Mika Häkkinen Räikkösen voittoennätyksestä: ”Olen yhtä iloinen kuin muutkin”
Kimi Räikkönen ohitti Häkkisen voittotilastossa, mistä ”Häkä” ei ole lainkaan harmissaan. Kaksinkertainen maailmanmestari korostaa Unibetille myös Kimin kokemusta ja mahtavaa työtä renkaiden säästämiseksi. Häkkinen uskoo, että koko Ferrari-tiimi sai Kimin voitosta uutta puhtia loppukauteen.
Olipa fantastinen kisa sunnuntaina. Kun Kimi Räikkönen ohitti minut 21. voitollaan voittojen määrässä, olin siitä aivan yhtä iloinen kuin muutkin. Minun kahdeskymmenes ja viimeinen F1-voittoni tuli myös USA:n osakilpailusta Indianapoliksen radalta vuonna 2001, jolloin Kimi ajoi ensimmäistä kauttaan Formula ykkösissä. Tällä tavoin uramme limittyivät hienosti yhteen, ja USA on suosinut meitä molempia.
Amerikkalaiset fanit tietävät nyt, että me suomalaiset olemme aika hyviä työssämme. Pääkatsomon reaktio oli mahtava nähdä – ja kuulla. Max Verstappen ajoi täpärästi toiseksi ja Lewis Hamilton heti perässä kolmanneksi, joten F1 tarjosi hyvän show’n.
Datarajoituksista lisää jännitystä kisoihin?
On selvää, että perjantain huonosta säästä johtuneet vähäiset ajokilometrit vaikuttivat paljon sunnuntain kisaan. Ilman riittävää dataa insinöörien piti arvailla parhaat säädöt ja taktiikka kilpailua varten. Tuloksena oli paljon odotettua tasaisempi kisa.
Onkin ymmärrettävää, että F1-pomo Ross Brawn on ehdottanut, että tallit keräisivät vähemmän dataa, jolloin kisoista tulisi arvaamattomampia. Jos olisi enemmän Austinin kaltaisia kisoja, kaikki olisivat tyytyväisempiä. Me kaikki rakastamme tiukkaa ja kaasu pohjassa ajettua vääntöä.
Kimin kokemus auttoi voittoon
Kimin voitto otettiin F1-maailmassa hyvin vastaan. Osin siksi, että hänellä on niin paljon faneja, mutta myös siitä syystä, että Ferrari on niin usein pyytänyt häntä soittamaan Sebastian Vettelin toista viulua. Sunnuntaina Kimi sai kunnollisen mahdollisuuden voittoon: auto oli nopea ja strategia oikea. Hänen piti vain hyödyntää pitkää kokemustaan ottaakseen voiton.
Kisan kriittinen vaihe oli, kun Lewis Hamilton teki ensimmäisen kahdesta varikkopysähdyksestään ja ajoi sitten Kimin kiinni. Silloin Kimin piti puolustaa kovasti paikkaansa ja pitää Hamilton takanaan. Tämä oli hyvä esimerkki tilanteesta, jossa kokemuksesta on hyötyä. Kimi tasoitti tietä voitolleen pitämällä Lewisin takanaan ennen kuin Ferrari otti hänet ainoan kerran sisään kierroksella 21.
Ei ole helppoa pysyä edellä kuluneilla renkailla, kun takana hiillostavalla kaverilla on allaan tuoreet kumit. Silloin pitää keskittyä sulkemaan ovi sellaisiin mutkiin tultaessa, joissa ohittaminen on mahdollista, ja varmistaa, että saa ulostuloon mahdollisimman paljon vauhtia. Ferrarin pito ja suoranopeus olivat hyviä, mutta Kimi teki mahtavaa työtä huolehtiessaan renkaistaan niinkin pitkään.
Mercedeksen huonosta taktiikasta on puhuttu paljon, mutta Kimi ei voittanut sen takia. Ferrari oli nopea Austinissa. Näyttää siltä, että jotkin Ferrarin autossa kesän jälkeen kokeillut kehitysosat veivät heitä väärään suuntaan. Usein onkin niin, että jos auto on kilpailukykyinen, joskus on parempi unohtaa kikkailu ja pitää homma simppelinä.
Voitto tuo Ferrarille nostetta Meksikoon
Sebastian Vettel sai lähtöruuturangaistuksen, koska ei hidastanut tarpeeksi punaisten lippujen aikana, ja törmäsi sitten vielä Daniel Ricciardoon kilpailun alussa. Se tarkoitti, että Kimi oli ainoa Ferrari voittokamppailussa. Sebastianin viikonloppu oli taas vaikea, ja hän on takuulla turhautunut. Pieniä virheitä tapahtuu koko ajan.
Normaaleissa olosuhteissa sunnuntain olisi pitänyt olla Sebastianille mahdollisuus taistella voitosta ja pysyä mukana mestaruuskamppailussa – etenkin kun Lewisin päivä ei mennyt aivan putkeen. Olen varma, että Sebastian ja Ferrari käyttävät runsaasti aikaa pohtiessaan, miten kauden toinen puolisko on sujunut ja mikä on mennyt pieleen. Kimin voitto toi sentään tiimille uutta puhtia, ja tämän viikkoinen Meksikon osakilpailu saattaa antaa Ferrarille toisen mahdollisuuden estää Lewisia varmistamasta viidennettä mestaruuttaan.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider
Vastaa