Kaasujalka

Mika Häkkinen: Hamiltonin mestaruus ei tullut helposti – Suomalaistaisto käy kuumana

Julkaissut:

|

1.11.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mika Häkkinen: Hamiltonin mestaruus ei tullut helposti – Suomalaistaisto käy kuumana

Unibetin F1-asiantuntija Mika Häkkinen korostaa uusimmassa kolumnissaan, että Lewis Hamiltonin viides mestaruus oli lopulta kaikkea muuta kuin helppo urakka. Vaikka kuljettajien mestaruus on ratkennut, riittää suomalaisilla loppukaudesta yhä jännitettävää, kun Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas kamppailevat MM-sarjan kolmossijasta.

F1-mestaruuden voittaminen tuntuu uskomattomalta. Se on kuskin, tallin, managerien ja tukijoiden monen vuoden kovan työn tulos. Kolme viikkoa sitten olin Japanissa juhlistamassa ensimmäisen mestaruuteni 20-vuotisjuhlaa, ja muistan hyvin, millaisesta menestyksestä sain nauttia McLaren Mercedeksen ratissa vuonna 1998. Se tuntuu edelleen kuin eiliseltä.

Muistan hyvin toki myös toisen mestaruuteni, joka sekin varmistui Japanissa, vuonna 1999. Toinen kerta ei tuntunut yhtään sen vähäisemmältä kuin ensimmäinen. Monella tapaa se tuntui jopa paremmalta, koska eräs vaikeimmista asioista Formula ykkösissä tai muussa ammattiurheilussa on pystyä pysymään huipulla vuosi toisensa jälkeen. Tasaisuus on tärkeää.

Mestaruuden voittaminen ei ole helppoa

Lewis Hamiltonin viides mestaruus on fantastinen saavutus. Se osoittaa, että hän ja Mercedeksen talli ovat löytäneet keinon säilyttää huippuvireen vuodesta toiseen. Lewisin oma panos on vaikuttava, koska ei ole ollenkaan helppoa kisata vuosikausia ja antaa aina kaikkensa lyödäkseen maailman parhaat kuskit. Se on äärimmäisen raskas henkinen ja fyysinen haaste. Siinä ei ole mitään helppoa.

Sunnuntainen Meksikon osakilpailu osoitti hyvin Lewisin ja tallin suuren haasteen, sillä korkealla sijaitseva Autódromo Hermanos Rodríguez -rata suorineen ja syheröisine kolmossektoreineen ei sopinut autolle. Sekä Lewis että tallikaveri Valtteri Bottas joutuivat koko kilpailun ajan huolehtimaan renkaistaan. Mercedes oli vasta kisan kolmanneksi nopein auto Red Bullin ja Ferrarin jälkeen. Tietenkin Lewisin moottoritehoja oli myös alennettu, jotta hän pääsisi turvallisesti maaliin ja varmistaisi mestaruutensa. Mutta kaikki näkivät, että hänen renkaansa olivat huonossa kunnossa.

Kärjessä Max Verstappen kontrolloi kisaa lähdöstä maaliin asti. Hänen tallikaverinsa Daniel Ricciardo starttasi paalupaikalta, joten Meksikon osakilpailu oli taas aerodynamiikastaan ja balanssistaan tunnetun Red Bullin heiniä. Ohut ilmanala näyttää sopivan heille.

Myös Ferrari oli kilpailukykyinen, ja Sebastian Vettel ajoi vahvan kisan haastaen Ricciardon, pääsemällä hänestä ohi ja viemällä kakkossijan. Sebastian varmasti ajatteli, että vihdoin ja viimein Mercedeksellä oli huono viikonloppu. Lewis voitti kuusi kisaa seitsemästä Saksan ja Japanin välillä, mutta Meksiko osoitti, että Mercedekselläkin on heikot ratansa. Sebastianin kannalta se oli kuitenkin liian vähän liian myöhään. Mestaruustoiveet olivat jo karanneet.

Jos Ferrari pystyy jatkamaan autonsa kehitystä vuoteen 2019 sekä parantamaan kisataktiikoitaan, ja jos Sebastian löytää taas vireensä, on viides mestaruus on hänelle oleellinen tavoite ensi kaudeksi. Sitä odotellessa oli hienoa nähdä Sebastianin onnittelevan Lewisia ja Mercedeksen tiimiä henkilökohtaisesti. Se on merkki hyvästä urheiluhengestä.

Suomalaiset taistelevat kolmossijasta

Kuljettajien mestaruus on ratkennut, mutta kaksi taistelua on vielä jäljellä: Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen kamppailu kolmossijasta, sekä valmistajien mestaruus, jossa Mercedeksellä on tällä hetkellä tukeva 55 pisteen johto. Hyvin todennäköisesti Mercedes vie merkkimestaruuden yksinkertaisesti siksi, että heillä on niin vahva etumatka ja kisoja jäljellä vain kaksi.

Todellinen mielenkiinto on siis suomalaisten kamppailussa. Kimin ja Valtterin välillä on vain yhdeksän pistettä. Onkin kiinnostavaa nähdä, millä tavalla he, tallikaverit ja tallien johto lähtevät Brasiliaan ja Abu Dhabiin.

Molemmat suomalaiset ovat olleet tallikaveriensa apuna tällä kaudella. Ja koska Lewisin ja Sebastianin avustamisesta ei enää ole mitään strategista hyötyä, kamppailu kolmossijasta tarkoittaa, että vastapalveluksia saattaa olla luvassa. Näemmekö Lewisin auttavan Valtteria tai Sebastianin Kimiä? Sitä ei voi tietää, ennen kuin pääsemme viimeiseen kahteen kisaan. Helpointa Kimille ja Valtterille olisi näyttää kaikille, että he voivat voittaa omin neuvoin, eivätkä tarvitse keneltäkään palveluksia nyt, kun ei enää tarvitse olla kenenkään ”apukuski”.

Kimin menestys USA:n osakilpailussa tuo hänelle motivaatioedun, sillä hänellä on jo yksi voitto takataskussaan. Valtterin kausi sen sijaan on ollut tuskaisa. Sitä kuvastaa parhaiten rengasrikko, joka vei häneltä varman voiton Azerbaidžanissa. Heidän keskinäinen taistonsa – koko kauden mittaisen täydellisenä tallikaverina olon jälkeen – tuo loppukauteen lisäjännitystä kun selviää, kumpi suomalainen vie kolmossijan. Paljon on vielä taisteltavaa.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *