Mika Häkkinen: Tunteet saa näyttää, mutta väkivaltaan ei pitäisi turvautua
”Häkä” pitää osumaa kilpailutilanteena, jonka kuitenkin olisi voinut välttää. Verstappenin kuohahdus saa Häkkiseltä ymmärrystä, mutta mestari kuitenkin muistuttaa, ettei väkivalta kuulu Formula ykkösiin.
Voittaminen Formula ykkösissä vaatii riskinhallintaa, ja sunnuntainen Brasilian osakilpailu oli täydellinen osoitus siitä. Max Verstappenin olisi pitänyt ajaa helppoon voittoon, mutta kierroksella 43 Esteban Ocon haastoi Maxin ykkösmutkassa päästäkseen takaisin samalle kierrokselle, ja puolustuspäätös johti kolariin Red Bullin ja Force Indian välillä.
Sen kaltainen yhteentörmäys voi sattua milloin vain. Siksi kilpailun johtajan pitääkin aina muistaa, ketä vastaan ajaa kilpaa ja tehdä kaikkensa pitääkseen tarvittava välimatka muihin autoihin. Kummankaan tarkoitus tuskin oli osua yhteen. Molemmat tekivät sen virheen, että olettivat toisen antavan tilaa.
Lewis Hamiltonille voitto oli ehkä uran onnekkain. Tässä tapauksessa riskinhallintaa vaati hajoava moottori. Kierrokselta 19 eteenpäin Mercedeksen insinöörit näkivät telemetriadatasta, että moottorissa oli vakava ongelma. Tietojen mukaan lämpötilat olivat nousseet tuhanteen asteeseen, joten talli yritti pitää ongelman aisoissa kahdella tavalla: ensinnäkin tehoja vähennettiin, ja toiseksi moottorikarttaa eli voimayksikön suorituskykyä säätelevää ohjelmistoa käytettiin alentamaan rasitusta ja lämpötilaa.
Kaiken lisäksi Lewisilla ja tallikaveri Valtteri Bottaksella oli myös rengaspulmia. Mercedeksen kisa oli täynnä ongelmien hallintaa, mutta kun Max ja Esteban kolaroivat ja Max spinnasi, Lewis oli valmis ottamaan johtopaikan ja voittamaan kisan.
Tunteet kävivät kuumina
Kilpailun jälkeen Max etsi Estebanin käsiinsä ja tönäisi häntä punnitusalueella, mikä tietenkin sai paljon palstatilaa mediassa. Sellainen käytös ei ole ihanteellista, mutta pitää muistaa, että Max on nuori ja kunnianhimoinen eikä varmalta näyttäneen voiton menettämistä ole helppo käsitellä.
Minäkin koin tunteikkaan hetken vuoden 1999 Italian osakilpailussa. Menetin voiton vaihdettuani väärälle vaihteelle ykkösshikaanissa, jonka jälkeen spinnasin ulos radalta. Myös kovimman kilpakumppanini Michael Schumacherin tunteet olivat pinnassa, jos kaikki ei mennyt odotetulla tavalla. Kaikki muistavat, miten hän rynnisti McLarenin pilttuuseemme Belgiassa vuonna 1998 sen jälkeen, kun kolari tallikaverini David Coulthardin kanssa vei häneltä voiton. Michael näytti siltä, että oli valmis mottaamaan Davidia. Ei ihme, että David piti kypärän päässään!
Tunteet ovat osa kaiken tasoista urheilua, mutta mielestäni tilanteen ei koskaan pitäisi äityä fyysiseksi. Toivottavasti Max pohtii tapahtunutta. Hän on hyvin lahjakas ja tuleva mestari. Mestaruuden voittaminen kuitenkin vaatii aggressioiden kanavoimista autoon ja voiton tiellä olevien riskien välttämistä.
Merkkimestaruus odotetusti Mercedekselle
Lewisin voitto ja Valtterin viides sija varmistivat Mercedekselle valmistajien mestaruuden. Se on tallin viides peräkkäinen merkkimestaruus. Saavutus on fantastinen, etenkin kun miettii, että Ferrari oli monessa kisassa nopein auto – ehkä jopa koko kauden nopein auto.
Tallin yhteistyö auttoi Lewisia hoitamaan Brasilian moottoriongelmat tavalla, joka on Mercedekselle tyypillinen. He tarkastelevat ongelmaa ja ratkaisevat sen nopeasti yhdessä. Jokainen tekee osansa. Oli hienoa nähdä, miten Lewis taas kiitti sekä radalla että tehtaalla olevaa henkilöstöä näiden kovasta panoksesta. Kyse todella on tiimityöstä.
Jäljellä on enää yksi kilpailu. Kimi Räikkönen on nyt 14 pistettä Valtteria edellä kolmossijakamppailussa. Valtteri nousee loppupisteissä kolmanneksi, jos hän voittaa ja Kimi jää kärkinelikon ulkopuolelle. Jos Valtteri ajaa kakkoseksi, Kimille riittää kahdeksas sija. Siitä ei tule helppoa. Tiimityö nousee kuitenkin taas tärkeään asemaan. Sen suhteen Mercedeksellä on tapana tehdä kaikki tarvittava oikean tuloksen saavuttamiseksi. Abu Dhabista tulee mielenkiintoinen kisa kaikille suomalaisfaneille.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider
Vastaa