Kaasujalka

Uusi Honda CR-V Hybrid on saapunut Suomeen

Julkaissut:

|

30.1.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Honda CR-V Hybrid on saapunut Suomeen

Uusi viidennen sukupolven Honda CR-V tuo ensimmäistä kertaa eurooppalaisten saataville edistyksellisen itselataavan hybriditekniikan katumaasturiin asennettuna. Honda CR-V Hybridin hinnat alkavat 40 350,72 eurosta.

 

Honda esitteli ensimmäisen CR-V:n vuonna 1995. Honda CR-V:n myynti ylittää pian kymmenen miljoonan auton rajan.

Euroopassa CR-V kattaa neljänneksen Hondan myynnistä. Suomessa tämän katumaasturin merkitys on vielä paljon suurempi. Honda CR-V on ollut vuosikausia maamme eniten myyty nelivetoinen katumaasturi. Suomessa on liikenteessä yli 25 000 CR-V:tä.

Hybrid on aina viisipaikkainen

7-tuumainen värillinen informaationäyttö (DII = Driver Information Interface). Näytön ylemmästä osasta voi seurata akuston energiavirran käyttöä, eli latautuuko vai kuluttaako akku. Näytössä on digitaalisen nopeusmittarin lisäksi polttoainemittari ja akun varaustilan ilmaisin. Informaationäytön alempaan osaan voi valita haluamansa tiedot, esim. navigaattorin ohjeet, audion tiedot, älypuhelimen yhteystiedot tai AWD-järjestelmän tilan.

Hybridin tavaratila on lattian alle asennettujen akkujen takia hieman bensiinimalleja pienempi, mutta tilaa on edelleen peräti 497 litraa. Taittamalla takaistuimet eteen tila kasvaa melkein 1,7 kuutiometrin kokoiseksi ja lattiapinnan pituus on 1 830 mm eli 250 mm enemmän kuin edellisessä CR-V:ssä. Saatavana on sähkökäyttöinen takaluukku, joka aukeaa käsin koskematta heilauttamalla jalkaa puskurin alla.

Honda hybridijärjestelmän sydämenä on itselataava i-MMD-tekniikka (intelligent Multi-Mode-Drive). i-MMD yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi.

CR-V Hybridissä on taloudellinen 2,0-litrainen i-VTEC Atkinson bensiinimoottori, jonka suurin teho on 107 kW (145 hv)/6 200 r/min. Sähkömoottori tuottaa tehoa 135 kilowattia (184 hv) ja vääntöä 315 Nm. Hybridivoimalinjasto kiihdyttää CR-V Hybridin nollasta sataan etuvetoisena 8,8 ja nelivetoisena 9,2 sekunnissa. Huippunopeus on molemmissa rajoitettu 180 km/h.

Etuvetoisen CR-V Hybridin yhdistetty kulutus on 6,9 litraa sadalla (WLTP) ja hiilidioksidipäästö 156 g/km. Nelivetoisen CR-V Hybridin kulutus on 7,3-7,4 l/100 km ja vastaavasti hiilidioksidipäästöt 166-168 g/km.

Hondan ainutlaatuinen i-MMD-teknologia vaihtaa kolmea ajotilaa täysin automaattisesti tilanteen mukaan pyrkien mahdollisimman alhaiseen kulutukseen. Käytössä ovat sähköajo (EV Drive), hybridiajo (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajo (Engine Drive).

EV Drive -ajotilassa sähkömoottori saa virtansa pelkästään litiumioniakusta, jonka voimalla auto liikkuu. Hybrid Drive -ajotilassa bensiinimoottorin voima menee generaattorina toimivalle sähkömoottorille, jonka kautta voima välitetään pyörille voimaa välittävälle sähkömoottorille. Engine Drive -ajotilassa kytkin lukitsee bensiinimoottorin antamaan voimaa suoraan pyörille.

Taajamassa ajettaessa CR-V Hybridin tekniikka käyttää pääosin Hybrid Drive ja EV Drive -ajotiloja. Hybrid Drivella liikuttaessa bensiinimoottoria voidaan käyttää myös generaattorin kautta akkujen lataamiseen. EV Driven avulla voidaan ajaa enimmillään noin kaksi kilometriä täysin päästöittä.

Maantiellä ja suurissa nopeuksissa Engine Drive on taloudellisin ajotila. Se voi saada tarvittaessa, esim. kiihdytettäessä tai jyrkässä ylämäessä lisävoimaa sähkömoottorilta.

Tasaisella 60 km/h nopeudella ajettaessa CR-V Hybrid toimii yleensä yli puolet ajasta EV Drive -ajotilassa. Kun vauhti nostetaan sataan kilometriin tunnissa, EV Drive -ajotila on käytössä noin kolmasosan ajasta. Saavuttaakseen huippunopeutensa CR-V Hybrid käyttää Hybrid Drive -ajotilaa.

Perinteisen mekaanisen vaihteiston sijaan CR-V Hybridissä on yksi kiinteä välityssuhde, joka yhdistää pyörivät komponentit keskenään. Tällä uudella tekniikalla voima saadaan siirrettyä ilman perinteisiä voimansiirron häviöitä. Kokonaisuus on myös kooltaan huomattavasti kompaktimpi kuin perinteinen planeettapyörästöön perustuva CVT-vaihteisto.

CR-V Hybridissä on ohjauspyörässä samanlaiset siivekkeet kuin automaattivaihteisissa CR-V-malleissa. Niillä säädellään hidastuvuuden voimakkuutta. Vasemmanpuoleisella siivekkeellä lisätään neliportaisen järjestelmän hidastuvuutta, ja oikeanpuoleisella siivekkeellä puolestaan vähennetään hidastuvuutta. Toimintaa voi seurata mittariston inforuudusta. Hidastuksen aikana kerätään energiaa talteen ja sillä ladataan litiumioniakkua.

Ajoasennossa (D) ylimääräinen hidastuvuus on mukana vain väliaikaisesti, ja se poistuu automaattisesti käytöstä, kun kiihdytetään tai ajetaan tasaisella nopeudella. Kun ollaan Sport-ajotilassa, siivekkeillä valittu hidastuvuus on käytössä siihen saakka kunnes ajaja peruuttaa sen.

Yhtenä tärkeänä tekijänä hyvälle ajettavuudelle on alhaalla sijaitseva painopiste. Se on pysynyt ennallaan, vaikka CR-V Hybridin maavara on kasvanut 27 mm edelliseen CR-V:hen verrattuna. Se on etuvetomalleissa 184 mm ja nelivetomalleissa 194 mm.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *