitten hän alkoi pitää asennuksistaan tukkimiehen kirjanpitoa ja pääsi laskelmissaan yli 20 000 sulan asennukseen eli noin 10 000 autoon.

–Keskiarvoksi tulee sellaiset 100 vaihdettua sulkaa päivässä. Toissapäivänä oli 200. sulkapäiväni Mikkelissä ja päivän saldo oli 241 vaihdettua sulkaa, hän naurahtaa. Päiväennätys on yli 300 sulkaa Kouvolasta parin vuoden takaa ja tavoitteena on saada se rikotuksi vielä jonain päivänä.

Tarjonta kasvanut hurjasti

Sulkapäivien merkeissä Autio on kiertänyt Fixus- liikkeitä ympäri maata.

– Sulkamallien tarjonta on viimeisten 15 vuoden aikana kasvanut ihan huimasti. Pelkästään etulasinpyyhkijöille on 18-20 erilaista kiinnitystapaa. Yksittäisten sulkamallien tarjontaa voi vain arvailla, kun jo takalasinpyyhkijänsulkiakin on pelkästään Boschin valikoimassa yli 100.

Aution työnantaja, teknisen kaupan Koivunen Oy toimii henkilöautojen sekä raskaan ajoneuvokaluston varaosien, lisävarusteiden, laitteiden, renkaiden ja vanteiden sekä työkalujen, koneiden ja kiinnitystarvikkeiden maahantuojana. Pyyhkijänsulat ovat tuotepäällikkö Aution suurin yksittäinen vastuualue. Koivunen maahantuo Bosch-,  Champion- ja Valeo -merkkisiä sulkia.

Enää pyyhkijänsulan vaihtaminen ei hoidu noin vain omatoimisesti keneltä tahansa autoilijalta

–Jos on  uudempi auto vähänkin erikoisemman näköisellä kiinnityksellä, menee tavalliselta kuluttajalta helposti sormi suuhun. Ennen vanhaan se oli helpompaa, kun pyyhkijöiden ns. ”vanhan liiton” koukkukiinnitykset olivat yleisempiä, Autio sanoo.

Yhä varustellumpia

Autio tietää, että valitettavan moni suomalainen panttaa pyyhkijänsulkien vaihtamista viime hetkiin asti.

–Mikkelissä eräs äiti kävi ensin vaihdattamassa omat sulkansa ja toi sitten vaihtoon myös tyttärensä Bemarillaan. Tyttären pyyhkijöistä kumiosat  olivat jo kokonaan irronneet pois ja jäljellä oli enää pelkät rungot. Tytär itse vain ei oikein edes tiennyt, kuinka huonoilla sulilla ajoikaan, Autio hymyilee.

Autio varoittaa luottamasta liikaa siihen uskoon, että pilkkahintaankin voi saada laatua.

– Jos sulkaparin hinta on esim.10 euroa, eivät sulat välttämättä ole kovin pitkäikäiset. Riittävän laadukkaiden sulkaparien keskihinta liikkuu siinä 27 -28 euron tietämillä, kun puhutaan rungottomista sulista.

Omatoimisesti sulkia vaihtavien yleisin virhe on jättää vaihdon aikana pyyhkijänvarret  ylös.

– Sitä ei saisi tehdä ikinä. Riskinä on, että varsi voi lämähtää ykskaks tuulilasiin ja rikkoa sen. Tiedän, että varsinkin moni koukkukiinnityksellä varustetun auton omistaja on tämän virheen tehnyt. Itse en ole urani aikana rikkonut yhtään lasia, Autio sanoo.

Pyyhkijänsulkien kesto vaihtelee luonnollisesti käytön ja ajokilometrimäärän mukaan.

Kyllä autoilija itse parhaiten tunnistaa, milloin sulat on syytä vaihtaa. Varsinkin nyt pimeinä iltoina ja öinä huonon pyyhkijän jäljiltä lasiin jää raitaa tai kalvoa, huonot sulat myös hyppivät kovuuttaan. Suosittelisin vaihtamaan sulat ainakin kerran vuodessa sekä paljon ajaville aina keväisin ja syksyisin. Tiedän, että paljon ajavat  taksit vaihtavat sulat usein neljästi vuodessa, pääkaupunkiseudulla jotkut tekevät sen jopa kerran kuukaudessa.

Tänä päivänä joissakin sulkamerkeissä on jo vaihtoajankohdan ilmaisevia indikaattoreitakin.

– Kun tarran alkuperäinen musta tai harmaa väri on muuttunut auringonkeltaiseksi, on aika vaihtaa sulat. Sulkia rikkovat niin pakkanen kuin hellekin. Viime kesänä kun oli yli 60 hellepäivää,  jotkut huomasivat vasta elokuun sateilla pyyhkijöitä  käyttöön ottaessaan, että kumit olivat jämähtäneet lasiin kiinni.

Talvella taas on riskinä se, että lämpötilan pakastuessa sulat voivat jäätyä lujastikin kiinni lasiin. Tämä ongelma korostuu varsinkin lumisateella ja esimerkiksi sisälämmittimen samanaikaisella käytöllä, sulanut lumi jäätää sulat kiinni lasiin kelien muuttuessa pakkaselle.

– Siksi pyyhkijät olisi hyvä nostaa Lapin hiihtolomareissuillakin ylös yön ajaksi, jos se mahdollista , Autio neuvoo.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *